Selvbygging av kjøretøy – igjen ”roadlegal” i Norge

Startet av jwh, torsdag 24 mai 2012 @ 11:53:24

« forrige - neste »

PerI

Forskrift: http://www.vegvesen.no/_attachment/395546/binary/678584
Merknader til forskrift: http://www.vegvesen.no/_attachment/395574/binary/678637

Høringsfrist 1.februar 2013.

Men skjønner noen her hva som er lov ut fra forskriften med tanke på ombygginger basert på 2cv-komponenter ???

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Skal på ingen måte påberope meg forståelse av forskrifter ::) ::) ::)

Men slik jeg skjønner det, skal du vel kunne bruke en ny 2cv ramme som ikke har vært i bruk før og bygge for eksempel en Burton oppå den. Men det ser jo ut som man kan benytte motor, hjuloppheng og annet stæsj fra 2CV.
Men du må nok inn å betale engangsavgifter og slikt til staten før du får eventuell godkjenning og registering, siden dette vil regnes som en "ny" bil.

Men sikker er ikke på noen måte.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Så langt er jeg også med. Et tillegg jeg ser er at motoren må tilfredsstille dagens krav, og da faller jo hele konseptet gjennom for bruk av 2cv-motor.

Fiat Twin-Air kan sikkert duge, men da blir det jo mange modifikasjoner på drivverk også...
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Jeg skulle likt å vite hvilke eksempelkjøretøy partene benytter når de møtes og diskuterer hva som skal være lov - og ikke. Tekstene ser i mine øyne ut til å være mye MC-relatert.....

Utgangspunktet er at amatørbygget hovedsakelig skal være KONSTRUERT og bygd av eier.
Og dermed snubler vi allerede i starten....
(Det er vanskelig å bli trodd på at vi "konstruerer" særlig mye når vi kjøper ramme og ferdigproduserte deler og setter disse sammen. Det vi har bedrevet er trolig bare LEGO for voksne i tilsynets øyne).

KIT-CARs:
Paragraf 2 - punkt B - å kjøpe en komplett kit-car i deler blir ikke mulig.
Det nesten likelydende punkt C - å kjøpe et ufullstendig byggesett – blir lov.
Og så blir det bare bedre - or NOT:
- ramme/karrosseri fra fabrikant av serieproduserte kjøretøy kan ikke danne grunnlag for Kit-Cars ?
Da er det vel game-over for oss, eventuelt kan man bygge en 2CV-ramme fra scratch hjemme.

Det er registrert minst 2 stk Hoffmann Cabriolet'er i Norge, og noen burde kontakte eierne av disse å få oppskriften på hvordan bilene har havnet på norske skilt - på regler som allerede eksisterer.
Jeg har Autosysinfo. til en av disse bilene liggende et sted – og Hoffmann er bl.a godkjent med 195-dekk. Trolig er dette en mer farbar vei for å realisere Burton-drømmen, eller så får man nøye seg med en Hoffmann, eller glemme hele greia - og forbli tro mot 2CV'n i std. utforming.

Men uansett er det artig at reglene blir en realitet fra sommeren 2013 - og det blir interessant å se hvilke nye biler og MCer vi etterhvert vil se på veiene. 

edit
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: PerI på fredag 09 nov 2012 @ 15:40:00
Så langt er jeg også med. Et tillegg jeg ser er at motoren må tilfredsstille dagens krav, og da faller jo hele konseptet gjennom for bruk av 2cv-motor.

Fiat Twin-Air kan sikkert duge, men da blir det jo mange modifikasjoner på drivverk også...

Sjekk Vegvesenets merknader, til paragraf 12, bokstav c;  Der går det helt klart fram at det vil være "lempeligere" avgasskrav ved amatørbygge, slik at forgassermotor UTEN katalysator vil bli godkjent!
Da burde 2-Cv-motoren være i boks! :angel:
Bedre med 2CV enn bare èn!

Poirot

Sitat fra: PerI på fredag 09 nov 2012 @ 13:38:02
Forskrift: http://www.vegvesen.no/_attachment/395546/binary/678584
Merknader til forskrift: http://www.vegvesen.no/_attachment/395574/binary/678637

Høringsfrist 1.februar 2013.

Men skjønner noen her hva som er lov ut fra forskriften med tanke på ombygginger basert på 2cv-komponenter ???

Slik JEG forstår (ev.misforstår...) dette her, er IKKE "ombygninger" basert på allerede eksisterende biler, forutssatt tatt med i definisjonene av "amatørbygge"!  Og jeg vil sitere fra Vegdirektoratets høringskommentarer, til paragraf 2, bokstavb b;
"Nærmere om grensegangen amatørbygg og kit vil bli drøftet i en utfyllende veiledning til endelig forskrift.  Herunder vil også vurderingen av karosseribytte på eks. VW Boble til Beach buggy, Porsche Spedster o.l. kommer inn under bestemmelsene om amatørbygg eller kit car, ELLER VURDERES I SAMMENHENG MED DEFINISJONENE AV OMBYGGING VED REVISJON AV KAP. 7" 

Det må være helt klart at skifte av karosseri på ei VW-bunnplate eller på ei 2CV-ramme, må bli vurdert som likeverdig, og både i Sverige i dag, og i Norge i "gamle dager" den korte tida det var tillatt å BYGGE OM ei boble med et anna karosseri, blir/blei dette sett på som nettopp en OM-bygging. Så såsant ikke de som skal vurdere og avgjøre dette ene og alene handler på vegne av finansdepartementet, må slike OMbygninger fortsatt anses som nettopp det, og følgelig IKKE utløse krav om ny engangsavgift!
Dermed burde en slik re-definisjon av kapittel 7 føre til at såvel Burton som Lomax vil bli lovlige OM-bygninger også i NORGE! :o  Og fullstendig uten krav om noen ekstra avgifter! :police:

Jeg er prinsippiell opptimist til lenge etter at det motsatte er bevist! ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

Vidar, det er "outstanding" med mer optimisme - enn den som ligger meg naturlig... :angel:

Ditt innspill fikk meg til å grave videre i kommentarene til forskrift - og har sakset noen punkter:

1. "En annen vanlig variant er at byggesettet består av karosseri som er ment å monteres på en standard eller noe modifisert ramme med motor og drivverk fra et masseprodusert kjøretøy".
Kommentar: Dette ser bra ut.

2. "Herunder vil også vurderingen av om karosseribytte på eks. VW Boble til Beach Buggy, Porsche Speedster o.l. kommer inn under bestemmelsene om amatørbygg eller kit car",
Kommentar: Som Vidar sier, her er vi et langt stykke videre hvis dette tillates.

3. "Dette innebærer at det tillates brukt bensinmotor med forgasser uten katalysator".
Kommentar: Flott.

4. "Rattstamme med støtabsorberende funksjon som hentes fra fabrikklevert kjøretøy anses å oppfylle kravene i forskriftsforslaget.
Med rattstamme som gir tilsvarende beskyttelse tenkes det eksempelvis på rattstamme som har vinkelledd med sideforskyvning i forhold til styresnekke/tannstang. Dvs. at kollisjonskrefter ikke overføres rettlinjet fra styresnekke/tannstang og mot rattstamme".
Kommentar: Uten ny rattstamme - så sliter vi her......

Saken er hittil ikke kommet lenger enn til høringsuttalelse, og mye skal ennå på plass og mye kan bli endret, men med optimistiske briller på – så ser det ikke galt ut.
(Det er surt hvis punkt 4 - alene - er det som stopper muligheten for Burton på norske skilt).
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Leddet rattstamme tror jeg ikke er noe problem. Både AMI 8 og Mehari har leddet rattstamme. Men kan enten finne en slik, eller bygge om en 2CV-stamme med et ledd? Ting må jo uansett bygges om i en Burton.

Det hadde vært flott om det ble mulig med karosseribytter.....
Citroënnlig hilsen Eirik