Ny bil, nytt formum og noen bekymringer jeg trenger råd til

Startet av Gobling, torsdag 06 jul 2017 @ 18:12:47

« forrige - neste »

Gobling

Kjempegod ide! Det skal jeg gjøre da jeg faktisk har et inspesjonskamera liggende😀 Jeg tenker jo ved et evt rammebytte, så ønsker jeg å gjøre det skikkelig, slik at man kan sove godt om natta. Hvor får du kjøpt de rammesettene ifra? Hva betaler dere for ramme og det hele?

Olav

Ramme reiste jeg ned til Torben å hentet, da den er stor, tung og dyr å sende :-) Jeg vet ikke hva Torben tar for rammene sine nå, men i følge nettsiden hans (som kanskje ikke er oppdatert), koster en galvanisert ramme 4800 DKK pluss moms. Det forøvrig samme pris som jeg betalte i 2009.

Det andre kjøpte jeg hos Franzose, men jeg ser at prisen på dette har eksplodert siden jeg handlet det samme settet til 93 euro i 2009.

https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Chassis/ANR15052/

Alle disse greiene får du helt sikkert hos Torben også, så hvis du likevel reiser dit for å hente ramme, er det nok lurt å kjøpe det du trenger der og slippe ekstra fraktkostnader.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Men ta nå ikke bekymringene på forhånd. I en eller annen sammenheng kommer de før eller siden.  ;)
Ta full service, altså olje og filter motor, olje girkasse(viktig), bremsevæske, luftfilter, tennplugger, stifter/tenning, sjekk dynamoreim, sjekk bremseklosser foran, smøre drivaksler, smøre kingbolter, evnt.litt vegetabilsk olje eller LHM i fjærpotter, kontroller drivstoffslanger(viktig) og ledningsnett i motor-rom(viktig).
Og dra på et treff! Førstkommende er i Portugal, blir kanskje litt tøft å ta på sparket med ny-ervervet bil i ukjent tilstand.
Er vel noen lokale treff i høst å dra på. Så får du den gratis inspisert av mange med mer eller mindre erfaring, og du får ett innblikk i et flott klubb-miljø!


Mvh.Eirik
Citroënnlig hilsen Eirik

Gobling

Viktig med service, har bestilt en pakke med alt av servicedeler med😀 Venter fortsatt på manualene jeg har bestilt, men kan noen fortelle meg hvilken motorolje som skal på samt gearolje? Bensinslanger vurderer jeg å kjøpe på bilekstra, er det innafor? Er det andre ting jeg bør være forsiktig med når jeg kjøper"forbruksmateiell" som olje etc?

Olav

Ah.. oljer ja - Her finnes det like mange skråsikre oppfatninger som veteranbiler ;D

Jeg bruker mineral motorolje fra Total Quartz 5000 20W50 og  80w90 GL4 girolje. Av disse er det viktigst at giroljen har rett viskositet og API GL verdi.
Motoren går stort sett greit på det den får, men jeg foretrekker litt høyere viskositet og mineralolje da jeg mener det fører til god smøring, kjøling og minst oljesvette fra motoren.

Men som sagt, her er mange meninger :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Jeg kjører Mobil Super 2000 10w-40. God olje med bra innhold av ZDDP(etter hva jeg fant ut for noen år siden,men kan ha endret seg nå), lett tilgjengelig og til billig penge hos Jula og Europris. Bruker denne på 2CV'ene mine, DS'en og vinterbilen  XM'en. Kjøpte en svær haug med 4L kanner på salg hos Europris for et par år siden. Har til enda et par år  ;)
Har kjørt 20w-50 for mange år siden, men det er ikke ideelt i nord da den er for tykk ved kaldstart.
Girolje bruker jeg Comma GL-4 80w-90. Koster litt over 100-lappen pr.liter. Men alle GL-4 oljer et sted mellom 75 og 90 kan brukes.

Har lest på nett at folk plages med dårlig kvalitet på bensinslanger. IKKE kjøp bensinslange fra f.eks. Biltema. Morkner etter få år. Selv har jeg brukt slange fra Würth. Har holdt i mange mange år nå, og ser like fine ut. Slangen har diameter på 5,6 mm, som er perfekt, da trenger man ikke slangeklemmer. Stikker du innom et bilverksted, har de trolig slange på rull fra Würth som du kan få kjøpe noen meter av. Men selvsagt er andre fabrikat sikkert også bra.

Sjekk ledningsnettet ditt nøye, særlig ved metallklipset som holder ledningsbunten fast under luftfilteret, og der ledningene går inn i lyktestativet ved coilen.

Og sikre papprørene til varmeapparatet. Se annen tråd i forumet  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Gobling

Bensinslanger skal jeg passe på ja! Og takk for råd på olje.  Et siste spm, når merker man at demperne er for dårlig, siden den er ganske bløt i utgangspunktet? Grunnen til at jwg spør er fordi de er anmerket i eu kontrollen fra 2002, men de kan jo være byttet siden bilen er avskiltet i 2003:)

Morten

Velkommen på forumet :)
Tilstanden på støtdemperne kan du kontrollere ved å gynge på bilen. Hvis den blir stående og duve opp og ned etter at den har fjæret én gang er de sannsynligvis ganske dårlige. Hvis de i tillegg har oljelekkasje er de helt utslitt.
Gode støtdempere har mye å si for kjøreegenskapene. Med dårlige dempere "spretter" bilen og man må jobbe mye for å holde den på rett spor på litt ujevn og svingete vei.
Hvis du skal bytte støtdempere er det viktig at de monteres riktig vei. Ettersom bilen har liggende og ikke stående dempere er de gjerne merket med hvilken side som skal være opp.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)