Hovedmeny

Økt vrakpant

Startet av Alx, tirsdag 16 aug 2011 @ 10:38:07

« forrige - neste »

Alx

Autoretur vil øke vrakpanten med 1000 kr én uke i perioden 26.sept til 30.okt., se http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10081362

Lurer på om det kommer inn mange interessante objekter da...?
Autoretur forteller at de bidrar med dette fra egen lomme... Men når biloppsamlerene tar noen tusenlapper for en brukt motor, så er jeg ikke så sikker på om dette akkurat er noe tapsprosjekt for dem...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Kanskje de ser konkurranse med eBay og lignende. Ligger jo mye rart av bildeler ute der som privatpersoner har demontert. Har kjøpt deler til hverdagslige biler som Xsara, Peugeot 806 og Fiat Coupe både fra inn og utland, vesentlig billigere enn fra opphuggere her til lands. Og noe fra opphuggere her også da, på enkelte deler er de rimelige.

Men helt klart, et bilvrak som ikke er demontert er mer verdt enn 1500,-
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Dette er jo et helt latterlig tiltak som ikke monner i det hele og store miljømessige bildet. Autoretur er (etter det jeg tror) bukken som har blitt satt til å passe havresekken. Atoretur, altså bilimpotørene i Norge, er de som skal, på en ansvarlige, proaktive, åpen og ærlige måte, samle inn alle bilen de selger når de er oppbrukt. Noe sier meg at impotørene kanskje vil selge flere nye biler? I såfall burde de kanskje trødd til litt mer en stusselig tusing i ei uke. Tror nok ikke det er ebay Autoretur er mest redde for.

http://youtu.be/7MkFFG4W87c

Bilopphuggerne har vel lite de skulle sagt i denne saken. De har ganske klare rammer for hvordan de skal håndtere vrakbiler. Bilopphuggere får statstøtte for hver bil de tar i mot, og det er staten som refunderer vrakpanten tilbake til de som leverer bilen. Bilopphuggerene tjener altså på det de selger. Hva de tar i betaling for delene er nok ikke regulert, men de som alle andre, må tilpasse seg det frie markedet når de skal prissette sine varer.

Forøvrig er det bilopphuggerne som står for innsatsen på det vi kaller gjenvinning. i 2011 demonteres alle biler etter forskrifter og alle miljøskadelige stoffer blir deponert. For bilopphuggerne blir dette en stadig større jobb, nettopp fordi nyere biler innholder mindre metall og mer miljøfarlige deler.

Skal man få fart i vrakingen av gamle miljøfarlige(!?) biler, må vrakpanten mye mer opp.

For oss ville det selvsagt betydd at mange rammeknekte biler ville blitt vraket, og dermed forsvunnet fra låver og bortgjemte garasjer.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

STATEN laerte nok ei lekse i 1996; okt vrakpant gir verken noen miljomessig eller okonomisk gevinst!  Derfor har ikke staten gjentatt eksperimentet, ei heller okt vrakpanten.
At de som tjener penger paa nybilsalg (oops, det gjoer jo ogsaa i hoyeste grad Staten...) og hogging/delesalg onsker storre tilgang paa "vrakbiler", er hoyst forstaaelig, men en skarve ekstra tusing, monner selvsagt ikke ::)
En vrakpant slik vi har i dag, som KANSKJE forhindrer at en del vrak bare blir staaende i naturen, er grei nok. Enda bedre mener jeg det hadde vaert om ethvert "vrak" kunne bli henta gratis!  Samt at alle bil-relaterte deler ogsaa selvsasgt kunne leveres gratis paa "dynga".  Slik det er i dag koster det f.eks. en formue aa bli kvitt gamle bil-HJUL! 
Ellers burde det egentlig FORBYS aa vrake gamle, bevaringsverdige motorkjoretoyer! :angel:
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Sitat fra: Poirot på søndag 21 aug 2011 @ 10:29:07
Enda bedre mener jeg det hadde vaert om ethvert "vrak" kunne bli henta gratis!  Samt at alle bil-relaterte deler ogsaa selvsasgt kunne leveres gratis paa "dynga".  Slik det er i dag koster det f.eks. en formue aa bli kvitt gamle bil-HJUL! 


veldig godt poeng. Har opplevd å bli bedt om å plukke ut alle løsdeler som var med et bilvrak jeg leverte. Fikk vite at bilopphuggeriet ikke var et søppelmotak, og måtte derfor ta med meg alle løsdelene hjem igjen. De tok selvfølgelig heller ikke mot hjul som ikke er montert på bilen.

I dag får man altså ikke levert felger med dekk gratis til bilopphuggere eller kildesortering i kommune. Felg med dekk er regnet som vanlig avfall og man må betale kilospris for å levere dette på fyllinga. Dekk og felg adskilt kan man derimot levere gratis på kildesortering. 

Løsningen blir å kutte dekkene med vinkelsliper og vrenge de av felgen, for så å lever dekk og felg hver for seg.






mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Arnfinn

Dekk og felg, jeg hev en del dekk og felg for noen år tilbake, den gang var det gebyr for å lever felger med dekk. Men hver for seg tok de imot. Mitt middel som viste seg effektiv var å benytte to stykk kraftige brekkjern. Dekkene ble relativt effektivt vreng av felgen, uten at felgen ble skadet. Nå skulle felgene kastet så uansett hadde det ikke spillt noen rolle hvis felgene hadde fått skade.

Jan Ove Rønning

Jeg har plutselig fått veldig stor forståelse for de som har gamle vrak stående å slenge rundt om fjøsvegger o.l.
For en vanlig dødelig norsk person så koster det gjerne noen kroner å få transportert vraket til huggeriet. Da tenker jeg på f.eks. leie av henger og tiden det tar. Kanskje de til og med må ha noen til å løfte vraket opp på hengeren...?

Så kommer de til mottaket. Hos oss er det Veolia metallgjenvinning. De nekter plent å utbetale vrakpant dersom bilen ikke er komplett. Har du solgt ut motoren for 15 år siden eller dørene mangler, så er løpet kjørt. Da kan du enten ta bilen med deg hjem igjen, eller eventuelt sette den igjen uten å motta panten. (Jeg regner med mottaket får penger fra staten likevel?)

Da begynner jeg å tenke litt. Når noen kjøper en ny bil så betaler de inn 1500 kroner til staten, som de skal ha igjen når de vraker bilen. Det er logisk, og jeg anser dette som et "lån" til staten. Men hva gir mottakene rett til å nekte å utbetale pant for en identitet med litt bil omkring? Siden metallgjenvinningen her hos oss ikke selger av deler, men kjører hele greia i kverna så skulle jeg mene at det er en fordel for dem om det mangler motor og andre veskeholdige ting... ikke sant? For ellers må jo de bruke tid på å demontere, tappe osv.
Er et av målene at de ikke bare skal fjerne gamle biler som er kjørt i stykker, men også redusere tilgangen på brukte deler? Virker som en skjult agenda her. :)

Jeg mener vrakpant er en grei ordning, men da må man få igjen såpass at det faktisk lønner seg å levere gamle biler. Jeg får ikke regnestykket til å gå opp hvis man regner 600 kroner for å leie en henger, drivstoffforbruk for å levere samt tapt arbeidsfortjeneste. Da sitter man fort igjen med et negativt resultat desverre.

Ja, og så må naturligvis bilen ha vært registrert de siste 20 år eller hva det er. For har den stått på en låve siden 70-tallet uten skilter så kan du også se langt etter panten...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

PerI

Sitat fra: Jan Ove Rønning på torsdag 22 sep 2011 @ 13:56:17
Så kommer de til mottaket. Hos oss er det Veolia metallgjenvinning. De nekter plent å utbetale vrakpant dersom bilen ikke er komplett. Har du solgt ut motoren for 15 år siden eller dørene mangler, så er løpet kjørt. Da kan du enten ta bilen med deg hjem igjen, eller eventuelt sette den igjen uten å motta panten. (Jeg regner med mottaket får penger fra staten likevel?)

Dette har de ikke anledning til. De kan sikkert nekte å betale ut den ekstra 1000-lappen de ukene det gjelder, men man skal kunne sende en bil til opphugging der deler er fjernet og få vanlig vrakpant for tiden 1500 kr for den.

Fra lovdata:
SitatMinstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det er ikke så dårlig butikk likevel å levere bilvrak til gjenvinning hvis man får 1500,- for den. For alt annet skrot må man enten betale for det eller levere gratis slik som hvitevarer, data, o.l.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Otto på torsdag 22 sep 2011 @ 15:56:11
Det er ikke så dårlig butikk likevel å levere bilvrak til gjenvinning hvis man får 1500,- for den. For alt annet skrot må man enten betale for det eller levere gratis slik som hvitevarer, data, o.l.

Dette er ikke noe "butikk" i det hele tatt, all den tid en bare faar tilbake det en betalte ekstra da bilen var ny! Som naar du kjoper en flaske brus - og deretter panter flaska.
Nei, det hadde vaert langt bedre - for miljoet - om Staten hadde PLIKT til aa hente alle bilvrak EIERNE ga beskjed om skulle hentes.  GRATIS, selvfolgelig! Inkludert alt som er bil-relatert (dvs. hjul, gamle motorer/gearkasser, glassruter etc., etc.)!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

#10
Nei, det er vel ikke noe særlig å tjene på det >:(

Men det bør vel være slik at "forurenser" skal betale og ikke "alle" for da blir det bare en ny avgift. ???

SitatJeg har plutselig fått veldig stor forståelse for de som har gamle vrak stående å slenge rundt om fjøsvegger o.l.

Skal Staten (du og jeg) betale for skrotet?

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Ser ikke problemet. Om man samler på bilvrak får man ta bryet med å bli kvitt de også. Ansvar for egne handlinger heter det. De fleste hobbyer koster litt. For alle andre, så er det veldig enkelt: Kjør bilen til skroten den siste gangen man kjører bilen, i stedet for bak huset ved hekken. Voilà, problemet løst uten store kostnader.  :police:

Men å nekte å utbetale vrakpanten bare fordi deler er tatt av, høres veldig rart ut. De kan umulig være autoriserte bil-mottak. Jeg har levert ei 2CV-ramme med papirer og fått vrakpant uten spørsmål. Tror er kriteriet er at chassiet ikke er kuttet i. Altså kan man få problemer om man f.eks. kutter taket av en bil før levering.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på torsdag 22 sep 2011 @ 19:24:37


Men å nekte å utbetale vrakpanten bare fordi deler er tatt av, høres veldig rart ut. De kan umulig være autoriserte bil-mottak. Jeg har levert ei 2CV-ramme med papirer og fått vrakpant uten spørsmål. Tror er kriteriet er at chassiet ikke er kuttet i. Altså kan man få problemer om man f.eks. kutter taket av en bil før levering.

dette gir jo ingen mening. Skulle man ikke kunne levere inn en delebil fordi man f.eks har brukt taket på en annen bil eller kappet av fronten på "chassiet" på delebilen fordi man trenger en en ny front til sin andre bil?

Jeg tror mye av problemet ligger i at huggerne gjennom historien har fått lov til å lage sine egne "lover og regler" alt etter humør og dagsform. Etter som årene har gått har det blitt et slags universalt lovverk ut av dette, og som noen har greid å lage en forskift ut av:

§ 10 Vrakpant Forskrift om kasserte kjøretøy:

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller
ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977. 

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg
med hel, og ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor
understellsnummeret er preget.

Kommentar til § 10 Vrakpant
Krav til et panteberettiget kjøretøy innebærer i praksis at alle deler som kan skrus av kan være fjernet samt at
skjermer som er sveiset fast kan skjæres vekk, for øvrig er skjæring ikke tillatt før innlevering til godkjent
behandlingsanlegg. I tillegg kan bileier fjerne og ta med seg hjulene umiddelbart etter at bilen er levert på
oppsamlingsplassen.


Bilopphugger foreninga har tydeligvis gjort en god lobbyvirksomhet på dette området de sista åra, og i 2000 fått igjennom denne forskriften som som gir dem retten til å nekte mottak av bilen uten f.eks tak eller en front.

les resten av forskriften her: http://www.bil1din.no/index.php/vrakpant/forskrift-om-kasserte-kjoretoy
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

#13
Meningen er kanskje at man ville sikre at alt skrotet blir innlevert.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Jan Ove Rønning

Sitat fra: EirikJ på torsdag 22 sep 2011 @ 19:24:37
Ser ikke problemet. Om man samler på bilvrak får man ta bryet med å bli kvitt de også. Ansvar for egne handlinger heter det. De fleste hobbyer koster litt. For alle andre, så er det veldig enkelt: Kjør bilen til skroten den siste gangen man kjører bilen, i stedet for bak huset ved hekken. Voilà, problemet løst uten store kostnader.  :police:

Men å nekte å utbetale vrakpanten bare fordi deler er tatt av, høres veldig rart ut. De kan umulig være autoriserte bil-mottak.

Forurensningslovens § 7 andre ledd sier jo at det er den ansvarlige for forurensning som skal sørge for tiltak for å hindre at den inntrer. Evt. stanse, fjerne eller begrense virkningen av den.
Jeg er helt enig i at folk selv må rydde opp etter seg. Det er vel også litt av poenget med vrakpanten slik jeg ser den. At den skal dekke kostnader for å få levert inn "skrapet". Ville bare få litt diskusjon rundt det med at enkelte mottak nekter å utbetale panten når bilen ikke er komplett. Høre om flere har opplevd dette.

Jeg forsøkte, som du skriver her Eirik, å levere en knekt ramme med papirer. Endte med at ramma ble igjen, men det var etter at rammebeinet med innpreget nummer var skåret av. Det ble med meg hjem igjen siden jeg ikke fikk pant. Prinsippsak for min del egentlig.

Det at det er masse gode deler på en bil er jo naturligvis i huggerienes interesse. Det er jo delene de tjener penger på.

Sitat fra: Otto på torsdag 22 sep 2011 @ 18:31:50
SitatJeg har plutselig fått veldig stor forståelse for de som har gamle vrak stående å slenge rundt om fjøsvegger o.l.
Skal Staten (du og jeg) betale for skrotet?

Er det ikke nettopp det vi blir nødt til når folk ikke leverer inn skrotet sitt selv, og offentlige myndigheter må inn å rydde opp?
Eventuelt den stakkaren som er grunneier, som også i følge lovverket kan bli pålagt å rydde opp andres skrot for egen regning.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza