Saab på vei til de evige jaktmarker

Startet av jwh, fredag 20 jan 2012 @ 21:13:51

« forrige - neste »

jwh

Saab og Citroen tiltrekker litt av de samme menneskene. Begge merker omgis av ihuga entusiastmiljøer og Saab-fantastene har nok tunge stunder om dager. Nå går allerede Saab-museet i Trollhättan under hammer'n, og bilene skal selges på auksjon som skal være avsluttet idag 21.jan. Her går unike prototyper, og mange andre godbiter..., og disse spres trolig for alle vinder.

Det ligger 846 stk Saab tilsalgs på finn.no, og blir overrasket om ikke prisene raser - for det kan da ikke være særlig rift om disse bilene i dagens situasjon.....  ???
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

hva dragning mot bilmerke angår virker saab omvendt på meg i.f.t. citroen. Saab er klompete, stygge og fryktelig svensk.  :P like greit at det er kroken på døra for min del.  ::)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Jeg må si at jeg liker designet til SAAB. Tøffe biler som er utrolig gode å kjøre!
Hadde faktisk planer om å bytte ut min C5 med en 9-5 turbo her...
Men grunnet usikkerheten rundt tilgangen på reservedeler så ble det ikke noe av.

I vårt klima så er vel egentlig SAAB overlegen Citroen, så nær som på komforten...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Poirot

Har selv "avvirka" noen SAAB'er - og bilene er KNALLBRA!
OK, jeg snakker om biler til og med forste generasjon 9000...
Forst og fremst er det 99 og 900 jeg falt for, selv om jeg ogsaa har hatt en del morro med gammel 2-takter og etterfolgeren V4.  Kombinasjonen forhjulsdrift, frihjul, "lastwechselreaktionen" og haandbrekket paa bakhjula ga virkelig mye morro!  Og saa taalte de jo all den julinga de fikk ogsaa, uten et knyst!  Og hvilken BALANSE det var i 99!  Den bilen landa rimelig "flatt", uansett  :o
Tviler paa at det kommer saa mange virkelig BILLIGE strokne gamle 99"or paa markedet bare fordi GM omsider greide aa drepe SAAB, men kommer jeg over en, har jeg vel plutselig enda en bil i hagan ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Saab-museet er reddet, og det forblir i Trollhättan.
http://www.dinside.no/888115/saab-museet-reddet

Har selv aldri interessert meg spesielt for Saab, og for min del er det bilene som ble laget før GM overtok som har noe særegent over seg.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: PerI på torsdag 26 jan 2012 @ 11:12:35
Saab-museet er reddet, og det forblir i Trollhättan.
http://www.dinside.no/888115/saab-museet-reddet

Har selv aldri interessert meg spesielt for Saab, og for min del er det bilene som ble laget før GM overtok som har noe særegent over seg.

Saa denne "nyheten" og la den ut som "Dagens gla'-nyhet" paa facebooksia mi ;-)
Skulle bare mangel om GN hadde drept SAAB-museet ogsaa!
Er forsaavidt enig i at dezt er de GAMLE SAAB'ene som er mest interessante, men selv etter at GM la sin e klamme labber paa svenskene, greide de aa utvikle mye interessant!
Museet er uansett verdt besoek!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

Kjenner ikke særlig til "Saab-saken". men leste/hørte at Saab hadde gått med underskudd i 20 år. Og da er det vel ikke snakk om at det var GM som drepte bilmerket, men tvert om gjorde et forsøk på kunstig åndedrett. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#7
GM ønsket å gjøre Saab til en av sine premium-brands. De lykkes vel bare med dette i USA, og ikke i samme grad på andre markeder. GM greide ikke (eller ønsket ikke) å videreføre den "folkebilen" som merket var tidligere. Saab var tidlig ute med Turbo-teknologi på 70-tallet - men deretter skjedde det vel ikke stort fra utviklingsavdelingen i Trollhättan.
Jeg kommer i farten på 4 forhold som Saab ikke fikk til:
1. De faset inn dieselteknologi for seint, og når den kom var det FIAT (!) motorer.
2. De laget ingen stasjonsvogn av 9000, og mener å huske at 9-5 stasjonsvogna ble faset inn seint.
3. De greide ikke å få frem en SUV, selv om bilen etterhvert ble nær ferdig (9-4X)
4. De laget ingen bil i småbilsegmentet (nedover i Europa selges det mange småbiler)

Når en bilfabrikk ikke får til noen av disse 4 punkter - i perioden 2000-2012 - så er ikke rart at eierne/ledelsen kjørte "Saab skuta på grunn". Synd det gikk slik - for designet de fikk på plass med siste utgaven av 9-5 og 9-4X - ser jo lekkert ut....

edit:
tilføyelser
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jan Ove Rønning

Sitat fra: jwh på fredag 27 jan 2012 @ 13:27:27
1. De faset inn dieselteknologi for seint, og når den kom var det FIAT (!) teknologi.
2. De laget ingen stasjonsvogn av 9000, og mener å huske at 9-5 stasjonsvogna ble faset inn seint.
3. De greide ikke å få frem en SUV
4. De laget ikke noen bil i småbilsegmentet (nedover i Europa selges det mange småbiler)

Har ett par kommentarer her.
Når diesel-teknologien først kom, så var det forholdsvis spreke maskiner som kom ut fra Trollhättan. Jeg har aldri vært ute for noen som helst dieselbil som er sprekere og som har imponert meg mer enn SAAB.
Det stemmer nok at stasjonsvogna kom ganske sent, men da var den i tillegg veldig ønsket av kundene.
SUVen som aldri kom er vel 9-4X, eller hva de kaller den. GM sørger uansett for å sette en effektiv stopper for at den ferdigutvikles.

Ser man litt på hva SAAB har drevet med, så virker det for meg som om de har holdt seg til det de har vært gode på hele tiden. "Nye produkter" har ikke kommet ut før SAAB har vært klare for det, og dermed klarte de også å levere et kvalitetsprodukt.
Hvorfor reparere/forbedre noe som allerede virker tilfredsstillende?
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Poirot

Sitat fra: Jan Ove Rønning på fredag 27 jan 2012 @ 13:51:40
Sitat fra: jwh på fredag 27 jan 2012 @ 13:27:27
1. De faset inn dieselteknologi for seint, og når den kom var det FIAT (!) teknologi.
2. De laget ingen stasjonsvogn av 9000, og mener å huske at 9-5 stasjonsvogna ble faset inn seint.
3. De greide ikke å få frem en SUV
4. De laget ikke noen bil i småbilsegmentet (nedover i Europa selges det mange småbiler)

Har ett par kommentarer her.
Når diesel-teknologien først kom, så var det forholdsvis spreke maskiner som kom ut fra Trollhättan. Jeg har aldri vært ute for noen som helst dieselbil som er sprekere og som har imponert meg mer enn SAAB.
Det stemmer nok at stasjonsvogna kom ganske sent, men da var den i tillegg veldig ønsket av kundene.
SUVen som aldri kom er vel 9-4X, eller hva de kaller den. GM sørger uansett for å sette en effektiv stopper for at den ferdigutvikles.

Ser man litt på hva SAAB har drevet med, så virker det for meg som om de har holdt seg til det de har vært gode på hele tiden. "Nye produkter" har ikke kommet ut før SAAB har vært klare for det, og dermed klarte de også å levere et kvalitetsprodukt.
Hvorfor reparere/forbedre noe som allerede virker tilfredsstillende?

GM dreiv reinspikka "brain-draining" av SAAB! De tappa SAAB for ideer og planer, men tvang samtidig SAAB til aa produsere middelmaadige biler basert paa tysk Opel-teknologi! :-X
SAAB HADDE en flott, moderne "smaabil" - SAAB-Lancia 600!  Jeg hadde selv en slik "svensk Lancia" en vinter - og den var jo alldeles GLIMRENDE!  Kjapp, skikkelig italiener nar det gjaldt motor og kjoreegenskaper!  Den fikk vel aldri tilstrekkelig tid paa seg til aa bli en skikkelig svenske, men hadde potensiale i massevis!  Ikke uten grunn at den dana grunnlaget for en av verdens flotteste RALLY-biler; Lancia Delta Integrale!
Som en liten (rettere, mikroskopisk) bilfabrikk, ville nok SAAB uansett hatt vanskelig for aa overleve.  Ihvertfall som produsert av biler "for folk flest"!  Derfor GM's tanker om aa bruke bilen (navnet, slik Ford bruker Volvo-navnet) i "premium-segmentet". Selv SAAB 9000 - som i Norge var grisedyr - var jo regna som en "folkebil" i Sverige!  Og det som blei presentert som en SAAB SUV, med firehjulstrekk og det hele, i USA, var jo faktisk en SUBARU!  Paaklistra SAAB-merker her og der.  For Subaru eies jo ogsaa av GM... :'(
Diesel og stasjonsvogner er mote-trender, som GM ikke saa som viktig for SAAB.  De hadde jo Opel som har hatt begge deler siden forrige aartusen ;-)  Men da de forst "spanderte" det paa SAAB ogsaa, var det innertier paa forste forsoek!  Det samme gjaldt jo den "ordentlige" SAAB-SUV'en, som ihvertfall aldri kommer paa markedet som noen SAAB...  Testrepportere har jo vaert over seg av begeistring!

Men dette blei veldig mye SAAB...  La oss bare la vaere aa tenke paa at - bortsett fra konkurs og radering av merkenavnet - har jo Citroen lidd omtrent samme sjebne!  Ulonnsom fokus paa teknikk og egenart er erstatta av Peugeots langt mer lonnsomme - men akk saa kjedelige - profil.  Og Citroen's SUV er en Mitsubishi paaklistra Citroen-emblemer... :'(
Bedre med 2CV enn bare èn!