Hovedmeny

Lading

Startet av André, fredag 09 mar 2007 @ 18:27:21

« forrige - neste »

André

Ser ut som det er slutt på ladingen...måler spenningen i morgen,men tror ikke den får lading.

Hvordan finne ut om det er dynamoen eller releet?
Er det mulig å bare skifte børstene på dynamoen?
Noen som har en brukt dynamo liggende?

André
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

André

Nå har jeg målt ladespenningen og den er

Tomgang: 12,5V
Turtall 13,5V

Det er for lite er det ikke? Synes å huske at spenningen skal være over 14V

Dynamoen er av merket Ducelier.

Tror jeg prøver med å bytte børstene...de koster 80 kroner og skal være enkle å skifte...kan selfølgelig være lade-relet også, men da skulle kanskje ikke spenningen øket med turtallet?

På Ducellier dynamoen; sitter børstene bak ett deksel eller er de bare å skru rett ut?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Så vidt jeg husker er det ingen deksler, bare to skruer og en ledning som må av.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

Høres bra ut...børstesett bestilt fra Classic parts...igrunnen bra sånt skjer nå og ikke på ute på tur..på vei til treff osv
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Helt sant:)
Og hvis det viser seg at børstene ikke var utslitt likevel, har du jo et sett i reserve til kommende langturer. Billig forsikring, jeg tror jeg skal sørge for å ha børster, coil og regulator i verktøykassa før turen til verdenstreffet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

#6
Sitat fra: André Pisani på lørdag 10 mar 2007 @ 18:47:54
Nå har jeg målt ladespenningen og den er

Tomgang: 12,5V
Turtall 13,5V

Det er for lite er det ikke? Synes å huske at spenningen skal være over 14V

Dynamoen er av merket Ducelier.

Tror jeg prøver med å bytte børstene...de koster 80 kroner og skal være enkle å skifte...kan selfølgelig være lade-relet også, men da skulle kanskje ikke spenningen øket med turtallet?

På Ducellier dynamoen; sitter børstene bak ett deksel eller er de bare å skru rett ut?

Ja, disse målverdiene er ganske dårlige. Den optimale ladningen på tomgang målt i volt er 14,2. Du kan likevel regne med at spenningsfallet på 2cv er minst 0,5 volt målt ved bateriet. 13,5 V på turtall er ikke optimalt, men har du prøvd å måle direkte på dynamoen?. Å bytte børster til 80 kr først høres uansett fornuftig ut. Som du skriver er børsten enkle å skifte. :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Sitatmen har du prøvd å måle direkte på dynamoen?

Nei, jeg har ikke målt direkte på dynamoen...vet vel ikke helt hvor det måles best da.

Det som er pussig er at den sluttet å lade på første kjøretur etter vinterdvalen...

Spenningen på turtall er nok langt fra optimal ja...den varierte fra 13,2V til 13,5V


mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Jeg mener å huske at optimal ladespenning er 14.4V ved 20 grader C. Den blir vel noe lavere i kaldere luft?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: André Pisani på søndag 11 mar 2007 @ 16:00:40
Det som er pussig er at den sluttet å lade på første kjøretur etter vinterdvalen...

og da regner jeg med at batteriet har stått tørt og varmt under vinterlagringen, og det var full ladet før bruk.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

André

Jada...batteriet var nytt i fjor sommer og var helt topp ladet før bruk...der er en indikator på det også og den viste at det var fulladet da jeg koblet det til.

Etter noen timers bruk (kjørte en ettermiddag og mye om kvelden)+ 2 døgn i ro så var batteriet tomt..

Fikk svar fra Classic parts idag...de kunne ikke skaffe børstesettet..tomt hos grossisten og ukjent levering.
Nå har jeg akkurat bestilt nye børster hos Mathopen start og dynamo..skal hente de om to dager..så det går seg nok til  :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Sitat fra: André Pisani på mandag 12 mar 2007 @ 16:28:33

Fikk svar fra Classic parts idag...de kunne ikke skaffe børstesettet..tomt hos grossisten og ukjent levering.
Nå har jeg akkurat bestilt nye børster hos Mathopen start og dynamo..skal hente de om to dager..så det går seg nok til  :)


Fikk du tak i hele braketten eller bare børstene? Ikke dumt å oppsøke et slikt starter- og dynamoverksted. Vil tro de har forskjellige børster i bøtter og lass.

Hvis du bare fikk tak i børstene og ikke braketten så er det vel bare litt lodding som skal til, så har du nye børster på gammel brakett :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Han skulle bestille børste sett, men sa at hvis de ikke kunne leveres så var det bare å lage nye.
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Poirot



Det som er pussig er at den sluttet å lade på første kjøretur etter vinterdvalen...


Tror ikke det er så pussig... ;-)
Dersom børstene er slitte, betyr det lite trøkk igjen i fjære som presser dem ned. Og med et lite belegg - noe som kan skje i løpet av en opplags-vinter, betyr det ganske enkelt FOR lite kontakt på første vårlige kjøretur...
Som nød-løsning kan du ta ut børstene (da vil du også se om de er blitt VEEELDIG korte...), pusse litt på dem, og ev. ta fram lommekniven og spikke litt på plastikken slik at du får pressas dem en millimeter eller to lenger ned før du skrur dem på igjen.
Jeg gjorde dette da ladinga forsvant hjem fra Italia i -03 - og bilen lada fint resten av dèt året!
Det finns alltid en løsning, veit du ;-)


Bedre med 2CV enn bare èn!

André

SitatDersom børstene er slitte, betyr det lite trøkk igjen i fjære som presser dem ned. Og med et lite belegg - noe som kan skje i løpet av en opplags-vinter, betyr det ganske enkelt FOR lite kontakt på første vårlige kjøretur...

Jo...når du forklarer det sånn så høres det veldig logisk ut!

SitatSom nød-løsning kan du ta ut børstene (da vil du også se om de er blitt VEEELDIG korte...), pusse litt på dem, og ev. ta fram lommekniven og spikke litt på plastikken slik at du får pressas dem en millimeter eller to lenger ned før du skrur dem på igjen.
Jeg gjorde dette da ladinga forsvant hjem fra Italia i -03 - og bilen lada fint resten av dèt året!

Takk for tipset...det skal jeg prøve hvis jeg må vente en stund på nytt børstesett  :)

For ikke å snakke om en verdifull kunnskap hvis ladingen forsvinner på tur!
mvh André....kjører 2CV i Bergen