Hovedmeny

Olje i fjærpotter

Startet av André, mandag 02 apr 2007 @ 18:58:06

« forrige - neste »

André

Skal prøve å få bukt med ulydene fra fjærpottene, og er usikker på vilken olje jeg skal benytte.
Ser det brukes alt fra sagkjedeolje til vegetabilsk matolje.

Noen oljer som er bedre enn andre?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Dette er et omdiskutert tema! Har lest allt jeg har kommet over om dette, mest av nysgjerrighet. Det sies at det visstnok skal være et belegg inni fjærpottene som kan skades av mineralolje, og at man derfor skal bruke vegtabilsk olje. Ikke vet jeg, men i noen servicebøker står det bare "bruk tynn olje, ikke fett".

Personlig vil jeg si at for 20 år gamle fjærpotter så kan man nesten bruke hvilken olje som helst. Et eventuelt belegg på innsiden har garantert takket for seg nå. Bruk noe billig som du har stående. LHM er sikkert greit. Men ikke bruk olje som stivner i kulde.
Citroënnlig hilsen Eirik

The Stig

Har fylt vanlig motorolje på fjærpottene i mange år, det har fungert helt fint. Godt  å slippe knirke lydene.
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

Morten

Tipper motorolje er helt greit også. Men jeg ville ikke brukt spillolje, da brukt motorolje inneholder avfallsstoffer som tærer på metallet.

LHM er nok det beste forslaget - har det for meg at det ikke er fullt så ille for miljøet når det sakte men sikkert renner ut igjen ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Hvorfor trenger motoroljen være brukt ??    Bruk vanlig motorolje event. sagkjedeolje (denne er gunstig pga inneholder voks). 

At brukt motorolje skulle tære opp metallet i fjærboksen har jeg liten tro på, oljen lever tross alt sitt liv inni i motoren uten at denne går i oppløsning.

Har bare fylt olje i fjærkassene på nyinnkjøpte biler.  Har aldri hatt behov for å etterfyllle - altså knirkingen er borte en gang for alle (iallefall i mange år).

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Brukt motorolje inneholder forurensinger som er skadelig for metaller i motoren. Kjemien bak det kan jeg ikke, men det har noe med avfalls-stoffer fra forbrenningen som blandes i motoroljen. Motorolje og filter skiftes bestandig når en motor skal lagres.

Derfor bør man på en sommerbil skifte motorolje og filter på høsten før lagring, og ikke vente til våren.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Så var det min tur - har fått Club'en opp på bukker og tenkte å olje fjærpottene. Men: Jeg har hatt det for meg at det skulle være et dreneringshull ca midt på, som jeg kunne sprøyte olje inn igjennom, men pottene virker helt tette. Skal man smøre via gummimansjettene i endene, og trengs det i så fall tynn slange/høyt trykk for å få oljen på plass?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

#7
Jeg brukte oljekanne med en 20cm fleksibel plast-stuss på....trakk gummimansjettene tilbake og stappet plastslangen helt inn...
Så pumpet jeg og pumpet jeg...sikkert alt for mye ;)..(ser det lekker ut igjen...får kjeft av kona for oljegriseri!)

Jeg pumpet inn ved alle fire mansjettene,brukte sagkjedeolje.

det virker iallefall...ikke en lyd...og mine potter oinket mye
mvh André....kjører 2CV i Bergen

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 03 apr 2007 @ 01:24:46
Brukt motorolje inneholder forurensinger som er skadelig for metaller i motoren. Kjemien bak det kan jeg ikke, men det har noe med avfalls-stoffer fra forbrenningen som blandes i motoroljen. Motorolje og filter skiftes bestandig når en motor skal lagres.

Derfor bør man på en sommerbil skifte motorolje og filter på høsten før lagring, og ikke vente til våren.

høres veldig fornuftig ut dette. (opp)Brukt motorolje innholder tungmetaller som er underlagt stenge krav til deponering og håndtering i følge STF. Det er ikke helt uten grunn at det er slik, brukt motorolje er giftig og skal ikke brukes til smøring på denne måten. Dessuten innholder brukt motorolje vann, støv, syrer og mineraler som motoren ikke har greid å kvitte seg med.  Bruk heller sagkjedeolje.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

charleston

Jeg har sprutet inn med universalolje/symaskinolje fra biltema. Funker det?

dg

Det er det vel ørene som avgjør? ;D Det er nok friksjonsbelegget på endekoppene vi driver og "smører" i forhold til rust, smågrus og annet vedheng på innsiden av hylsene - mens flyktige oljer iblandet rustløsende effekt har en veldig kort funskjonstid (som til all smøring) stiger jo varigheten i oljens "tyngde". Brukt motorolje og lhm er imidlertid å behandle som spesialavfall, med tanke på omgivelsene. 

dg