Enda et marginalt bilmerke i Norge (Lancia)

Startet av jwh, lørdag 28 jan 2012 @ 00:01:00

« forrige - neste »

jwh

Det er mye godt utenomsnakk på forumet om dagen. Det er flere her inne som har interesse for marginale bilmerker på det norske markedet. Derfor disse ord om Lancia. Undrer virkelig på hva folka bak den nyeste toppmodellen tenker på.

De har igjen tatt i bruk modellnavnet Thema. 2012 modellen kan skaffes for de som har mer entusiasme enn vett ( ;D) til ca. 800.000kr gjennom f.eks Auto Ital.
Hva for man for bil ?  Jo, denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32894107

Dro straks kjensel på "dyret", og JA, den er nesten en kopi av Chrysler 300C som ble lansert for 7-8 år siden. Hekken på begge er nær identiske. Utrolig at ellers så sofistikerte Lancia har sunket så dypt at de har lansert en gammel "faceliftet" Chrysler som Deres nye toppmodell ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Det finnes nok en enkel forklaring: Fiat eier nå både Lancia og Chrysler. Chrysler heter forresten nå Fiat-Chrysler.

Men hva Fiat tenker på med dette stuntet er uvisst. Jeg hadde den tvilsomme gleden av å kjøre en Chrysler 300 i USA i fjor sommer. Satt igjen med et inntrykk av en tung og meget dårlig sammenskrudd bil blottet for kjøreegenskaper.

Så jeg håper de har gjort noe med dette før de klistret Lancia på den. Har egentlig hatt litt sans for Lancia gjennom årene og skulle gjerne ha prøvekjørt en Delta Integrale en gang.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#2
Ja, jeg kjenner til Fiat - Chrysler koblingen.
Det er absolutt fornuftig at fabrikkene samarbeider på teknikk, men det er ikke greit når produktene også SER nesten like ut. Iallefall ikke når de blander produkter fra forskjellige segmenter.
Å spleise bilprodukter fra hver sin side av atlanteren har jeg aldri hatt særlig tro på - ref (Opel/Saab mot amerikanske delen av GM). Når Opel og noen Cadillacmodeller er omtrent samme bil så kan man lure på om de høye herrer har glemt hva kundene er opptatt av. Det er sikkert en hjelp for "brandet" Opel, men hvilken Cadillaceier vil bli assosiert med Opel ?  Ikke noe galt sagt om Adam O. ......

At Lancia har valgt en gammel og nær uselgelig (i europa) 300c som donor kan aldri gjøre annet enn skade for Lancia. Er jo nesten sikker på at Chrysler ikke har særlig større tilhengerskare i sør-europa enn her nord.
Lancia vil - tror jeg - gå samme veien som Saab hvis de fremover skal blande inn USA-produkter etter prinsippet "same shit - only new wrapping" i produktlinjen sin. Med Thema'n er det jo enda værre - nemlig "same shit - same wrapping".  Skal etterhvert lese meg opp på hva det italienske forumet mener om Thema-kreasjonen og Fiat-Chrysler ekteskapet.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jwh

#3
Sitat fra: jwh på lørdag 28 jan 2012 @ 13:51:47
Skal etterhvert lese meg opp på hva det italienske forumet mener om Thema-kreasjonen og Fiat-Chrysler ekteskapet.
Det er blandede reaksjoner blant "menigheten", og flere liker designet og aksepterer koblingen til en "gammel" Chrysler (300C er igjen tydligvis basert på en enda eldre plattform (MB)).
Andre er bare triste og fortvilte...., mens noen nevner at Lancia bedriver "markedsmessig selvmord" - event. i beste fall merkevarenedbygging. DER er iallefall jeg.

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=30299.0

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=33820.0

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=31208.0
Mvh, Jan Willy
1953 2CV