Hovedmeny

BakhjulslagerHei

Startet av pastorn, lørdag 17 sep 2011 @ 21:13:31

« forrige - neste »

pastorn

Hei.
Etter å ha lett febrilsk etter en skrapende lyd som jeg trodde kom fra kjøleskjoldene til skivbremsene, har jeg endelig klart å finne synderen; venstre bakhjulslager. Skjoldene er demontert og kommer ikke på igjen. Diagnosen ble stilt dagen før jeg skulle kjøre til Hakadal og være borte i fire uker, så jeg måtte avfinne meg med at lageret hylte i hver sving. Har lest tidligere innlegg på Forumet om skifte av lager, og jeg er usikker på om det lønner seg å fikle med det selv. Såvidt jeg forstår trengs det noe spesialverktøy. Hva mener dere som har skiftet lager, skal jeg overlate jobben til et verksted, evt. Bøhm, eller forsøke selv?  ::) Hvor stor sjanse er det for at lageret skjærer seg og jeg blir stående etter veien? Det er jo et stykke fra Hakadal til Skien!

Spørrende hilsen Jan Arnth

PerI

Antakelig klarer du det uten spesialverktøy bortsett fra 44 mm pipe. Men, hvis ikke ringmutteren løsner, så hugger man den ofte i stykker hvis man ikke har spesialverktøyet som gjør det enklere å ta av og på ringmutteren som holder lageret på plass inni trommelen.

En rolig tur på innlandsveier hadde jeg nok turt fra Hakadal til Skien med et hjullager som romler, men hadde unngått E18 og å holde særlig mer enn 50-60 km/t.

Hvis du har tenkt å ha bilen raskest mulig på veien, så ville jeg lånt en komplett trommel fra noen til du har fått byttet lager i din. Da er eneste spesialverktøy man trenger 44mm pipe for mutteren på trommelen, og muligens en ny mutter for å holde trommelen på plass, samt plastlokk (anbefalt) til beskyttelse av lager. Hvis du ikke har lokket for hånden, så lag noe selv eller bruk f.eks gaffatape som midlertidig løsning.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Ingen grunn til panikk, pastor! :angel:
For det forste tar det litt tid fra en 2CV ytrer litt ubehag, til den gir opp!  Og bakhjulslagra paa en 2CV er ihvertfall ikke underdimensjonerte! ;)
Jeg fikk samme ekle lyden i venste bakhjulslager i Skottland sommeren 2005.  Da losna jeg den store mutteren - og fikk skvisa inn litt ekstra fett der jeg kom til, foer jeg stramma mutteren igjen.
Og saa SKIFTA jeg lageret paa verdenstreffet i Tsjekkia, i 2009!
(Men jeg klarte IKKE aa skifte det selv, og benytta meg av "treff-verkstedet".  Leverte trommel med gammelt lager - og fikk tilbake ny trommel med nytt lager, til tross for at jeg insisterte paa at MIN trommel var synbart eldre og mer slitt...;-))
Bedre med 2CV enn bare èn!

pastorn

Takk Poirot, det var beroligende å lese :D. Da regner jeg med å komme vellagret hjem til Skien. Er jeg heldig så har Stein Haugseter den nødvendige trommelen med lager liggende. Skal prøve å få tak i en pipe til hjulmutteren og få inn litt fett. Må vel til Oslo for å få tak i det. Har begrenset tid siden jeg er i et treningsopplegg som fyller dagens timer.
Mvh  Jan Arnth

eilert


Om jeg var dumdristig eller ei, og hva som evt. skjer/kunne ha skjedd skal ikke jeg uttale meg om, men det var så gale at jeg kunne bevege bakhjulet opp mot en cm med håndkraft når den bilen sto på fire hjul...

Ikke vet jeg når det skjedde, men jeg oppdaget det ved Bremen og hadde kjørt hardt og hurtig vel 600km fra Frankrike den dagen i sommer da jeg ved en bensinstasjon trodde halve karosseriet slepte bortover bakken... Ikke klarte jeg å lokalisere hvilken himmelretning lyden kom fra heller. Ved litt høyere hastighet opphørte den grusomme lyden og ble mer som "normal" during i bilen som kjennetegnes fra et hjullager, eller evt. en drivaksel som jeg en periode frykte at det kunne være. Men det var med hurtigere hjerteslag jeg aktsomt bevegde meg ca 120 km til for å komme til Hamburg i ca. 60-70 km/t for da var lyden lavest...
Dagen derpå startet jakten på Citroen verksteder i Hamburg som kunne 2CV og som kunne skaffet nytt hjullager bak samme dag. Og på andre forsøk fikk jeg napp; brukt trommel med lager - var på lager og et øyeblikk eller to senere var bilen klar for siste etappen hjem til Oslo, i tillegg også ny smurt... Må derfor benytte anledningen til å rette en stor takk til francegarage.de/ som bl.a. også resturerte 2CVer, og et sted som kan være greit å ha i bakhodet om man trenger bistand på vei til eller fra kontinentet...

Se selv av nederste bilde hva som mangler... "Finn minst 4 feil!"

Så jeg vil ikke tro, Jan Arnth, at du trenger å være bekymret for ikke å komme helt hjem med bilen!

Bøhm Auto tok kr 1121,25 for nytt "Hjullagersett bak" og minst 2000,- i arbeidspenger for jobben (estimert pga. bremsearbeid). Så nå skal de få det 1 år gammle "kulemanglende" lageret i retur!!

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

pastorn

All trøst mottas med takk :)

Olav

Kan du bytte ramme, kan du da bytte lager på 2CV.

Det er slett ingen heksekunst med riktig verktøy. Jeg har  44mm pipe som også skrur opp ringmutteren ringmutter. Pipa benyttes så til å banke ut det gamle- og inn det nye lageret og simringer med gummihammer. Du trenger slett ikke hydraulisk presse til dette slik jeg har blitt fortlt. Det gamle lageret spretter lett ut og det nye inn igjen.

Jeg benyttet denne metoden til begge forhjulslager før Tysklandsturen og det gikk veldig greit. Kan ikke se at det skal være mye vanskligere bak.

Nå er Bekkestua jo på veien mellom Hakadal og Skien, så det er bare å svinge innom og låne vertøyet Jan Arnth... Men hjullagersett har jeg dessverre ikke.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Hei Forum og Jan Arnth
Jeg har lager, simring og plastdeksel liggende.
mvh inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

pastorn

Hei Forum, Olav og Inge.
Her står tilbudene i kø for å få orden på hjullageret. Siden Hakadal bare er en halv times kjøring fra Årvoll, har jeg tenkt meg på førstkommende klubbmøte. Inge, jeg kjøper gjerne lager, simring og plastlokk. Lokk har jeg allerede, men det er jo flere hjul som kan trenge lokk. Kanskje du også skal på klubbmøtet så deler og penger kan byttes der? Gi meg i såfall en pris på forhånd så jeg kan ordne med kontanter. Mob. 95816442. Olav, jeg får ikke reparert skaden før jeg er tilbake i Skien, og da regner jeg med at Stein Haugseter har en 44mm som  jeg kan låne, ellers takk for tilbudet. Jeg har forresten kontaktet fire forhandlere av verktøy, bl.a. en som selger verktøy til lastebiler, men ingen har 44mm. Vet noen på forumet hvor jeg kan få kjøpt dimensjonen her i landet?

Mvh  Jan Arnth

EirikJ

Sitat fra: pastorn på mandag 26 sep 2011 @ 21:47:29
Jeg har forresten kontaktet fire forhandlere av verktøy, bl.a. en som selger verktøy til lastebiler, men ingen har 44mm. Vet noen på forumet hvor jeg kan få kjøpt dimensjonen her i landet?
Facom-forhandlere kan bestille.
Citroënnlig hilsen Eirik

henrysyrdahl sør

kan også bruke 46. de er lettere å får tak i. kjøpet min på ekeberg for 2 uke siden... kr. 30. ;D

brochmann

Hei Forum og Jan Arnth.
Jeg brukte Biltema. Rimelig.
inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.