Citroen selger dårlig i Gudbrandsdalen

Startet av Otto, torsdag 26 jan 2012 @ 17:21:28

« forrige - neste »

Olav

Jaja... Jeg har alltid hatt mine bilen inne en gang i året uansett jeg, så det spiller egentlig ingen rolle.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

På DinSide Bil stemmer 52% på Aircross som den fineste av ASX, 4008 og Aircross. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#77
Sitat fra: Olav på lørdag 28 apr 2012 @ 09:04:46
Det blir vel litt som å sammenligne hummer og kanari med 406 og C8 da, men du kan jo har rett.

Var litt unøyaktig i mitt innlegg. Jeg sammenlignet en 406 stasjonvogn (HDI) med tilsvarende C8 (406 er vel ikke så ulik en C8 bortsett fra lengden på A,B,C-stolpene... :))
406 hadde/har utmerkede biltester, ulikt C8n. At C8'n da skal koste 100-150K og 406'n kun 1/3 rimer altså ikke helt i mitt hode. Ser ikke hvorfor kjøpe brukt C8 ??  Men, regner jo med at du gir blaffen i C8 nå når Aircross'n er i pipeline.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

eilert

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

PerI

En C8 kan man med full utnyttelse av seter få plass til 9 personer, hvor mange er der plass til i en 406 sa du? Det vanligste på C8 er jo 7-seter, men det finnes mulighet for 3-seter foran og benk med plass til tre på den bakerste også. Ihvertfall til forgjengeren Evasion.

Naboene i samme barselgruppe som kona var med i for 3 år siden klagde fælt på at selv store stasjonsvogner ikke var store nok, selv med bare ett barn. Kona bare flirte av det hele, hun har jo Evasion som vi en sjelden gang har klart å fylle opp på tur :)


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Et hovedargument for MPV'er som C8/Evasion kontra vanlige stasjonsvogner er fleksibilitet.
Men en MPV lager du enkelt den konfigurasjonen du trenger for det transportbehovet du har der og da, og den fleksibiliteten har vært uvurderlig for oss med Evasionen og C8'en vi har hatt. Det får du rett og slett ikke i en stasjonsvogn... og jeg har hatt tre av den sorten også.

Men her ligger også litt av problemet for brukte C8 - Stor plass og veldig fleksibel, men det blir for tungvindt å måtte løfte seter ut av bilen fremfor å slenge dem ned i gulvet som for eksempel på C4 Grand Picasso. Der får du samme flekisibilitet, men enklere tilgjengelig og til en lavere pris.

Men jeg aldri ble fortrolig med Picassoen da... Mye på grunn av den forferdelige EMG girkassa som jeg mener er en total katastrofe.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#81
Nei, er ikke med på hummer og kanari.., men mer hummer og kreps  ;D

Avgjort riktig at det er 2 ekstra seter i C8n, og noen cm. høyere innvendig plass.
406 er en av de største (eller den største) stasjonsvogna, og sluker MYE, men har 5 seter, og setene sitter fastskrudd. Et hengerfeste kan imidlertid løse resten av plassbehovet (dog ikke for person 6 og 7 :)).
C8 har et frynsete rykte, 406 det motsatte. Når begge er 8-10 år gamle så gir det liten mening at prisforskjellen skal være MYE større (i prosent) enn når bilene var nye. Drittbilen (les: frynsete rykte) skal være billigst - ikke motsatt.....

Mitt poeng:
Med dagens prisbilde er C8 nær død i markedet. Prestisjebilen Toyota Landcruiser (lc120) koster ikke stort mer hvis man er litt kreativ ved innkjøpet - og tålmodig, og da har man også 7 seter....  :P

PS:  je prøver ikke å "selge" 406.......
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

eilert


C8 = 807
Det er en god grunn til at 807 heter 807 og ikke "406SW Grande" eller om så "406 Grand Picasso"
C8 kan uansett ikke sammenlignes med C4 Grand Picasso hva gjelder platform, funksjon og størrelse
C8/807 er mer som Transporter/Caravelle å regne - derav også mulig prisgruppe

406 en stasjonsvogn, dvs. = C5 serie I
C5  (563 liter) har større bagasje volum enn 406 (526 liter) i sin funksjon som en stasjonsvogn med 5 seter.
Men det er vel Mondeo som regnes for å være størst, 406 er uansett definnitivt ikke størst, man var kanksje blant de strøste ved lansering...
C8/807 er til sammenligning 340 liter, da med 7 seter og ikke 5.

Det faktum at på finn.no er 155 stk C5 2002-2005 mot 25 stk C8 2002-2005, og nokså tilsvarende for Peugeot og øvrige bilmerker, er også med på å forklare hvorfor en stor flerbruksbil med plass til 9 seter eller to euro paller holder seg langt bedre i pris (også fra ny pris stå sted) en helt ordinære stasjonsvogner med 5 seter og bagasjerom og lav takhøyde for vannlig "familie bruk".


Men bil er bil og skaldyr er skaldyr, og ingen av dem kan ikke fly i sin "naturlige" form...  ;D
Men om salget "tar av" i Gudbrandsdalen selv om Olav har kjøpt ny flott bil tviler jeg på...

Død eller ikke, god helg!
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Har sett opptil flere HS-regga DS3 i det siste. Og Berlingo med 4-hjulstrekk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#84
SitatDet faktum at på finn.no er 155 stk C5 2002-2005 mot 25 stk C8 2002-2005, og nokså tilsvarende for Peugeot og øvrige bilmerker, er også med på å forklare hvorfor en stor flerbruksbil med plass til 9 seter eller to euro paller holder seg langt bedre i pris (også fra ny pris stå sted) en helt ordinære stasjonsvogner med 5 seter og bagasjerom og lav takhøyde for vannlig "familie bruk".

Antallet på finn.no speiler nybilsalget, og sier ikke at f.eks få C8er annonsert er med på å holde prisene oppe. Likevel er jeg ganske sikker på at 150-250 stk C5/406 tilsalgs ikke fører til annet en prispress nedover. Gjelder mange bilmerker...
Prøver å se temaet her gjennom øynene til en bruktbilkjøper, der 80-90% (+/-) unngår franske biler. 406 velges av noen, mens de franske MPVene blir hyllevarmere. MPV er vel heller ikke et "hot" bilsegment lenger. 
En bruktbilkjøper har heller ikke samme kravspek. som en nybilkjøper, og forventer ikke å få med alle "function/features" som finnes i bilverdenen, og at bruktbilprisene bare parallellforskyver seg prismesseig i forhold til antall seter tror jeg lite på. Og siden de fleste er "vanlige familier" blir antall solgte "vanlige" stasjonsvogner høyt - når det skal handles brukt.

Plattform eller ikke - jeg hevder kun at franske MPVer slik som C8 er/blir hyllevarmere, med prisbildet vi ser idag, samt at 406 stv og C8 har MYE felles (franskt, motor og øvrig teknikk) for gruppen av bruktbilkjøper. Spesialistene vet at bilene også er ulike på mange områder. Et annet fellestrekk er at bruktbilkjøperne som gruppe ikke liker noen av de to bilene.....

Helg, ja, blir bra det nå når Giro'n starter.

PS.  At Olav sitt nykjøp også fører til at salget tar av i Gudbrandsdalen ser jeg ikke bort ifra. God bilsmak må da finnes i dalstrøka innafor også...  ;D
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Det som er viktig for meg når jeg bytter bil er hva jeg betalte og hva jeg får igjen dividert på antall år. (ser at Volvo V70 har et verditap på 35000/år, det hadde jeg ikke på C5)

(helga, ja... skal være vakt på russetreffet på Birkebeineren fra kl 0.00 til 06.00, brrrr... med ørepropper)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#86
Sitat fra: Otto på fredag 04 mai 2012 @ 15:29:46
Det som er viktig for meg når jeg bytter bil er hva jeg betalte og hva jeg får igjen dividert på antall år. (ser at Volvo V70 har et verditap på 35000/år, det hadde jeg ikke på C5)

(helga, ja... skal være vakt på russetreffet på Birkebeineren fra kl 0.00 til 06.00, brrrr... med ørepropper)

Her er du på lag med mange Otto, også meg.
Verditapet er vanligvis "den store stygge ulven" ved bilholdet.
Solgte i vinter en 406 sedan etter 7 års problemfri drift, og lite påkostninger.

Verditap ?   under 10.000kr på 7ÅR !
Legger jeg til de 3-4000kr i året spart på forsikring så er verditapet null og niks, eller deromkring. Blir nesten som å kjøre 2CV.... ;D

Det er derfor jeg ikke har kjøpt ny bil siden jappetiden (87).....

God helg...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Trolig lønnsomt å kjøpe brukt fransk hvis en får med en del nybilgaranti.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

DS5 koster 304.000,- inkl vinterhjul. Kanskje noe å tenke på likevel?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil