Selvbygging av kjøretøy – igjen ”roadlegal” i Norge

Startet av jwh, torsdag 24 mai 2012 @ 11:53:24

« forrige - neste »

jwh

Tidligere var det tillatt i Norge å bygge sitt eget kjøretøy og få det registrert for bruk på offentlig vei.  I 1972 ble reglene endret, og det å bygge eget var ikke lenger mulig å få registrert – visstnok av trafikksikkerhetsgrunner.

Verden går fremover – eller bakover :) - for nå skal myndighetene igjen endre reglene slik at det kan bygges egne registrerbare kjøretøy fra scratch, på norsk jord. Argumenteringen denne gang er at dette ikke vurderes som noe problem i forhold til trafikksikkerheten.
(Tanken at myndighetene både i 1972 og i år - gjennomfører "synseutredninger" som grunnlag for politiske vedtak har selvsagt ikke streifet meg  ;D).

Norsk Forening for Ombygde Kjøretøy har sikkert gjort et stort innsalgsarbeid for å få myndighetene med på sine tanker, men det er et men, og det er at et nybygd kjøretøy utløser fulle registreringsavgifter – gjerne i flere hundretusenkroners klassen.

Tviler på at NFOK noen gang har hatt i tankene at rammekonstruksjon og teknikk fra Citroen 2CV kan egne seg utmerket i forhold til de nye reglene. Nybygde biler blir registrert som nybil – altså som årets modell, og med tallene 590kg/28hk utløser dette ca 50.000kr i nybilavgift, gitt et Co2 utslipp rundt 150gr/km.
Til sammenligning vil et V8-basert bygge fort utløse 500.000kr i reg.avgift. Min påstand er at det nye regelverket ikke medfører særlig lange køer på trafikkstasjonen....
En nybygd bil får også ordinær årsavgift, uten at det bør skremme noen.

Selv ser jeg fram til den dagen det blir mulig å registrere en replika av f.eks Jaguar C og D-type fra 1950-tallet, basert på "vår" teknologi.  DET blir 17.mai det..... 
Måtte landets kreative sjeler nå sette seg ved tegnebordet og realisere drømmene sine!!

Ang. Jag'n:  Utfordringen blir å støpe formen til karrosseriet. Trolig er ikke det heller en umulighet - iallefall ikke i Grimstad der det florerer av kompetanse rundt glassfiberstøp. Her kjenner jeg folk som støper joller, skjærgårdsjeeper, kanoer og kajakker hjemme i garasjen. Å legge en bestilling på 10 stk skall til C/D-type skal det vel bare et initiativ til.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

dette åpner vel også for bygging av Burton biler i Norge http://www.burtoncar.com/burton-uk-home.asp noe som er positivt for 2cv mangfoldet i Norge.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Godt nytt for meg... Har sykt lyst til å bygge meg en Burton engang.
Kanskje det blir mulig :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Jeg håper også regelverket gjør at dette blir mulig, å bygge kit basert på 2cv. Men frykter også at reglene blir begrensende i antall pr. år som kan godkjennes eller andre paragrafer. Så til dette er på plass tenker jeg bare at "det hadde vært gøy", så får vi se om det lar seg realisere innen få år.

Kjenner til statssekretæren i samferdselsdepartementet, han er en nabo med barn på samme alder som min, så vi har kommet i prat om disse reglene gjennom felles kjente. Men tror ikke jeg har særlig påvirkningskraft på det han driver med i denne saken  ::)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

BergRace

Dersom artikkelen jeg leste for ett par dager siden var korrekt, så er biten om engangsavgift ennå ikke bestemt. Ikke att jeg har høye håp for disse såkalte politikere, som er folkevalgte og derfor skal styre på vegne av folket... Nordmenn er alt for tilbakeholdne med å sette grenser/krav til våre folkevalgte, 'Stå med lua i hånden ovenfor øvrigheta' henger fortsatt igjen.

J.
P.J.Berg

Poirot

Men kan NYE biler, "bygd fra scratch", godkjennes (og anses som "trygge" nok for norske forhold...), burde det heller ikke være argumenter for å nekte OMBYGGING av allerede registrerte biler!  Som å bygge en Burton eller Lomax - HELT UTEN å måtte punge ut med ekstra avgifter til den grådige norske statskassa!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

Sitat fra: Poirot på fredag 25 mai 2012 @ 11:09:15
Men kan NYE biler, "bygd fra scratch", godkjennes (og anses som "trygge" nok for norske forhold...), burde det heller ikke være argumenter for å nekte OMBYGGING av allerede registrerte biler!  Som å bygge en Burton eller Lomax - HELT UTEN å måtte punge ut med ekstra avgifter til den grådige norske statskassa!
Jeg kjenner ikke merkbar irritasjon eller frustrasjon over alt som går inn i statskassa. Det går da litt ut igjen også - som et dryss over almuen....... ;)

Ang. regelverk og avgifter:
Det ville ikke være urimelig med et 2-delt regelverk der allerede registrerte biler kan restaureres, men ikke bygges radikalt om. Del 2 av regelverket vil kanskje gjøre det mulig å bygge hva vi vil - f.eks en Lomax eller Burton, eventuelt noe i retning av Le Patron og Pembleton. Dette er biler bygget på nye rammer fra scratch, og får dermed også et nytt chassisnummer. Ikke urimelig at slike bygg utløser fulle reg.avgifter på lik linje med andre nye biler.

Fant et bilde av en artig AK (fra annet forum (takk til PerI)). Se (www.assistenza2cv.it). Med en slik i garasjen ville en LR eller LC vært litt mindre interessant.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: jwh på søndag 03 jun 2012 @ 11:19:24
Del 2 av regelverket vil kanskje gjøre det mulig å bygge hva vi vil - f.eks en Lomax eller Burton, eventuelt noe i retning av Le Patron og Pembleton. Dette er biler bygget på nye rammer fra scratch, og får dermed også et nytt chassisnummer. Ikke urimelig at slike bygg utløser fulle reg.avgifter på lik linje med andre nye biler.

Fant et bilde av en artig AK (fra annet forum (takk til PerI)). Se (www.assistenza2cv.it). Med en slik i garasjen ville en LR eller LC vært litt mindre interessant.

Saken er vel at NYE chassisnumre utloeser full avgift, men dersom man bruker et GAMMELT chassisnummer, er det jo allerede betalt avgifter for dette, og anses det OK aa bygge NYTT, maa det da ogsaa anses OK aa bygge OM!
Denne AK'en ser ut til aa vaere f.eks. en Suzuki med AK-karosseri.  Selv DET (som faktisk blir godkjent i de fleste andre "siviliserte land") blir jo ikke godkjent i Norge! Foreloepig... :laugh:
Bedre med 2CV enn bare èn!

ole bjørn

Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det. Sitat Winston Churchill

PerI

Det er vel altfor tidlig å konkludere med hvilke biler som kan bli godkjent eller ei. En slik bil er jo ikke nødvendigvis selvbygget, men i kategorien kit-car som den nye reglene antakelig også gjelder for.

Om avgifter så tror jeg heller ikke det er avklart. Avgiftsfritt blir det neppe, men kan aldri tro de legger seg på at det er like dyrt for en selvbygd bil som ved en importert fabrikksbygd en? Det må jo veies opp mot at det ikke må bli så billig at det er lave avgifter som er pådriveren for å bygge seg bil.

Slik det har vært frem til nå, så er det ikke avgift ved ombygging fordi det er bare gamle biler det kan gjøres med ut fra gjeldende tekniske  regelverk.

edit:skrivefeil
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Er litt heldig å ha "fortrolige" kontakter et stykke inn i Trafikkstasjonsdelen av Statens Vegvesen. (hysj - hysj  ;D)

Gutta der bruker ofte eksempelet med AC Cobra.
Det er et langt større antall AC Cobra tilgjengelig enn det som ble produsert på 60-tallet.
De "driter" litt i om bilene er teknisk riktige - det tilsynet er opptatt av er om bilen er en av de opprinnelige - eller nybygd.
De sier:
Kom gjerne med din AC Cobra og få den godkjent, men BARE hvis "du" forstår - at hvis dette er en ny bil - så kreves innbetaling av fulle engangsavgifter ifbm. registrering.
Derfor står et antall AC'er uregistrert rundt omkring i landet.
De blir iblant luftet på prøveskilter, men har liten verdi utover den "estetiske nytelsen" en slik bil gir eieren.

T-Ford 2CV'n kan godt la seg realisere i det nye regelverket, men da som en nybygd 2CV - med fulle avgifter (se tidligere innlegg om kostnader). Kostnadsmessig blir regnestykket i samme området som å kjøpe en ordentlig T-Ford. Da faller sikkert litt av motivasjonen bort....

Blir selvbyggerordningen innført vil myndighetene i tillegg trolig innføre en KVOTEORDNING, slik at det er en stor begrensning i hvor mange selvbygde biler som lar seg registrere pr. år.
De vil jo ha full kontroll på hva som skjer - kan vite... :)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Greit at det maa betales avgift for en NY bil, men jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor det snakkes om full avgift for en OMBYGGING - ev. kit-kar - basert paa en bil, en identitet, det allerede ER betalt avgift for!
Denne T-Ford-2CV'n er selvsagt en gammel 2CV som har faatt paaskrudd et litt anna karosseri.  DET skal det da ikke maatte svares helt NY avgift for!?!  I veldig gamle dager, da det i noen aar var lov aa lage Beach Buggier av VW-bobler, var det aldri snakk om anna enn at det var en OMbygging - og selvsagt avgiftsfritt.  Og slik er det fortsatt i Sverige.  Og i Tyskland.  Og i Storbritannia - og antakelig i ethvert anna "sivilisert" land i Europa.  At Norge ER "utaforlandet" i enkelte sammenhenger, er naa en ting, men er det grunn til aa tro at "vaare"myndigheter vil legge seg paa en HELT anna praksis enn samtlige andre EU-land?
Jeg vil bygge meg en Lomax 3-hjuling, men har IKKE tenkt aa betale noen ekstra avgifter til den norske stat saa lenge jeg tar utgangspunkt i en 2CV det allerede ER betalt avgifter for!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

Sitat fra: Poirot på torsdag 14 jun 2012 @ 18:17:41
Jeg vil bygge meg en Lomax 3-hjuling, men har IKKE tenkt aa betale noen ekstra avgifter til den norske stat saa lenge jeg tar utgangspunkt i en 2CV det allerede ER betalt avgifter for!

Vidar, jeg er ganske sikker på at akkurat det du ønsker - vil bli begrensningen.
Det er idag meg bekjent ikke mulig å få registrert en Lomax i Norge. Skulle vi bygd en slik bil idag ville det alltid vært på en ID-plate som finnes. Dette er altså ikke mulig idag - og mitt tips er at slik blir det i fremtiden også.

En slik betydelig regelendring (som selvbygging) går ikke gjennom det politiske systemet uten at det er innom Finansdep. Jeg ser det som usannsynlig at Finansgutta lar noe passere uten at avgifts-og beskatningsmuligheten er fullt utnyttet.
De skal jo ha sin "signatur" på forslaget de også  ;D
Av mye "rart" som vedtas, er da selvbyggingsreglene ganske så spenstige og spennende.

Ang. avgift eller ikke:
Skal man avgiftstilpasse byggverket etter norsk lovgivning så vil en elektrisk drevet Lomax være svaret. Sikkert ingen estetisk nytelse, men et avgiftsfritt bygge - DET blir det.....

Det å bygge en splitter ny Lomax - der mest mulig er anno 201X må være festelig - og for oss 2CVister langt å foretrekke fremfor originalen (3-wheeler Morgan).
Gadd vite hva Morgan-menigheten sier når de oppdager at Lomax kan realiseres for rundt 25% av kostnaden for engelskmannen...... 

edit
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Noe nytt her: (Sakset fra www.sportsvogn.no)

Vegdirektoratet kaller inn til bransjemøte/høringskonferanse angående høring på teknisk forskrift om amatørbygde kjøretøy
På møtet vil Statens vegvesen, vegdirektoratet presentere forslaget til forskrift, hvordan en ser for seg godkjenningsregimet, kontrollveiledning og videre orientere om den prosessen som har vært og samarbeidet mellom NFSOK/AMCAR/NMCU og Statens vegvesen. AMCAR/NFSOK skal også presentere hva AMCAR/NFSOK ser for seg som sin rolle i dette og hva AMCAR/NFSOK kan bidra med i søke/byggeprosessen.

Tid: 25. oktober 2012 kl. 09.30 – 11.00.
Sted: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, 0667 OSLO
Påmelding til: unni.eik@vegvesen.no
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Hvorfor kan de ikke bare "kopiere" den SVENSKE ordninga? Den har jo fungert utmerket i en mannsalder!  Etter prinsippet "bygg hva du vil, bare det ikke er åpenbart farlig for dine omgivelser"...
Bedre med 2CV enn bare èn!