Citroen selger dårlig i Gudbrandsdalen

Startet av Otto, torsdag 26 jan 2012 @ 17:21:28

« forrige - neste »

Otto

Salgsstatistikken for 2011 viser at det ble solgt 4 stk C5 og 38 stk Peugeot 508 (ca 1/2 år!!!) i Gudbransdsdalen. Også haugevis med Partner, men nesten ingen Berlingo. Noen som har en god forklaring på dette? Bilene er jo veldig like.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

kan det ha noe med hvordan Citroen styres og har blitt styrt fra sentralt hold? Citroen har et ønske om å selge i volum og ikke en og en bil i en og annen fjellbygd.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

#2
Det er også snakk om Lilyhammer ;D

Forstår ikke resonnementet ditt ??? Citroen selger jo ikke i volum heller.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

For å si det sånn:

Jeg har kjørt Citroën siden 1986, men min neste (daglig)bil blir IKKE Citroën.

Er lei av verditap og store verkstedutgifter. Jeg tror mange ser at Citroën ligger dårlig an i absolutt alle statistikker som har med verditap, kundenes fornøydhet og driftsutgifter å gjøre.

Tror det blir en Honda CR-V eller Subaru Forester faktisk. Trekk på alle fire blir det i alle fall.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Sitat fra: Otto på torsdag 26 jan 2012 @ 18:02:31
Det er også snakk om Lilyhammer ;D

Forstår ikke resonnementet ditt ??? Citroen selger jo ikke i volum heller.

veldig enkelt resonoment; se pizzabil segmentet og ford moneosegmentet. hver dag treffer jeg dusinvis berlingo og C5 i trafikken i Trondheim. tror dette har noe med at Citroen ønsker å selge slike biler, og da i større volum, istede for selge en og annen C5 i Flåklypa. Ta også en titt på finn.no. Der er salgspolitikken til Citroen de siste 10 årene ganske tydelig Berlingo og C5 til salgs i hopetall.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

#5
Mye mulig at jeg kjøper en Peugeot 508 neste gang. Hvis man skal betale sånn sirka 100.000,- for hydraulisk fjæring så er det ikke aktuelt, og C5 og 508 er nesten tvillinger og 508 er billigere.

Hvis Citroen hadde kunnet solgt 40 stk C5 i Flåklypa på et halvt år så hadde de gjort mer for å få det til.

Peppes og Posten kjører Partner på Lilyhammer. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Olav på torsdag 26 jan 2012 @ 18:20:52

Er lei av verditap og store verkstedutgifter. Jeg tror mange ser at Citroën ligger dårlig an i absolutt alle statistikker som har med verditap, kundenes fornøydhet og driftsutgifter å gjøre.


Har da sett Citroen høyt oppe på diverse statistikker, så veldig galt i forhold til andre merker kan det da ikke være. Jeg tror en vesentlig forskjell mellom en Citroen og en Audi-eier er at Audi-eieren er villig til å åpne lommeboka for å holde bilen i drift opp mot 100% av tida, mens vi Citroen-eiere har en tendens til å ikke ville betale for det samme.

Driftsutgifter tror jeg ikke Citroen kommer så mye dårligere ut enn andre, for på feilstatistikk er Citroen nokså høyt oppe i positiv forstand. Ei heller verkstedutgifter, for man har i de senere år mulighet for å bruke alternative verksted uten å miste garanti. Men mange sverger likevel til merkeverksted, og da går ikke prisene ned..

Kundetilfredshet har jeg ikke sjekket de seneste statistikker på, men jeg skjønner jo hvordan Toyota klarer å ha så høy tilfredshet når de bytter ut deler som kunder ikke vet om engang fordi det har de fått beskjed fra fabrikken om å gjøre det. Genialt spør du meg, og rart ikke flere gjør det slik for å heve kundetilfredsheten.


Sitat
Tror det blir en Honda CR-V eller Subaru Forester faktisk. Trekk på alle fire blir det i alle fall.

Må du ha 4x4 er vel disse noe av det tryggeste økonomisk sett. Men akk så nitriste de fleste 4x4 er, C-crosser inkludert..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Nå kommer DS5 med trekk på alle fire.

Men er Peugeot bedre teknisk enn Citroen.
Må jo regne med at Partner er driftsikker når Posten bruker den så mye.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: PerI på torsdag 26 jan 2012 @ 21:42:55
Har da sett Citroen høyt oppe på diverse statistikker, så veldig galt i forhold til andre merker kan det da ikke være.

Har du dokumentasjon som viser Citroen høyt oppe på noe annet enn misnøyestatistikker? Det finnes mye dokumentasjon på at Citroen er plaget av lavere kvalitet enn gjennomsnittet.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10086642

Denne for eksempel... Citroen C1 på 62. plass... Og det er jo egentlig en Toyota.
Men statistikk er statistikk da, det er mer egen erfaring som gjør utslaget for meg, pluss at Citroen ikke har noen biler som fyller behovet denne gangen.

Sitat fra: PerI på torsdag 26 jan 2012 @ 21:42:55
Må du ha 4x4 er vel disse noe av det tryggeste økonomisk sett. Men akk så nitriste de fleste 4x4 er, C-crosser inkludert..

Ikke helt enig i det heller. Har vært rundt og prøvekjørt en del 4x4 nå og langt fra alle er triste. CR-V ser for eksempel passe spesiell ut, er meget god å kjøre og bedre sammenskrudd en noen Citroen jeg har kjørt.

Men bevares...det finnes trøstesløse greier også da... Vil ikke ha noe med traktortendenser.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

pastorn

Tror ikke Citroen har dårligere kvalitet enn Peugot. De er jo omtrent identiske biler. Når det gjelder bilparken til Posten er jeg blitt fortalt av en som er litt oppe i "systemet" at de er pålagt å inngå avtaler med ulike billeverandører. Derfor kjører de noen år Ford, så Citroen, så Peugot og Renault. Det er vel ikke mer enn 2-3 år siden de byttet ut Berlingoene. Da vrimlet det av dem på Finn.

citro1cx

de nye 4x4 Citroen er jo i prinsippet Mittsjibittssji derivater, og dermed forventet like holdbar som japansk teknologi. De fleste bilmerkene er jo slik nå for tiden og det gjør dem sannsyligvis bedre. Citroen er nok snart bare et design på en felles teknologisk plattform. Etter min mening er Citroen i ferd med å bli som alle andre, men det er et nødvendig onde for at bilmerket skal overleve i konkuransen mot de store produsenten fra østen. Så lenge de ikke tukler med retrobiler er jeg fornøyd. 2cv retro med toyota teknologi må være den store skrekken...da blir den jo alt for holdbar :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

Sitat fra: Olav på torsdag 26 jan 2012 @ 22:50:27
Sitat fra: PerI på torsdag 26 jan 2012 @ 21:42:55
Har da sett Citroen høyt oppe på diverse statistikker, så veldig galt i forhold til andre merker kan det da ikke være.

Har du dokumentasjon som viser Citroen høyt oppe på noe annet enn misnøyestatistikker? Det finnes mye dokumentasjon på at Citroen er plaget av lavere kvalitet enn gjennomsnittet.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10086642

Er generelt skeptisk til statistikker fordi det kan vris og vendes på, men her er en:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10002107
C5 på 2.plass i mellomklassen, fra 2010

http://www.klikk.no/motor/bil/article574136.ece
Bilene du kan stole på, 2009:
Katerori minibil: 1. Citroen C1, P.107 og T.Aygo. Plass 4: Citroen C2
Kategori mini-MPV: 1. Citroen C4 Grand Picasso

En litt eldre utgave fra 2003: http://www.citroenxm.no/fornoyde.html

Flere grunner til at jeg uansett er skeptisk til slike undersøkelser. En er at det kommer an på hvem som står bak undersøkelsen og hva de spør om /sjekker ut. F.eks feilstatistikk, det er forskjell på om det er ei gåen lyspære eller motorras.

En annen grunn er at det er ikke så stor forskjell mellom topp og bunn. Den statistikken du viser til er det små forskjeller bortsett fra de to nederste som skiller seg ekstra negativt ut (XC90 og Voyager).

Så har inntrykk av at det ofte er media som blåser opp slike statistikker for å skape overskrifter.

Selvfølgelig finnes det "mandagsbiler" også blant Citroen, mener å huske du har hatt minst en slik, men at de er så mye værre enn andre europeiske har jeg ikke inntrykk av.


Sitat

Sitat fra: PerI på torsdag 26 jan 2012 @ 21:42:55
Må du ha 4x4 er vel disse noe av det tryggeste økonomisk sett. Men akk så nitriste de fleste 4x4 er, C-crosser inkludert..

Ikke helt enig i det heller. Har vært rundt og prøvekjørt en del 4x4 nå og langt fra alle er triste. CR-V ser for eksempel passe spesiell ut, er meget god å kjøre og bedre sammenskrudd en noen Citroen jeg har kjørt.

Men bevares...det finnes trøstesløse greier også da... Vil ikke ha noe med traktortendenser.

Smaken er som baken - delt. Og jeg skal ikke si noe om traust v.s sært design, jeg som nylig har bytta til meg en '99-modell Fiat Multipla  O0
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#12
Verditap er for mange den mest ugreie "kostnaden" ved bilhold, meg inkludert.
Min bil-CV er i korte trekk at jeg kjøpte min siste NYE bil i 1987. Tapte MYE penger på den, og deretter har det vært "godt brukt" som har vært melodien. En 7-10 år gammel Peugeot har visst seg økonomisk og komfortmessig bra, men forutsatt at bilen er i god stand ved kjøp. Har f.eks hatt en P.406 i 7 år og knapt tapt penger ved salg. Dette er nok et spesielt tilfelle, men hadde også tidligere en Citroen ZX - ikke mye å skryte av men en grei bil - verditapsmessig.

Har lært meg en sak - at eldre biler med hydraulikk kan være noe dritt. Av påkostn. på vår Xantia er ALT relatert til hydraulikk som krangler. Litt spesielt er det også å høre både fra Citroen og Peugeot/MB forhandlere at biler idag egentlig ikke er laget for å vare mer enn 10år. Etter det går MYE i stykker. Ille å høre slikt prat - og kanskje blir det min gamle BMW 2002 jeg skal kjøre med når (hvis) jeg blir riktig gammel - og bare har råd til å kjøre billigbil.... ;D

De siste 2 årene er jeg dog blitt litt lei 1997-2000 modeller og har tenkt i retning av en 3-4 år gammel Land Cruiser (vare), og så kjøre denne frem til 5/7 seter kan settes inn gratis. Har fulgt med litt og ser at det er mulig å ha en slik bil i 6-7 år og få igjen 250K av innkjøpssummen på 300-330K. Det er lavt verdifall og en solid bil, forutsatt at man kan greie seg med at en av familiens biler er 2-seter. Men Toyota er på ingen måte så feilfri som ryktet tilsier - og f.eks Land Cruiser er befengt med overraskende mye potensielt trøbbel - f.eks motorras pga. tett oljesil. Likevell holder LC seg godt i pris. Utrolig at noen kan finne på å kjøpe f.eks en 15 år gammel LC til 200-350K - for disse bilene ruster jo som alt annet..

Har vært opptatt av å kjøre statusnøytrale biler, og synes de franske bilene har god kjøre/sittekomfort og som brukt er de mye billigere enn tilsvarende tysk/japansk. Har også vurdert Saab. Har hatt 2 Audier - og savner kun Quattro på "umulige vinterveier", BMW/MB er uaktuelt.

De nevnte Honda/Subaru og RAV4 - er sikkert "gode" kjøp, men 4x4-bilen i vinden om dagen er også Mitsubishi ASX. Citroen kommer i 2013 med sin C4 Aircrosser - en "ASX-kopi". Synes denne ser interessant ut, og det blir nok en prøvetur på meg når denne er lansert. Peugeot har også sin ASX-kopi på gang - modell 4008. Blir nok en titt på denne også...

En annen sak er at familier i Norge idag som er dobbeltarbeidende fort har 50-75.000 netto inn pr. mnd - og da er det kanskje ikke noen vits (for de av oss dette gjelder) å fokusere særlig på verditap, for inntekten gjør at verditapet - tross norske nybilavgifter - egentlig er en bagatall å "bære".

Til Otto:
Det er mulig det ikke er værre enn at C5 er en gammel bil (tross facelift), mens 508 har fått en glimrende mottagelse i markedet - til franskmann å være. Jeg er også ganske sikker på at Peugeot i tillegg appelerer til en større kundegruppe enn "sære" Citroen. Er derfor ikke overrasket at 508 selges 10ganger'n i forhold til antall C5.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

#13
Min svigerinne har en 2004 Land Cruiser som var nylig inne til antirustbehandling. Der var det ikke nok med bare vanlig behandling, de måtte også fjerne rust. Så vidt jeg vet har den ikke fått noe antirustbehandling utover det den kom med fra fabrikk siden den har vært i familien siden ny, og den har ikke gått spesielt langt for en slik bil, nettopp rundet 100.000km. Jeg blir ikke imponert av slik kvalitet, det er bare kundebehandlingen jeg er imponert av.

Hvis det er noen trøst angående hydraulikkproblemer, så koster vanlige fjærer og støtdempere ofte mer enn hydraulikk-komponenter. Men av en eller annen grunn tar forhandlerne en hinsides påkost for slike deler i forhold til f.eks i Danmark. Det er vel en slik prispolitikk som gir et godt grunnlag for parallellimport som Classic Parts driver med.

At biler ikke skal holde mer enn 10 år er vel et drømmemål for bilprodusentene, det har blitt slikt overalt i vårt bruk-og-kast-samfunn. Det begynte med lyspærer, i begynnelsen kunne lyspærer vare nærmest uendelig. Men det skjønte produsentene fort at de ikke ville tjene penger på, så da begynte de å selge lyspærer som holdt 1000 timer istedenfor. Samme mentalitet har smittet over i veldig mange andre bransjer. Så at ikke miljøbevegelsen har tatt tak i slike problematikker skjønner jeg ikke.
En fin dokumentar i så måte er en denne som gikk på Nrk for et år eller to siden. Ligger her: The Light Bulb Conspiracy

Men nå sporer vi kanskje av igjen, og det er jo artig nok det :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#14
Min kostnadsfilosofi de siste årene etter å ha kjøpt ny bil flere ganger:
Kjøpe en lite brukt Citroen hvor verditapet de første 2-3 åra er tatt. Med hengerkrok og annet nødvendig utstyr (som jeg ikke betaler noe særlig for).
Da er det plass for en del reparasjoner og likevel er det et forholdsvis rimelig bilhold.
Vet ikke om filosofien holder.
Men nå er jeg lei av litt usikker bil og ønsker en helt ny! ;D

Satt på med en kunde som hadde kjøpt ny Peugeot 508. Han hadde hatt mange Citroen, Xantia og C5. Fikk tilbud fra flere, Citroen C5 HDi 2.0, Toyota Avensis, men endte opp med FRANSK og 508.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil