Citroen selger dårlig i Gudbrandsdalen

Startet av Otto, torsdag 26 jan 2012 @ 17:21:28

« forrige - neste »

jwh

#30
Sitat fra: PerI på tirsdag 31 jan 2012 @ 12:15:10
Siden folk også er opptatt av kostnader ved bilhold, ta en titt her:

http://bil.aftenposten.no/bil/Smabulker-kan-fort-koste-50000-kroner-14897.html

Ps. Citroen Visa var i sin tid konstruert for å tåle kollisjoner i 5km/t uten en eneste synlig eller usynlig skade. Prøvde dette selv frivillig i sin tid, det funka :)
Kan underskrive på akkurat dette..... :(
Var uheldig (min egen feil) og rygge den ene 406'n inn i noe som smalt fælt i forrige uke. Bakluka og bakskjerm kaputt, og i tillegg flyttet låsefestet seg slik at rumpa må trekkes ut for å få igjen den nye bakluka. Har bare ansvarsforsikring og der og da så jeg vår ellers fine bil bli omgjort fra - fin bil - til et vrak som bare var å kjøre på hogger'n. Aner ikke hva Peugeot skal ha for å rette opp skaden, men fikk et overslag på inntil 30.000kr fra et annet verksted. Summen er helt i grenseland for kondemnering - men valgte denne gang å sette den på verksted.
Sure kroner..., og hendelsen viser at bilhold også dreier seg om annet enn verdifall og drivstofftyper.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Sitat fra: PerI på tirsdag 31 jan 2012 @ 12:15:10
Sitat fra: Poirot på lørdag 28 jan 2012 @ 17:35:22
4-hjulstrekk er baade praktisk og morsomt, men for de fleste alldeles unodvendig!
Helt enig, at ca. 25% av nye biler har det er for meg en gåte. Spør eierne av små og store SUVer hvor ofte de har prøvd bilen utenfor vanlig vei. 99% tipper jeg svarer aldri.

Jeg synes dere er litt søte når dere kommer med sånne utsagn. De fleste SUV'er er da ikke laget for å kjøre utenfor allfarvei, men for å gi folk som ønsker det bedre og tryggere fremkommelighet. Ganske interssant i den sammenheng er det jo også at veldig mange kvinner foretrekker SUV.

Jeg synes folk skal få velge de bilene de selv ønsker utfra de behov og ønsker de har. Selv har jeg behov og ønske om en SUV denne gangen og kommer defor til å kjøpe det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Den tryggheten er det veldig mange som overvurderer. Hvorfor havner ellers SUV-er og firehjulstrekkere oftere i grøfta på vinterstid?

http://www.europeiske.no/web/no/corporate.nsf/noframes/889991427B571F74C125727C002B3354
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#33
Sitat fra: Olav på tirsdag 31 jan 2012 @ 12:39:00

Jeg synes folk skal få velge de bilene de selv ønsker utfra de behov og ønsker de har.

Selvfølgelig, og det er derfor jeg ved enhver anledning vil påpeke de dårlige egenskapene SUVer og evt dens førere har.. Slik at jeg ihvertfall har gjort en innsats for at færrest mulig velger SUV ;D

edit: litt snillere språkbruk ;)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

#34
Jeg har hatt flere "firehjulstrekkere" - men ingen "SUV".
De gamle Subaruene var jo vanlige (men utrolig robuste!), forhjulsdrevne personbiler, men "inkoplbar" drift paa bakhjula.  Fungerte utmerket naar du trengte ekstra framkommelighet, men var jo ikke beregna aa KJOERE med til vanlig.  (Men da var det til gjengjeld spennende! ; Enten gikk det rett fram - ingen midt-diff der i garden, nei! - eller saa gikk det VEEEELDIG breit!  Dvs., skulle du kjore litt fort, MAATTE du bare legge bilen helt sidelengs.  Men da var det til gjengjeld bare aa "mate paa", for takket vaere 4-hjuls-drifta snurra den sjelden!  GOY!!!)
Deretter hadde jeg en VW-Transporter "Syncro".  Tredobbel bakkeklaring og stoerre hjul, men ikke noe bedre framkommelighet unntatt i dyp sno, gjorme og over store steiner.  Og ENDA mer "spennende" kjoreegenskaper! For her var det "syncro"-systemet som slo inn - paa framhjula - i tide og utide...!  Saa lekte jeg litt med et par Pajeroer.  OK, DET var vel "SUV"'er, da... Og veldig bra biler!  Si ikke noe galt om Pajero, ihvertfall de JEG hadde var komfortable, rimelige i drift (turbodiesel), og med langt mer forutsigbare kjoreegenskaper enn mine foregaaende - med firehjulstrekket innkobla!  Som bare bakhjulstrekker, var Pajero'ne minst like "spennende" som de andre MED 4-hjulstrekk!  Saa blei det et par micro-vans, type Daihatsu (Skippy og Hi-Jet). 3-sylindra blikkbokser (som jeg foroevrig funderer paa aa kjope her jeg er just nu, paa Filippinene!) hvor ALT var smaatt - ogsaa driftsutgiftene ;-)  12"-hjula var ogsaa smaa, men bilen hadde faktisk helt greie kjoreegenskaper og forbausende framkommelighet!  "Grusa" baade en Suzuki 410 og en Pajero (!) i en gedigen sandhaug paa ROMO (med "oe") med DEN bilen!  Og noen aar seinere kjopte jeg en Toyota Hi-Ace 4WD - som paa mange maater var en forstorra utgave av Daihatsuene. Grei med drift paa alle fire, som en bakhjulsdrevet Hi-Ace med bare bakhjulsdrift... ::)
Saa har jeg baade en bror og en far med nyere Subaruer - som bare er helt glimrende!  Med en type konstant firehjulsdrift som bare FUNGERER! NESTEN like god framkommelighet som paa den gamle - og 1000-ganger enklere aa kjoere fort med!
Men har jeg noensinne hatt BRUK for drift paa alle fire... ???  Muligens et par ganger naar jeg ikke har giddi maake sno.  Definitivt en del ganger jeg har dratt henger, baade paa vinterfoere og opp bratte bakker med grus og gjorme!  Og en del kilometre paa "veier" verken beregna paa - eller HELT tillatte for... - "vanlige" biler! Men jeg har kjort mer "off-road" med min gamle 2CV!  Jeg har kjort 2CV'n - med kun forhjulsdrift - paa "veier" Subaruene ikke hadde hatt en sjans!  Og hvor jeg er redd baade Pajero og de store kassevognene hadde vaert VELDIG tunge aa faa loes i sanda...
Konklusjon; 4-hjulsdrift er GOY! 4-hjulsdrift gjoer at du kan kjoere litt mer "der du vil naar du vil", uten aa vaere redd for aa sette deg fast.  Men naar du drar den for langt - bokstavelig talt! - sitter du ogsaa mye bedre... :-[  4-hjulsdrift av den enklere sorten er vanskeligere og kan gi store og braa overraskelser paa glatt foere!  Og GOD 4-hjulsdrift KAN ogsaa vaere mer krevende, faktisk fordi det virker som om bilen gaar paa skinner - helt til den, veldig plutselig, "sporer av".  Og den overgangen kommer VELDIG fort, nettopp pga. den gode friksjonen! (Omtrent som aa kjore med breie dekk kontra f.eks. 125X15... ;))   Og i 99,9% av alle de kilometre en vanlig bilist kjorer bil, vil han eller hun overhode ikke ha "bruk" for firehjulsdrift!
Paa samme maate som 99,9% av nordmenn ikke har "bruk" for noen annen bil en en 2CV... :o

Saa jeg istemmer med at "folk skal faa velge de bilene de selv onsker, utfra de behov"... de tror de har!  Og at onsker og behov sjelden er overdrevet basert paa rein fornuft og reint rasjonelle grunner.
HELDIGVIS! ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Olav

Sitat fra: PerI på tirsdag 31 jan 2012 @ 13:05:01
Den tryggheten er det veldig mange som overvurderer. Hvorfor havner ellers SUV-er og firehjulstrekkere oftere i grøfta på vinterstid?

Hvis du hadde lest det jeg skrev før du kommenterte, hadde du kanskje fått med deg at jeg skrev "tryggere fremkommelighet". Jeg mener det er hevet over en hver tvil at en SUV har overlegent bedre fremkommelighet i glatte bakker enn de som kun trekker på to. Men at SUV'er kan gi en falsk trygghet i forhold til bremsing og veigrep er jeg både klar over og enig i.

Sitat fra: PerI på tirsdag 31 jan 2012 @ 13:05:01
Selvfølgelig, og det er derfor jeg ved enhver anledning vil påpeke de dårlige egenskapene SUVer og evt dens førere har.. Slik at jeg ihvertfall har gjort en innsats for at færrest mulig velger SUV ;D

Nå er det nå en gang slik at en persons meninger om dårlige egenskaper kan en annen person mene er gode egenskaper da  :)

Jeg synes man blir i overkant generell og skjærer aboslutt alt som kan trekke på fire hjul over en kam (minus kanskje en Sahara ;). Det er altså forskjell på disse firehjulstrekkerne. Honda CR-V som jeg vurderer, er ved normale kjøreforhold en høy forhjulstrukket stasjonsvogn. Firehjulstrekken kobles automatisk inn  kun når det er behov for den.
Når jeg står fast i bakkene langt oppi skauen på vei til min gamle svigerfar som ikke orker å måke veien like bra som før med bilen full av kone og barn, tenker jeg at det hadde vært fint å ha et system på bilen min som automatisk hindret meg i å sitte fast.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

#36

Når jeg står fast i bakkene langt oppi skauen på vei til min gamle svigerfar som ikke orker å måke veien like bra som før med bilen full av kone og barn, tenker jeg at det hadde vært fint å ha et system på bilen min som automatisk hindret meg i å sitte fast.
[/quote]

Og akkurat DER var det gamle Subaru-systemet HELT genialt!  Lav pris, teknisk enkelt, driftsikkert -  og 100% effektivt!
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Sitat fra: Olav på tirsdag 31 jan 2012 @ 14:46:37
Hvis du hadde lest det jeg skrev før du kommenterte, hadde du kanskje fått med deg at jeg skrev "tryggere fremkommelighet". Jeg mener det er hevet over en hver tvil at en SUV har overlegent bedre fremkommelighet i glatte bakker enn de som kun trekker på to.

Tryggere fremkommelighet gjelder bare til det punkt at bakken er så glatt at alle hjul slipper. Da er det for seint å stoppe. Med en to-hjulstrekk stopper det før det går så langt. Så i mitt hode er to-hjulstrekk tryggere og sikrere av den grunn at man er litt lengre unna der 4-hjulstrekken ikke duger den heller :)

Sitat
Men at SUV'er kan gi en falsk trygghet i forhold til bremsing og veigrep er jeg både klar over og enig i.

Det var da enda godt :)

Regner med man skjønner at så fort jeg hører ordet SUV så tar jeg på meg fandens briller? ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

#38
SitatForetrekker fransk, men uaktuelt med hydraulikk eller torsjonsbakstilling....

Og for meg er det uaktuelt uten hydraulikk...man er så forskjellig..men etter 20 år med CX XM og Xantia så blir neste bil en C5 med fjæring  ;)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Poirot

#39
Hvordan definerer dere egentlig begrepet "SUV"... ???
Den offisielle definisjonen er vel Sport Utility Vehicle - men her paa berget er vel ALT som er STORT, ser ut som en forvokst STASJONVOGN - og som selvsagt har FIREHJULSTREKK - en "SUV"...
Jeg omtalte mine Pajeroer som "suv"er -men spesielt SPORTSLIGE var de jo ikke!  Og det er definitivt ikke de amerikanske "SUV"'ene heller !  ALLE som har kjort Suburban vil si seg enige, GARANTERT! ;)
Og pga. den amerikanske definisjonen - og den folkelige forstaaelsen av begrepet - forsoeker jo de som VIRKELIG lager SPORTSLIGE utgaver aa DISTANSERE SEG fra "SUV"-begrepet!  Mitsubishi kaller jo ikke sin Outlander for en "SUV"! Ei heller vil AUDI omtale sin "Allroad" som noen "SUV"! >:(
Saa til dette med framdrift kontra bremse-egenskaper!  Min gamle Subaru hadde overlegent best bremseeffekt paa glatta, med 4-hjulstrekket innkopla!  Da laaste nemlig for- og bakhjula seg SAMTIDIG!  Dvs. at framhjula IKKE laaste seg alt for tidlig, slik tilfellet er med SAMTLIGE typegodkjente biler, i originalstand og uten ABS... :P  Men biler med mellomdiff, har bremser akkurat som en tohjulstrekker.  Verken bedre eller daarligere!  Men siden AKSEN er saa mye bedre paa glatta, TROR jo noen at bremsene er tilsvarende...  De fleste finner jo foer eller seinere ut at det ikke stemmer... :o  Og naar de forst har funnet ut det, er ikke "SUV"'er farligere i nedoverbakke enn andre biler :angel:  Bortsett fra for dem de treffer paa sin vei... ::)
Min gamle far (i sitt 86. aar naa) kjorer altsaa en relativt ny Subaru.  Med automat og konstant (perfekt) firehjulstrekk - og slapp 1,6-motor.  Den er ideell - og "trygg" - for han!  Starter alltid, kommer alltid fram dit han vil (uansett om veien er glatt eller ikke nybroyta), gaar som paa skinner i HANS hastigheter - og han har vel ennaa ikke bremsa saa hardt at han har oppdaga at bilen har ABS  ;D
Men for all del, Subaru er HELLER ikke "SUV"!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

SUV-spotting: ;D

Skulle parkere min kjære C5 på Lilletorget og opp på siden skrider en sort Porsche Cayenne. Jeg ser forsiktig til siden og der sitter Røkke. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Poirot på tirsdag 31 jan 2012 @ 16:29:54
Hvordan definerer dere egentlig begrepet "SUV"... ???

I tillegg til de opplagte regner jeg disse også for å være SUV-er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_SUV

Her blir jeg litt mer i tvil hvor grensa går:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_(automobile)
Tror det blir til at såkalte Mini-CUV ikke kan regnes som SUV, mens fra Compact CUV og opp til Full size CUV regner jeg de med som en del av SUV-segmentet.

De såkalte mini-SUV er heller ikke så lett å skulle kategorisere som SUV, her synes jeg noen er innenfor mens andre er ikke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_SUV
er:Terios, HR-V, Dacia Duster (har litt sansen for den pga minimalisme, samme med Lada Niva), Juke,
er ikke: Impreza hatchback, Ignis, SX4, urban cruiser, polo cross,

Men helt klart at SUV-begrepet er noe annet nå enn da de opprinnelige ble lansert i USA på 80/90-tallet.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

#42
jeg har den mest suv'ete bilen av alle suv'er, nemelig rav4. jeg er altså en idiot som tror at bilen bremser like bra som den tar seg fram. jeg tror også at raven er offroader, men har aldri brukt den som det. jeg er så dum at jeg tror den er trygg. jeg innbiller meg at at alle bokstavene skal hjelpe meg ut av knipa. jeg havner nok snart i grøfta jeg også fordi jeg kjører suv. Tenk at jeg kan være så toskete at jeg har en sånn livsfarlig og idiotisk bil?  Heldigvis er jeg så smart at at jeg tar med meg familien og kjører 500 mil i 2cv på treff midt i Frankrike.   ::) :P søren meg ikke rart at citroen seller dårlig i gudbransdalen når alle snakker om suv :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

#43
Sitat fra: Roger H på tirsdag 31 jan 2012 @ 23:22:32
Heldigvis er jeg så smart at at jeg tar med meg familien og kjører 500 mil i 2cv på treff midt i Frankrike.

Dagens kommentar :)

Sitatsøren meg ikke rart at citroen seller dårlig i gudbransdalen når alle snakker om suv :)
sant nok, er vel på tide å gi seg. Og heller konsentrere seg om det vi har til felles, entusiasmen for denne  franske sære doningen som ble påbegynt på 30-tallet og som holder seg godt enda :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#44
Gi seg, selv om vi er litt off-topics ?  Å nei, ikke før nattskiftet er ferdig   ;D
 
Handler ikke en del av SUV greia om å vise seg litt frem eller å eie et "fashion statement" ?
Noen er opptatt av å omgi seg med de "riktige" tingene, mens andre trigges til å velge motsatt. Citroeneiere er nok litt motstrøms, meg inkludert. Har vært ANTI-suv, med unntak av Land Cruiser. 4x4 for vinterbruk til hytta virker fornuftig, men jeg trekker på smilebåndet over alle de som nesten aldri beveger seg ut av asfaltjungelen.
Hva skal de med 4x4 og SUV ?? 
Det hele virker jo latterlig - ELLER gjør det det ??

Har passert de 50 og er på ingen måte like føylig og bøylig i kroppen lenger. At BMI'n er i høyeste laget, og at jeg har "støttemedlemskap" hos Spenst bidrar sikkert til situasjonen.
Har kommet til at en høyere bil der man setter seg INN i bilsetet, og ikke NED i bilsetet er å foretrekke. Enkel adkomst til kjørestilling er ikke nevnt i denne diskusjonen. Spesielt blant eldre nybilkjøpere velges slik bil av denne årsak.
Jeg vil også kikke på SUV ved neste bilkjøp, for har endret litt syn på disse bilene i løpet av de siste 5 år....., og den kan gjerne være fransk, og Citroen.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV