Hovedmeny

SOLO 46 i Alesund

Startet av Sambalbij, onsdag 22 aug 2012 @ 13:38:25

« forrige - neste »

Sambalbij

og med ny matte:


delhvis var bilen lakkert i feil farge, så det var nodvendig å lakkere hun der på nytt.


også felgene har fått seg en ny fersk maling :
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

Og nylakkert:


Jeg hare ikke gjort så mange med bilen siste ukene når jeg bygge garasje hjemme og jeg måtte bygge opp motoren på nyt til Sambalbij. Nye deler har kommet nå så jeg kan bygge videre. 30 oktober blir det EU og da kommer bilen til salgs.
Det blir salg med tung hjerte men 5 biler holder. :P
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

og da har jeg sett ny bakbremsesylindrene på bilen og et ny takk.  Også ny lakkert felgene er på plass og ny hovedbremse sylinder. Bare noe små ting og neste uke tisdag blir det EU.
Da kommer bilen til salgs.





har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

Og da er bilen godkjent. ;D .Lytt styr når isen hadde kommet i helgen og jeg plotselig måtte lohne pikkdekken til sambal, som jeg hadde montert allerede på hun. Det ble 16 dekkbytting.
eneste problem var en laksje i eksostpotten i midten som selfogelig matte skjer når jeg kjorte til EU. 20 km hjemmefra .Men den hadde jeg liggende heldighvis og den var rask byttet. Bare 40 km extra glede  ;)
Nå gjenstar det en liten kosmetisk jobb her og der og tektylering og da kommer igjen en fint og godt 2CV til salgs i Sunmmore!
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Sambalbij

#19
i går har kommet en man fra Oslo hit for å se på 2CVen. Da skulle de vare lurt å starte bilen som har stått stille i garasjen helt siden EU neste 3 månader siden og  sette ham hjem. Trodde jeg.....
Bilen startet lett , batterie i godt stand men da jeg ryggde ut av garasjen horte jeg en mistenkelig lyd.Bytting av gir gi plotselig ikke så lett som det skulle og jeg frykte for girkassen. Bedre sagt , jeg frykte for ringen i girkassen som holder 2 + 3 tredje gir på plass. For 2CV piloter med kunnskap om bilen en ting man frykter og derfor må man kjore alltid rulig baklengs, spesjel med moderne 2CV med skivebremse. Alikevel skjedde det meg denne gangen, forste gangen i 25 år. Da jeg har hat en del venner med 2CV som det har skjed foer har jeg heldighvis erfaring med å fikse dett.
Man når det skjedde klokka 11.00 kvelden foer dagen mannen kommer fra Oslo tidlig,  var det ingen sjans å fikse det foer han kommer. Da var det ingen provekjoring.
Pga manglede pikkdekk var det heldighvis ikke meningen at han skulle ta bilen med men alikevel..

Fordi jeg hater sulk slags ting har jeg fikset det med engang i går kveld rett etter jobbben. Klokka 20.00 var problemet fikset og bilen i topstand igjen. lLtt over 1 1/2 timers jobb.
Citroen har sett denne ringen fast med bare 4 "centerpoints"  Sjansen er ikke stor at de kommer av og det skjer bare når man kjore bakover og bremser.  Men når jeg jobber på en girkasse sette jeg denne ringen ordentlig fast med rund en 20 "centerpoints"  Da er sjansen minimalt at han kommer av igjen.

Herunder ser man bilder av jobben. Jeg hat tatt toppen av girkassen , pass på fjaer under boble i dekselen og fjerne også den liten kule som ligger under fjaeren.
Man ser at ringen ligger loess på foerste bilde. Etter å skrue ringen bak på plass slå man med en centerpoint og noe lignende ringen in i plassen mellom tennene i den deler ringen er skrud på.
Det hele veien rund så han kommer ikke av igjen.







Manne fra Oslo var unheldig på en måte , på et anne måte var han heldig at det skjer ikke etter han kjopte bilen. Og nå er girkassen sopass modifisert at risikoen at de skjer igjen er nesten null.
TIP: Når det skjer deg kjor ikke videre , da vill man skade girkassen eller gjengen av ringen og få man ham ikke på plass igjen. For å fikse det bruke man ca 2 timer , nokkel 11 , hammer og flatjern. Ikke mer.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

citro1cx

dette var en god forklaring på kjent 2cv problem som jeg heldigvis aldri har vært utsatt for. kjekt å vite hvor enkel jobben egentlig er. takk Sabalbij.  :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Sambalbij

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Hans P.

Hei! Har eit liknande girkasseproblem og vil gjerne ta ein prat om det om det kan passe. Eg har e-post: hpneerg@gmail.com og bur på Vatne.
Mvh.
Hans Peter

Sambalbij

Godt at jeg kunne hjelpe deg med å gi deg info per telefon.
Kjekt at bilen funker igjen.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.