Hovedmeny

Lading

Startet av André, fredag 09 mar 2007 @ 18:27:21

« forrige - neste »

citro1cx

litt børste teori:

http://www.coates.no/images/stories/Kullborster/kullborsteteori.pdf

som det ble sagt lenger opp i tråden er det lurt å spare på børstekassetten. Ofte er prisen på nye børster bare en tiendel av hva børstekasetten koseter. Om man ikke får tak i børster med rett tykkelse eller lengde er heller ikke noe problem. Børster files lett ned mot et smergelpapir. Har gjort dette flere ganger med stort hell. Lett å skifte er de også, man trenger bare en loddebolt for å ta de av og på.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Fikk loddet på nye børster hos Åsane start&dynamo...har ikke fått prøvd om den lader, må bare lade batteriet først.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Lade batteriet? Har du rotet bort sveiva da?  ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

André

Nå skjønner jeg ingenting.....

Har montert nye børster og satt inn full-ladet batteri.

Måler 12,8V før jag starter motoren og 12,6V!!!! når motoren går.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Det kan være andre/flere ting enn børstene. En type dynamo til 2cv har en spesiell type flat sikring. Ryker denne, har du ingen lading. Hvis den ryker bør man egentlig få sjekket det elektriske anlegget litt nøyere. Jeg eksperimenterte med å lage egen sikring, og fant etter hvert ut hvor tykk kobbertråden på sikringen måtte være for at den ikke skulle ryke. Men dette gjøres i så fall på egen risiko for både bilen og det elektriske anlegget...

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Og en sjelden gang har hele dynamoen røket i form av viklingene i/rundt ankeret. Det er mulig å måle seg frem til det, men husker ikke i farta hvordan man gjør det. Er noen av viklingene der brutt er det nok rimeligst å kjøpe ny dynamo.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

De fleste biler har dynamoer med innebygd regulator. Hvis ladingen forsvinner, er mitt råd til folk som ikke skrur sjøl, å bytte dynamoen. (Hvis en ny koster under 2000,-) Da blir det i orden. På biler som 2CV med ekstern regulator, er det følgende som gjelder:
Sjekke børster og sleperinger. Hvis sleperinger er i god stand men børster utslitt, prøv og skift børster. Hvis sleperinger er slitt, bytt dynamo. Hvis børster og sleperinger er ok, prøv med ny regulator. Hvis børster, sleperinger og regulator er ok, bytt dynamo. Dette forutsetter at ledninger/kontakter/batteri er kontrollert.
Citroënnlig hilsen Eirik

André

#22
Jaja...skrur ut dynamoen i morgen og leverer den til Åsane start og dynamo på Mandag så får vi se...

Må jo få orden på dette etterhvert,må jeg ha ny dynamo så er det bare å kjøpe....vil kjøre 2CV!
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Hvis noen i nærheten kunne lånt deg en regulator fikk du i allefall utelukket det. Går fort å prøve en fra en annen bil :)
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

Det kan være at en av diodene er gåen.  Bilelektrikeren kan raskt måle seg fram til hvilken, i tilfelle.   

André

Ny dynamo montert!  :D

Ser ut som den lader nå....er ikke førnøyd med ladespenningen, den ligger på ca 13,8V målt på batteriet.

Men tar jeg på lysene så faller turtallet betraktelig, og det tyder jo på at dynamoen"slår inn" ved behov.

Ser også at lysstyrken øker fra tomgang til litt turtall.

Jeg kjører 2cvèn til jobb i morgen..håper alt fungerer....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Gratulerer med ny dynamo :)

Du kan regulerer ladespenninga på regulatoren. Du må ta av plastikkhylsa (borre ut naglene) og der kan du så vri på et "hjul" for å øke/minske avstanden til en solenoid. Men pass deg så du ikke får for høy ladespenning,  da kan du ta knekken på lyspærer, radio, etc. Tror jeg ville vært rimelig fornøyd med 13.8V. Ideelt er vel rett over 14V.

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Nå har jeg kjørt uten lading igjen  :P

+ kabelskoen var av på dynamoen satte den selfølgelig innpå igjen...men når jeg måler ladespenningen på batteriet nå så er spenningen 13,0V på tomgang og 13,55V på turtall uten lys på.

Med lysene tent så er det 12,8V på tomgang og 13,3V på turtall.

Så nå lurer jeg på om jeg har klart å "ødelegge" den nye dynamoen....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

citro1cx

Sitat fra: André Pisani på mandag 25 jun 2007 @ 20:41:50
Nå har jeg kjørt uten lading igjen  :P

+ kabelskoen var av på dynamoen satte den selfølgelig innpå igjen...men når jeg måler ladespenningen på batteriet nå så er spenningen 13,0V på tomgang og 13,55V på turtall uten lys på.

Med lysene tent så er det 12,8V på tomgang og 13,3V på turtall.

Så nå lurer jeg på om jeg har klart å "ødelegge" den nye dynamoen....

hvis du måler mer spenning på tomgang enn det er uten at motoren går så har du vel lading? Dessuten bør du måle direkte på dynamoen. Kan det være noe som tapper batteriet ditt mellom kjøreturene? eller er det den + kabelskoen du snakker om, som bør kanskje byttes. Det beste er å lodde på en helt ny en. Med ny regulator, nytt batteri og ny dynamo er det jo stort sett bare kablene igjen...og tenningslåsen selvfølgelig, den kan sjekkes enkelt ved å koble sammen de 2 ledningene som ikke går til starteren. og en ting til; når du måler spenningen er det lurt å gjøre mange målinger, dette fordi ladingen endrer seg over tid og den er også tempraturavhengig.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Det er nok bare det at jeg har kjørt uten + forbindelse som gjør at jeg har kjørt helt uten lading.

Men er ikke måleverdiene ved turtall lave? spesielt med lysene tent?

Regulatoren er ikke byttet, det kan jeg sikkert gjøre

Sitatnår du måler spenningen er det lurt å gjøre mange målinger, dette fordi ladingen endrer seg over tid og den er også tempraturavhengig.

Ja, det stemmer nok..målingene varierte en del 13,8V var den beste.

Hvor er det man måler ladespenningen direkte på dynamoen?
mvh André....kjører 2CV i Bergen