Citroen selger dårlig i Gudbrandsdalen

Startet av Otto, torsdag 26 jan 2012 @ 17:21:28

« forrige - neste »

jwh

#15
Nå skjer det fremover en del på Peugeot fronten, nevnte tidligere 4008, og 508 kommer (er kommet?) med en "Audi Allroad" versjon - hetende RXD. Ligger sikkert info. om denne på Youtube.
Her er det 4x4 og Hybrid som gjelder. Ingen rimelig bil, og trolig ikke det beste kjøpet i forhold til verditap heller - men sikkert ei flott kjerre...
Men en ting vil jeg ikke ha og det er den automatiske Start/Stop-funksjonen. Den hadde irritert vettet av meg, men mulig at funksjonen kan slåes av....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

#16
Men økonomi har vel aldri styrt valget av Citroen. Ikke DS/ID heller...eller :P

Ang. 4x4 så er drifts-/serviceutgifter høyere og serviceintervall kortere.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#17
Sitat fra: Otto på fredag 27 jan 2012 @ 15:42:13
Men økonomi har vel aldri styrt valget av Citroen. Ikke DS/ID heller...eller :P

Jeg tror iallfall kjøpere av brukt Citroen er opptatt av økonomi. Forumet på Citroenakuten er også "krydret" av personer som er glad for de folka som kjøper nye Citroen slik at DE kan kjøpe disse bilene når de er godt brukt - og få andre vil betale noe for dem. Men kanskje forumdeltagerne bare bekrefter den svenske stereotypen.....

Sitat fra: Otto på fredag 27 jan 2012 @ 15:42:13
Ang. 4x4 så er drifts-/serviceutgifter høyere og serviceintervall kortere.

Enig med deg her. Snakket i høst med verkstedsformannen på Gromstad Auto ang. erfaring og kjøp av Jeep. Han fortalte "fortrolig" at ulempene med Jeep var MANGE, og at SUVer generelt hadde dobbelt så høye service-og reparasjonskostnader som en "vanlig" bil. Var selv ikke klar over dette - og disse fakta tror jeg mange ikke tar inn over seg når de velger bilmodell. Vær sikker på at SUV selgerne IKKE stresser dette forholdet særlig mye.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

#18
Sitat fra: Otto på fredag 27 jan 2012 @ 11:10:42
Min kostnadsfilosofi de siste årene etter å ha kjøpt ny bil flere ganger:
Kjøpe en lite brukt Citroen hvor verditapet de første 2-3 åra er tatt. Med hengerkrok og annet nødvendig utstyr (som jeg ikke betaler noe særlig for).
Da er det plass for en del reparasjoner og likevel er det et forholdsvis rimelig bilhold.
Vet ikke om filosofien holder.
Men nå er jeg lei av litt usikker bil og ønsker en helt ny! ;D

Helt enig Otto. Har hatt samme filosofi i mange år men er også lei usikkerheten.
Men jeg vender altså ryggen til Citroën denne gangen, og det med litt småtungt hjerte.

Ellers er jo det ingen tvil om at Citroën og Peugeot har mye til felles teknisk sett, men det er visstnok mer enn designet som skiller. Jeg kjører jo nå en C8, som er den samme bilen som 807 (og en Lancia og en Fiat). 807 har fullforsinket alle karroserideler, mens C8 visstnok kun forsinket utsiden av karroseriplatene. Med det resultat at C8 ruster der 807 ikke gjør det (Snakker av erfaring her  >:()
Ellers er jo bremsetrøbbel en gjenganger på alle Citroënmodeller - i mye større grad enn på Peugeot.

Så noen kvalitetsforskjeller er det.

Sitat fra: jwh på fredag 27 jan 2012 @ 19:03:48
Enig med deg her. Snakket i høst med verkstedsformannen på Gromstad Auto ang. erfaring og kjøp av Jeep. Han fortalte "fortrolig" at ulempene med Jeep var MANGE, og at SUVer generelt hadde dobbelt så høye service-og reparasjonskostnader som en "vanlig" bil. Var selv ikke klar over dette - og disse fakta tror jeg mange ikke tar inn over seg når de velger bilmodell. Vær sikker på at SUV selgerne IKKE stresser dette forholdet særlig mye.

Dette er delvis riktig, men det finnes en del unntak. De fleste av mini SUV'ene klarer seg god innen for normalen av service utgifter.
Og noen klarer seg mye bedre enn gjennomsnittet. Hyundai iX35, KIA Sportage, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Toyota Rav4, Mistubishi ASX... Og den beste av dem alle.. Honda CR-V!

Felles for disse er at de har enklere 4X4 system og er bygget mer som personbiler enn SUV'er.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

Interessant diskusjon...
Uansett maa vi skille mellom SUV og "firehjulstrekker"!  Av lang erfaring veit jeg at f.eks. SUBARU - som er en meget solid og velbygd "firehjulstrekker", paa ingen maate er dyrere aa verken kjore eller eie en en tilsvarende - f.eks. Citroen - med to-hjuls-drift.  Og det er heller ikke gammeldagse SOLIDE og enkle SUV'er, som f.eks. Chevrolet Suburban.  Det er naar en forsoeker aa lage en bil med personbilskomfort som samtidig skal kunne kjore i 180 utafor vei, det bare MAA bli komplisert.  Og dyrt!
4-hjulstrekk er baade praktisk og morsomt, men for de fleste alldeles unodvendig!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

#20
Hvis jeg skulle kjøpt en 4-hjulstrekker, så ville jeg valgt Subaru. Subaru har alltid hatt konstant trekk på alle fire.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: Otto på mandag 30 jan 2012 @ 10:33:49
Hvis skulle kjøpt en 4-hjulstrekker, så ville jeg valgt Subaru. Subaru har alltid hatt konstant trekk på alle fire.

Ja, jeg var sikker på at jeg skulle kjøpe Subaru Forester... Alt stemte på papiret  :)

Er mer usikker etter å ha prøvekjørt. Klarte ikke helt å vende meg til den veldig lange gangen på clutchpedalen, men det hadde jeg nok vendt meg til. Og så får man ikke kombinasjonen Diesel og automat. Bensin og automat er visst fryktelig tørst.

Men jeg fikk ærlig talt litt...tja... hmmm... la meg kalle det en vag traktorfølelse i Subaruen som var totalt fraværende i en del av de andre. Men bevares... Subaru er veldig flotte biler.

Lurer litt på å vente på Citroën C4 Aircross da... Selv om det bare er en glorifisert ASX.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#24
Bedre enn Mitsubishi.
Hva koster den?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#25
Den kommer som 2013 modell, samtidig som Peugeot kommer med sin "kopi" (4008).
Den kan jo ikke koste mer enn ASX, og noen venner kjøpte en ny slik til 310K, med 4x4, men noen utstyrsbombe var det vel knapt....
Det er for meg like naturlig å vurdere Peugeot, og begge skal inspiseres til høsten.
Foretrekker fransk, men uaktuelt med hydraulikk eller torsjonsbakstilling.... :)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

#26
C-Crosser er mye dyrere enn Outlander.

Tror jeg heller ville brukt pengene på en ny C5 med 2.0 diesel og hydraulikk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#27
Sitat fra: Otto på mandag 30 jan 2012 @ 21:31:09
Tror jeg heller ville brukt pengene på en ny C5 med 2.0 diesel og hydraulikk.

Hvorfor ikke gjøre som "alle" frankofile opp i dalen hos deg. Kjøp en 508 og putt noen 10-talls laken under madrassen, og vi er tilbake der hvor denne tråden startet.....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Siden folk også er opptatt av kostnader ved bilhold, ta en titt her:

http://bil.aftenposten.no/bil/Smabulker-kan-fort-koste-50000-kroner-14897.html

Ps. Citroen Visa var i sin tid konstruert for å tåle kollisjoner i 5km/t uten en eneste synlig eller usynlig skade. Prøvde dette selv frivillig i sin tid, det funka :)

Sitat fra: Poirot på lørdag 28 jan 2012 @ 17:35:22
4-hjulstrekk er baade praktisk og morsomt, men for de fleste alldeles unodvendig!

Helt enig, at ca. 25% av nye biler har det er for meg en gåte. Spør eierne av små og store SUVer hvor ofte de har prøvd bilen utenfor vanlig vei. 99% tipper jeg svarer aldri.

Siden så mange kjøper 4x4, så biter tydeligvis folk ikke på miljøargumentet heller. Og det er diesel for alle penga for tida (pføy, ubrukelig i byer). Norske nybilkjøpere (og ikke minst politikerne som bestemmer avgiftene) er til å bli sprø av ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

508 er en fin bil!!

Men det er litt som at har du likt Beatles så liker du Beatles selv om...

(508 virker litt kjedelig og "slapp" i formen, dette går bare på design)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil