Hovedmeny

Glemt 2cv spesial

Startet av Wannebe Hippie, lørdag 25 feb 2012 @ 14:51:37

« forrige - neste »

Wannebe Hippie

Bilen ble til delebil.

jwh

#1
Når en bil er vrakmeldt - eller levert på hogger'n - som vi sier, og vrakpanten er utbetalt så er bilen varig ute av bilregisteret. Bilopphuggeriet kan selge deler (men ikke hele kjøretøyet) før det som er igjen går til destruering. Det høres derfor merkelig ut at du har kommet over en HEL bil. Sjekk om det virkelig er riktig at den er vrakmeldt og vrakpant tilbakebetalt. Hvis bare skiltene er innlevert er det ikke noe problem å få den på veien igjen - men sjekk da først om det er skyldig årsavgift. Er vrakpant utbetalt så er ditt funn en bil du kun kan ta deler fra. Kreative personer kan imidlertid finne andre løsninger men det blir feil å skrive om slike metoder her....

GAMLE tidligere norskregistrerte kjøretøy (fra før vrakpanten ble innført) som er uten papirer er det mulig å få registrert igjen, men dette er hva jeg vet enn større prosess. Her kan ditt lokale biltilsyn informere (hvis du er heldig).
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Det er også mulig å få reversert vrak-prosessen på ikke fult så gamle biler, om man kan dokumetere at det er en spesiell modell som er sjelden og derfor verdt å bevare. En jeg kjenner fikk gjort dette med en CX Prestige -86mod., hvis jeg ikke husker feil.

For en 2CV Special fra 80-tallet derimot, vil jeg tro løpet er kjørt. Bevar bilen som deler. Det meste kan selges, og ALT får man bruk for en vakker dag.
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: jwh på lørdag 25 feb 2012 @ 15:28:01

GAMLE tidligere norskregistrerte kjøretøy (fra før vrakpanten ble innført) som er uten papirer er det mulig å få registrert igjen, men dette er hva jeg vet enn større prosess. Her kan ditt lokale biltilsyn informere (hvis du er heldig).

Er egentlig ikke helt riktig aa si at dissse bilene er UTEN papirer!  De fleste har bare ikke vaert registrert paa saa lang tid, at det krever litt leting, enten fra folka paa "vegstasjonen", eller helst fra Motorvognregistret.  Men papira finnes!  OG finnes de IKKE, lar DET seg ogsaa ordne!  ;)
I forbindelse med at jeg for noen aar siden fikk tak i en gammel 2CV "uten papirer", fikk jeg grei beskjed om at dersom bilen hadde vaert registrert i Norge, skulle de nok finne papira.  Den dagen jeg ville ha den registrert, skulle de finne dem - alternativt LAGE nye papirer!!! :angel:
Var det forresten ikke det samme som skjedde da Norsk 2CV-klubbs gamle 53-modell skulle registreres... ???
Bedre med 2CV enn bare èn!

Wannebe Hippie

Jo, bilen er hel....og i forbausende bra stand.
Forundrer meg at den i det hele tatt er levert til hugging,
å for mange år siden.
Vet for sikkert at vrakpant er utbetalt.
Men om dere mener løpet er kjørt så er det lite å gjøre med det,
annet enn å syns at det er fryktelig synd.
Det er ikke andre regler når en bil blir veteran?
Noen  LOVLIGE smutthull der?

Lill


Wannebe Hippie

Jeg får ikke til å sette inn bilde her på denne siden.
Men dere kan se bilde på bilen  på FB siden Janis Gammelbil.
Det er det bildet det står "Joblin,bror til Janis" under:)))))

Lill

jwh

#6
Omkring år 2000 var det ett år der vrakpanten ble satt opp til 6000kr. DET året forsvant mange brukbare 2CVer fra norske veier og lagerrom...

Sorry Lill, men meg bekjent finnes ingen lovlige smutthull der ute - hvis tanken var å få skilter tilbake på bilen slik den står idag.

SitatI forbindelse med at jeg for noen aar siden fikk tak i en gammel 2CV "uten papirer", fikk jeg grei beskjed om at dersom bilen hadde vaert registrert i Norge, skulle de nok finne papira.

:) Ikke for å rippe opp i gammel moro, men kom ikke den "bakveien'" fra Sverige ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Wannebe Hippie

Takk for svar.
Da blir det nok å skrinlegge denne drømmen.
Men den var jo artig....å gratis så lenge den varte:)

Trur æ kanskje fikk til å legge ved bilde:)
I så fall så kan kan kanskje noen der ute fortelle mæ eksakt ka årsmodell det er?:)

Lill

PerI

Sitat fra: Wannebe Hippie på mandag 27 feb 2012 @ 12:02:04
Takk for svar.
Da blir det nok å skrinlegge denne drømmen.
Men den var jo artig....å gratis så lenge den varte:)

Trur æ kanskje fikk til å legge ved bilde:)
I så fall så kan kan kanskje noen der ute fortelle mæ eksakt ka årsmodell det er?:)

Lill

Jeg klarer ikke å tidfeste denne noe annet enn mellom 1982-1987. Alt håp er jo ikke ute, det er fullt lov å bygge opp en bil ved hjelp av to hvis man gjør det på den riktige måten. Men skiltnummeret akkurat denne hadde er det ikke mulig å få tilbake med dagens regler. Så det enkleste og billigste er vel å ta vare på den som deler..

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Fargen er ikke beige colorado som på min fra 82.

Godt mulig jeg tar feil, men var ikke beige colorado brukt fra 82 og utover? Altså er den eldre enn 82???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Wannebe Hippie

:)

Å bygge opp en av to biler er ikke realistisk for mæ som er avhengig av hjelp fra noen som kan for å få bilen på veien.
Har en kompis som var villig til å ta akkurat denne bilen på sæ....
fordi den faktisk ser så bra ut.
Men der er nok grenser for vennetjenester:))))

Så blir det en 2cv til på mæ så blir det nok ikke denne.
Men du verden for en opplevelse det var å finne den....
nesten som å ha funnet en skatt:)))))

Æ tippet den til rundt 1985.....
men har egentlig ikke peiling:)


Lill

citro1cx

jeg tror du har rett i det Lill. jeg skimter setetrekket gjennom frontruta og det er fra 1985 modeller ev nyere.

http://britishsportscars.com/sold-inventory/details.php?id=8793921
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

henrysyrdahl sør

#12
      ikke gi opp.. ;D

ole bjørn

Er det noen som vet hvor en får tak i sett til og slå inn rammenummer.
Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det. Sitat Winston Churchill

BergRace

Sitat fra: oblix på mandag 27 feb 2012 @ 22:16:22
Er det noen som vet hvor en får tak i sett til og slå inn rammenummer.

Biltema og/eller Clas Ohlson hadde dette tidligere, vet ikke om de fører det lenger.

J.
P.J.Berg