Piggdekk uten pigger

Startet av EirikJ, mandag 05 des 2011 @ 16:57:24

« forrige - neste »

EirikJ

Dilemma:

Man kan jo ikke lovlig kjøre med et piggdekk vinterstid, hvor man har plukket ut piggene.

Men hva om man kjøper et sett helt nye vinterdekk, som ikke har pigger, men har hull for montering av pigger; må man da virkelig pigge disse dekkene for lovlig å kjøre i Norge med de på vinterstid?

Noen som VET?
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på mandag 05 des 2011 @ 16:57:24
Dilemma:

Man kan jo ikke lovlig kjøre med et piggdekk vinterstid, hvor man har plukket ut piggene.

Men hva om man kjøper et sett helt nye vinterdekk, som ikke har pigger, men har hull for montering av pigger; må man da virkelig pigge disse dekkene for lovlig å kjøre i Norge med de på vinterstid?

Noen som VET?
Vet ikke hvor du har opplysninene dine fra Eirik, men jeg tror du tar feil i din påstand om at det ikke er lov å kjøre med med piggdekk uten pigger. Loven sier noe om at skal du ha pigger skal det være likt antall pigger i hvert dekk. I tilegg er det ikke lov å sette pigger i andre dekk enn vinterdekk. Ellers gjelder regelen om at dekkene ikke skal ha mindre mønsterdybde enn 3 mm. Ref: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#1-4
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Ok, vet ikke hvor jeg har det fra heller, det med pigger, men syntes å huske at det var en regel som sa at man ikke kunne ha mistet mer enn en viss prosent av piggene, av et piggdekk. Men jeg tuller sikkert. Og da vil det si at man likevel kan kjøre med et piggdekk, uten pigger? Og at man da ikke kan beskyldes for å ikke "være sikret mot å gli", om man kjører av veien med piggdekk uten pigger, bare mønsteret er over 3mm, som er minste mønsterdybde på vinterdekk?

Så Roger, du tror at man ikke trenger pigge et vinterdekk som selges uten pigger, men er forberedt for å ha pigger?

PS: Minste mønsterdybde for sommerdekk er 1,6mm. Kan jo nevne at når man plukker ut pigger av et piggdekk, for å bruke på sommeren, så gjelder fortsatt 3mm-grensen.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på mandag 05 des 2011 @ 18:31:49
Ok, vet ikke hvor jeg har det fra heller, det med pigger, men syntes å huske at det var en regel som sa at man ikke kunne ha mistet mer enn en viss prosent av piggene, av et piggdekk. Men jeg tuller sikkert. Og da vil det si at man likevel kan kjøre med et piggdekk, uten pigger? Og at man da ikke kan beskyldes for å ikke "være sikret mot å gli", om man kjører av veien med piggdekk uten pigger, bare mønsteret er over 3mm, som er minste mønsterdybde på vinterdekk?

Så Roger, du tror at man ikke trenger pigge et vinterdekk som selges uten pigger, men er forberedt for å ha pigger?


Jeg tror svaret ligger i paragraf 4,1 i punkt nr 2:



2.   Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.


Begrepet piggdekk brukes ikke, men begrepet vinterdekk med/uten pigg. Slik som jeg forstår loven spiller det ingen rolle om det er et dekk som det er ment å ha pigger i, eller ikke. Så lenge dekket er merket som vinterdekk, og over 3 mm slitebane, kan du kjøre uten pigg.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Tusen takk, jeg tror du har helt rett.
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Tror heller vi skal tolke reglene slik;
Om vinteren skal monsterdybden vaere minst 3 mm.  Totalt uavhengig om det er vinterdekk eller sommerdekk du bruker.  Men det er kun dekk merka som vinterdekk det er tillatt aa pigge!
Om sommeren er minste tillatte monsterdybde 1,6mm.  Ogsaa totalt uavhengig av om du bruker vinter- eller sommerdekk.
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

#6
Sitat fra: Poirot på tirsdag 06 des 2011 @ 17:09:23
Om sommeren er minste tillatte monsterdybde 1,6mm.  Ogsaa totalt uavhengig av om du bruker vinter- eller sommerdekk.

Njæææ, det er nok ikke helt korrekt. Vinterdekk, altså dekk merket med Mud and Snow, M+S, M & S, SKAL ha min 3 mm mønsterdybde, UANSETT når på året du bruker de.
Om dekkene ikke er merket vinterdekk, er de sommerdekk, og da er kravet 1,6. Uansett når på året du bruker de. Såkalte helårsdekk som fantes før i tiden, er jeg litt usikker på. Men vil tro det er 3 mm som gjelder på de, da de kan brukes som vinterdekk.

Man kan godt velge å kjøre med sommerdekk om vinteren, om været og føret tillater det. Faktisk anbefaler jo myndighetene at man høst og vår skifter dekk når været tilsier det, og ikke blindt etter kalenderen. Noe som er fornuftig, for å spare dekk og veier.
Citroënnlig hilsen Eirik