Bilfraktetilhenger.

Startet av Alx, søndag 29 jan 2012 @ 13:31:02

« forrige - neste »

Alx

Hei,

Er det noen her som vet om det finnes en bilfraktetilhenger med litt sære vekter...?

Vi snakker henger med brems og totalvekt på max 1100kg og nyttelast på minst 810kg...

Er det kanskje best å bygge noe selv av en gammel hengerramme?

(Om den kan brukes til andre ting også vil ikke det være noen ulempe akkurat...)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Olav

Vet ikke hvordan spesifikasjonene er på henger'n til klubben... Inge?

Selvbygget tilhenger må vel gjennom en typegodkjenning hvis du skal ha skilter på den tror jeg.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Alx

Ser her nå at jeg faktisk kan trekke en tilhenger med max totalvekt på 1272kg, men kan da ikke laste den fullere enn at den veier 1100kg med last... Det betyr jo da en tilhenger med ekenvekt på max 290kg...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 14:14:49
Selvbygget tilhenger må vel gjennom en typegodkjenning hvis du skal ha skilter på den tror jeg.

Er det ikke enklere å få godkjent en ombygd tilhenger enn en bil? Det vil jo eventuelt være snakk om å ta en (gammel og sliten) henger og modifisere litt med kjørebruer og eventuelt et nytt plan... Skal jo ikke røre bremser eller trekkanordning...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

#4
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 14:14:49
Vet ikke hvordan spesifikasjonene er på henger'n til klubben... Inge?


Henger'n til klubben har tillatt totalvekt på 1500 kg (egenvekt 540 kg, nyttelast 960 kg).
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Alx

Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Tja... Til et oppdrag eller to har jeg mulighet til å låne bil som kan trekke mer også. På en annen side er det veldig praktisk å ha en henger... Er greit å sondere terrenget for å finne ut av hva som finnes der ute...

Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Og en slik ombygd tilhenger var det ikke noe problem å registrere?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Max Wiggo

Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Alx

Sitat fra: Max Wiggo på søndag 29 jan 2012 @ 19:34:56
Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.
Det er sant. Da trenger jeg kun å forholde meg til hva bilen har lov til å trekke (1100kg i dette tilfellet.)
Det var likevel litt av en pris for fire timer pluss en tidlig morgen... Men det er vel de prisene man må ut med for førerkort nå til dags...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Max Wiggo

Sitat fra: Alx på søndag 29 jan 2012 @ 19:40:28
Det er sant. Da trenger jeg kun å forholde meg til hva bilen har lov til å trekke (1100kg i dette tilfellet.)
Det var likevel litt av en pris for fire timer pluss en tidlig morgen... Men det er vel de prisene man må ut med for førerkort nå til dags...

Det er obligatorisk med to timer kjøring på kjøreskole + to timers lastekurs. Så kommer leie av bil og henger under oppkjøring, gebyr til Statens vegvesen for oppkjøring og utstedelse av førerkortet. I tillegg kan det være greit med en oppvarmingstime før oppkjøring, hvis man da ikke føler det er greit å hoppe rett inn i "eksamenssituasjon" i fremmed bil med fremmed henger.  :o :o :o
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

Da jeg fraktet hjem 2CV-prosjektet var det såvidt innenfor grensene med C5, bilhenger og førerkort BE. Husker ikke vektene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: Max Wiggo på søndag 29 jan 2012 @ 19:34:56
Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.

Av en eller annen grunn, fikk jeg førerkort for A1, B, C1, E, M, S og T da jeg tok lappen. Har vært nøye med å fornye det til riktig tid for å få med C1. Gjorde det i fjor høst og med en sånn legeattest fikk jeg for 5 år til.
Men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg fikk med alt det andre.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#12
Sitat fra: Alx på søndag 29 jan 2012 @ 19:20:17
Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Tja... Til et oppdrag eller to har jeg mulighet til å låne bil som kan trekke mer også. På en annen side er det veldig praktisk å ha en henger... Er greit å sondere terrenget for å finne ut av hva som finnes der ute...

Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Og en slik ombygd tilhenger var det ikke noe problem å registrere?

Oppfatter det slik at du er ute etter å "bygge" en bilhenger eller kjøpe en ombygd henger med lav totalvekt. Har en bekjent på biltilsynet og jeg kan sjekke opp hva som må til for å få godkjent en ombygging av en camp.vogn til bilhenger.

Fyren har tidligere lært meg noen "biltilsynbegreper" i forhold til registrering av camp.vogn/bobil og hengere. De er opptatt av - bremsedokumentasjon - og noe de kaller - vektgaranti - (denne skal finnes på ID-plata). Biltilsynet har en liste med oversikt over produsenter av hjuloppheng oa. - han nevnte 9 produsenter. Hvis vogna's understellsprodusent og type fantes i denne lista så var det greit å få registrert (dette gjaldt ved IMPORT av camp.vogn/bobil/hengere). Kom du med fabrikat som ikke fantes i lista var problemene igang.....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

#13
Jeg har et gammalt "vrak" av en engelsk campingvogn.  Veteran - og paa skilter :angel:
Spurte for morroskyld den lokale biltilsynsstasjonen om jeg kunne flerre av "hytta" og gjoere den om til varehenger, men DA blei dom ville i blikket der, gett! :o  For DET gikk da ikke an!  Det var riktignok greit "i gamle dager", men NAA var det baade farlig og uforsvarlig og jeg veit ikke hva...
Men jeg hadde en slik "bilhenger" for en del aar side, og DEN var da ikke det minste "farlig"... ???
Naa HAR jeg jo en liten ,grei bilhenger, passende for 2CV og anna smaatt og lett, sa behovet er ikke SAA stort for en til, men jeg har en mistanke om at det ikke kan vaere SAA umulig aa fortsatt faa godkjent "ombygging" fra campingvogn til vare- eller biltransport-henger.  Strengt tatt er det jo bare "designet" og tomvekta som blir endra.  Er antakelig bare aa ENTEN finne de riktige paragrafer og fortelle vegkontoret hva de HAR aa gjoere, eller sjekke rundt til en finner et vegkontor med (allerede) oppegaaende ansatte...

Vedrorende sertifikatbestemmelsene, er jo praktiseringa her alldeles haarreisende! >:(  Selv hadde jeg (selvsagt) ABEC1E siden jeg allerede i -73 hadde sertifikat for baade bil og tung MC.  Men saa kom lovendringa om obligatorisk legeattest hvert 10. aar...  Siden jeg maatte ha nytt sertifikat ett aar etter forste legeattest, glemte jeg jo DET - og sjekka bare framsia av "lappen" for aa huske dato for ny attest.  Som da plutselig var TO MND. for seint ute!  Og DET var nok til at jeg "mista" retten til aa kjore lett lastebil (som det heter naa, dvs. BIL som veier mellom 3500 og 7500 kilo) og tilsvarende henger...  En rett, et sertifikat, jeg fikk for snart 40 aar siden, kunne altsaa Staten bare overse, ved aa innfoere en NY lov (med aapenbart "tilbakevirkende kraft") og en meget rigid og spesiell tolkning og praktisering.  Er du over 70 aar, maa du ogsaa ha legeattest, men du MISTER jo ikke lappen hvis du gaar litt over tida!  Du har bare ikke lov til aa kjore foer du har ordna oppdaert legeattest!  TENK om Staten hadde latt dette vaere praksis ogsaa vedr. C1-"retten"...
Saa naa kjorer jeg det jeg har behov for aa kjore, lapp eller ikke ::)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Max Wiggo

Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 21:31:58
...
Av en eller annen grunn, fikk jeg førerkort for A1, B, C1, E, M, S og T da jeg tok lappen. Har vært nøye med å fornye det til riktig tid for å få med C1. Gjorde det i fjor høst og med en sånn legeattest fikk jeg for 5 år til.
Men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg fikk med alt det andre.

Jeg fikk også Moped, Snøscooter og Traktor (kode 142) på "lappen" i sommer. Lette meg frem til at det for noen få år siden har vært endringer i måten de fører opp innholdet i kl B på sertifikatet. Muligens krever noen av disse egen oppkjøring etter 2005(?).
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules