Berlingo diesel - Erfaringer ønskes...

Startet av Alx, tirsdag 09 aug 2011 @ 09:15:40

« forrige - neste »

Alx

Hei,

Jeg har noen spørsmål som jeg hadde håpet å få litt svar på... Vurderer å skaffe en Berlingo etterhvert som en praktisk nr to bil og bil som kan frakte litt av hvert... Er det noen her som har erfaringer med reellt dieselforbruk til de forskjellige dieselmotorene i Berlingoene? Om jeg skulle skaffe med en slik er det sansynlig at jeg vil kjøre mye med den i jobben og da spiller det stor rolle om den går på 0,45 eller 0,68... Fabrikkens estimater for forbruk er sikkert også interessant, men det er mer nyttig om noen har virkelige erfaringer fra normal kjøring...

Andre erfaringer enn drivstofforbruk er selvsagt også nyttig å få!

:)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

citro1cx

Sitat fra: Alx på tirsdag 09 aug 2011 @ 09:15:40
Hei,

Jeg har noen spørsmål som jeg hadde håpet å få litt svar på... Vurderer å skaffe en Berlingo etterhvert som en praktisk nr to bil og bil som kan frakte litt av hvert... Er det noen her som har erfaringer med reellt dieselforbruk til de forskjellige dieselmotorene i Berlingoene? Om jeg skulle skaffe med en slik er det sansynlig at jeg vil kjøre mye med den i jobben og da spiller det stor rolle om den går på 0,45 eller 0,68... Fabrikkens estimater for forbruk er sikkert også interessant, men det er mer nyttig om noen har virkelige erfaringer fra normal kjøring...

Andre erfaringer enn drivstofforbruk er selvsagt også nyttig å få!

:)

ikke det at jeg har noe peiling på Berlingo, men jeg vet at disse ble levert minst 3 forskjellige motorserier i diesel. Den ene en standard 1,9 D og de 2 andre 1,6 Hdi og 2.0 Hdi eller commonrail diesel. Jeg tror forbruket på disse to kan være forskjellig og da i Hdi motorenes favør. Så vidt jeg vet, er de ikke levert med 2,1 TD. Kanskje synd, for den hadde nok helt sikkert gitt lavt forbruk.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Alx

Sitat fra: Roger H på tirsdag 09 aug 2011 @ 09:53:11
ikke det at jeg har noe peiling på Berlingo, men jeg vet at disse ble levert minst 3 forskjellige motorserier i diesel. Den ene en standard 1,9 D og de 2 andre 1,6 Hdi og 2.0 Hdi eller commonrail diesel. Jeg tror forbruket på disse to kan være forskjellig og da i Hdi motorenes favør. Så vidt jeg vet, er de ikke levert med 2,1 TD. Kanskje synd, for den hadde nok helt sikkert gitt lavt forbruk.

Ja, Hdi skal vel være gjerrigere motorer. Tenker jeg riktig når jeg sier at en større motor (2.0Hdi mot 1.6Hdi) kan gi lavere forbruk fordi den ikke trenger å jobbe like hardt som en mindre motor?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

#3
Ikke se dere helt blindt på forbruk da. Store kostnader ved inngrep i drivverk (dobbelmasse-svinghjul som regnes som slitedel og holder ikke hele bilens levetid) Da går mye av vinninga opp i spinninga.

Bytta nylig dette på min 806 Hdi, gjorde jobben selv (tok flere dager både demontering og montering) og kjøpte svinghjulskit uten dobbelmasse på Ebay. Tiden vil vise om det lønte seg. Den bilen har gått 270.000 km, men fikk vite av forrige eier at den også fikk nytt på 50.000. Så det virker jo som ren gambling når man skal antyde hvor lenge de holder.

edit: ikke bare hdi-motorer som sliter med dette. Ford, Toyota m.fl har samme problem.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Jeg sliter naa paa min 2. Diesel-Berlingo - og er STORFORNOYD med dem! Har aldri hatt noe motortrobbel.  (Den forste kjorte jeg vel rundt 40000 med, til den akkurat hadde bikka 300.  Den jeg har naa, har "bare" gaatt 250...  Har en folelse av at den forste (en 98-modell) brukte litt mindre diesel, den var jeg nede paa 0,4-tallet med!  (Tror jeg kjorte nesten 1400 kilometer paa en tank.  Gikk tom rett foer "Nordens Ark" ved Munkedal i Sverige, husker jeg ;-)) Den jeg har i dag, en -99, kjorer jeg javnt paa 0,55.  Bortsett fra naar jeg trekker tung henger, da bruker den faktisk mer enn min gamle VW-transporter, med 2,4 liters diesel...
Men bortsett fra lavt forbruk, er det flere fordeler med Berlingo; Den er utrolig behagelig aa kjoere, med fin sittestilling (spesielt etter aa ha mekka litt paa skilleveggen, hvis du kjorer varebil...), god takhoyde, lett paa baade ratt, gear og clutch - og med fine kjoreegenskaper.  I mitt verdensbilde vil det si at den er passe leken, og lett kan "vippes" inn i svinga med rompa godt ute, for saa aa bare justere med ratt og gass ;-) KJOREGLEDE kalles det ogsaa!
Ulempene med Berlingo er et bakakselsystem som knekker foer eller siden, framfjaerer som ogsaa kan knekke i tide og (fortrinnsvis) utide, bakbremser som setter seg grunna for lite bruk, svake foringer i forstillings-stabilisatoren (billig aa skifte) samt doerlaaser som ikke helt er laga for norske vintre...  Men JEG liker bilen - og Berlingo er jo utrolig mye bil for penga!
ANBEFALES!!!
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Sitat fra: Alx på tirsdag 09 aug 2011 @ 10:41:41
Ja, Hdi skal vel være gjerrigere motorer. Tenker jeg riktig når jeg sier at en større motor (2.0Hdi mot 1.6Hdi) kan gi lavere forbruk fordi den ikke trenger å jobbe like hardt som en mindre motor?

vet ikke hvordan dette er med Berlingo, men i den tiden jeg kjørt Citroën CX var det merkbar forskjell fra sugediesel på 75 hk til turbodiesel på 130 hk. det samme gjelder også bensinmotorer. Forskjell i forbruket mellom CX gti og gti turbo var også merkbart.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

The Stig

Har eid min Berlingo i snart 10 år, på 160000 km har det ikke vært noe tull. Kun vanlige servicer, bytta ex anlegg, bremse skiver / klosser. Ikke skiftet en skrue i hjuloppheng eller motor. Er virkelig imponert over den bilen! Står en 1.6 bensin motor på 110 hk i den, sprek og fin motor som er billig i drift. Har inntrykk av at Berlingo av den 1 generasjonen fram til 2003 faktisk er best ift teknisk kvalitet..Har også en Xsara Piccasso med 1.6 hdi motor på 109hk, heller ikke hatt noe tull med denne. Sprek milsluker som virkelig er BILLIG i drift!
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

actvaretaxi

berlingo med hdi motor er generell bedre på drivstoff forbruk fordi den har litt mer futt i motoren og jo raskere opp i fart jo raskere opp i masjfart kan du være dermed besparelse. min søster har hatt alle utgavene sett bort i fra 1,9 td som kom ut i UK (storbritania) hun er storfornøyd og skal ha ny igjen nå om ikke lang tid. jeg selv har skaffet meg en av de første selv om den er en 2001 model tror jeg at jeg blir fornøyd selv etterhvert oxo. Så kommer jeg til et spørsmål jeg håper noen kan svare på. er det mulig og få tak i turbo til 1,9 d i norge og eventuelt noen med erfaring med og montere den? også lurer jeg på om det er bare og putte inn en hdi motor i en 1,9 uten noen form for masse rare løsninger. eventuelt bare skifte hjernen? på forhand takk. ;D

Poirot

Kom paa TO ting en skal vaere obs paa vedr. Berlingo; bakaksling og forfjaering!  Veldig mange Berlingoer "kneler" litt med bakhjula.  Det skyldes baerearmslagrene som blir slitt - som paa gamle BX'er bl.a....  Og komplette, gode bakrammer er mangelvarfe hos hogger'n!
Det andre er fjaerbeinslagringa forran.  Jeg maatte skifte ei framfjaer paa min forrige Berlinga pga. dette.  Naar lageret begynner aa gaa tregt (tort, rustent...), blir det en ekstra vridnings-belastning paa spiralfjaera - som faktisk kan ryke tvert!
Grunnen til at jeg kom paa det naa, er at min naavaerende Berlingo plutselig begynte aa bli saa "rar" paa styringa her om dagen.  Tidvis tung, tidvis normal...  Og da jeg begynte aa sjekke det, holdt det med aa sjekke venstre side (enklest naar du er aleine og ikke har gorilla-armer!); fjaera "vibrerte" naar biloen sto stille og jeg begynte aa vri paa rattet ::)
Saa naa blir det skifte av fjaerbeinslagre - foer bilen skal selges!!! :o
Selges med baksete og seler - for tanken var jo aa omregistrere den til personbil.
Interesserte kan BARE kontakte meg :D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Det ble hverken Berlingo eller diesel... Det får bli en annen gang...

Endte opp med en 2001 Xsara break 1,6i med automat, hengerfeste og få kilometre på telleren. Selv på denne tidlige modellen er det isofix.  Veldig greit å ha med unger i baksetet!
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Sitat fra: Alx på søndag 13 nov 2011 @ 09:52:59
Det ble hverken Berlingo eller diesel... Det får bli en annen gang...

Endte opp med en 2001 Xsara break 1,6i med automat, hengerfeste og få kilometre på telleren. Selv på denne tidlige modellen er det isofix.  Veldig greit å ha med unger i baksetet!

Gratulerer med helt grei bruksbil. Isofiks må ha vært tilvalg, for min 2003-mod har det ikke.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: Alx på søndag 13 nov 2011 @ 09:52:59
Det ble hverken Berlingo eller diesel... Det får bli en annen gang...

Endte opp med en 2001 Xsara break 1,6i med automat, hengerfeste og få kilometre på telleren. Selv på denne tidlige modellen er det isofix.  Veldig greit å ha med unger i baksetet!

Xara blir vel som en litt nyere ZX, dvs. en helt kurant og grei bil... Kan du ikke dele med oss erfaringene med Citroen-AUTOMATGEAR? Selv er jeg absolutt automatgear-fan (bare unntatt naar jeg vil kjoere riktig fort...;-)), det er saa MYE mer avslappende og komfortabelt enn aa maatte rote med manuell skifting og clutching!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Sitat fra: Poirot på mandag 14 nov 2011 @ 17:00:09
Xara blir vel som en litt nyere ZX, dvs. en helt kurant og grei bil... Kan du ikke dele med oss erfaringene med Citroen-AUTOMATGEAR? Selv er jeg absolutt automatgear-fan (bare unntatt naar jeg vil kjoere riktig fort...;-)), det er saa MYE mer avslappende og komfortabelt enn aa maatte rote med manuell skifting og clutching!

Jeg har jo nå to Citroëner med automat. GC4P er med en 1.6 liter HDi med sekstrinns EMG kasse. Dette er en elektronisk styrt manuell kasse. Er veldig fornøyd med den. Drivstofforbruket er rundt 0,57-0,58 på mila. Det var rundt 0,1 høyere før jeg lærte meg hvordan kjøre mest mulig økonomisk med den kassa. EMG er som en manuell kasse bortsett fra at du slipper å gire. Dvs den girer om langsommere enn en vanlig automatkasse. Krever sikkert litt tilvenning om man bare en vant med vanlige automater. Samtidig starter den ikke å kjøre bare man slipper bremsen. I tillegg har man mulighet til å overstyre og gire opp eller ned til en viss grad (Dvs du kan ikke gire opp til 5. i 25km/t).

Xsaraen er en normal automatkasse. Jeg har ikke kjørt så veldig mye vanlige automatkasser før, så jeg merker det krever litt tilvenning for meg. Men hallo, etter en dag er det ikke noe problem lenger. Har nettopp begynt å kjøre Xsaraen. Kun vært t/r Sandefjord i går og i dag, men det virker som en god bil og en god automatkasse. Den har også sportsunksjon og vinterfunksjon. Det siste savnes veldig på EMG-kassa til GC4P.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Otto

Merket noe problem med dobbelmassesvinghjulet på dieselbilen?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

Sitat fra: Otto på tirsdag 15 nov 2011 @ 12:27:16
Merket noe problem med dobbelmassesvinghjulet på dieselbilen?

Nei... Hvordan vil et slikt problem arte seg?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline