Tollvesenets importkalkulator og hybrid...

Startet av Alx, mandag 24 jun 2013 @ 13:37:22

« forrige - neste »

Alx

Hei,

Er det noen her som kjenner til om tollvesenets importkalkulator på http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO kan brukes til hybridbiler. Og i så tilfelle hvordan skal man legge inn de forskjellige verdiene? Skal motoreffekten settes inn som kun effekten av forbrenningsmotoren, eller skal det tas hensyn til el-motoren på noe vis? CO2 og NOX skal dette regnes som blandet kjøring? Blir litt rådvill, og synes f.eks en DS5 Hybrid 4 blir veldig dyr som import.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Hans Erik

Hei
Kun forbrenningsmotor skal legges til grunn.
Trekk fra 10% på egenvekt.  ( Nettovekt er EU vekt minus 75 kg)
Dette favoriserer denne bilen i Norge i forhold til resten av Europa.
Det er mye større prisforskjeller på denne ute enn hjemme.
Jeg synes det er merkelig at det ikke selges flere nye i Norge i forhold til den "vanlige" dieselmotoren. Det er en helt annen kjøreglede med DS5 Hybrid!
Undertegnede vurderte å hente en slik i vinter. Den gang var det ca 80 lapper å spare på en 7 måneder gammel bil veid opp mot pris på tilsvarende brukte her. Husk at en Tysk eller Franskregistrert DS5 Hybrid ikke har vinterpakken du får her med forvarmer på dieselmotoren på DS5. Den kan av en eller annen grunn heller ikke ettermonteres på en importbil fra nevnte land. Da slo jeg det fra meg.

Håper dette var til litt hjelp.
Ellers er tollvesenets servicetelefon flinke med råd og veiledning ved hjelp til import.

Hans Erik

Alx

Hei igjen...

Titter mer på DS5 Hy4... Skulle sjekke ut hvor stor henger man kan trekke, og det viser seg at man bare kan trekke 800kg! Med 200Hk! Mens en liten 1,6 diesel eHDI med 112Hk får lov til å trekke 1400kg. Det er jo bare tullball dette her.  ::) >:(
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Otto

#3
Hei, dette har med avgifter å gjøre. (og Eu-direktiver for utslipp) Jeg kan ha maks tilhengervekt på 600 kg med brems på min 1,6 eHDI. (svenskene trekker 6 meter campingvogn med samme bilen og bare ler av oss og det gjør danskene også ???)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

#4
Sitat fra: Otto på mandag 15 jul 2013 @ 10:39:02
Hei, dette har med avgifter å gjøre. (og Eu-direktiver for utslipp) Jeg kan ha maks tilhengervekt på 600 kg med brems på min 1,6 eHDI. (svenskene trekker 6 meter campingvogn med samme bilen og bare ler av oss og det gjør danskene også ???)

Hva? ???
Min GC4P med nesten samme motor og EMG kan trekke 1180kg. Dette henger jo ikke på greip i det hele tatt!
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Otto

Det har noe med Euro 5 og Nox-utslipp. Min bil har utslipp på under 100 mg og kommer i en lavere avgiftsklasse hvis tilhengervekten er max 600 kg. (eller noe sånt)(jeg har også EMG) Euro 6 som kommer neste år er enda strengere. ??? eller ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#6
Her i heimen ser vi også for oss en Hybrid på sikt, og vi har såvidt kikket litt rundt.
Hybrid har ulemper, ikke bare reduseres vekten på tilhengeren, men også bilens nyttelast blir redusert merkbart.
En hybridbil lastet med 4 voksne + bagasje, kan vise seg å ha overlast i forhold til tillatt totalvekt.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Tror det er mulig kjøpe seg større tilhengervekt, dvs høyere engangsavgift og årsavgift.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil