Hovedmeny

1974 Prosjekt

Startet av Arnfinn, søndag 10 jul 2011 @ 23:04:19

« forrige - neste »

Otto

#15
Hei, jeg bruker Photoshop til komprimering av bilder.

Ang. ramme: Men hvis topp og bunnplate er så rustet, hvordan er vangene innvendig? ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Arnfinn

Nja, nei egentlig så er vangene veldig fine. Mest overflaterust men for å komme skikkelig til og siden plate "åpneren" fungere så bra,  spretter jeg jo opp stålet som en sardinboks. Egentlig er det kun for å fikse ramma en gang for alle.
Fikk sveiset noe på 80 tallet. Det arbeidet ble utført med gass sveis, det her stått seg veldig bra.

Et parti langs midtre vange er perforert på undersiden, så alternativet er å kutte vekk det skadete området. Jeg tror det blir mindre jobb å bytte hele plata framfor å helsveise inn en platebit + at man får en hel bunnplate f.eks i galvanisert utgave. Tenker å forsterke ramma foran i samme momang. 2mm stål burde gi en varig løsning mot ramme brudd.
Har også sett andre på nett som har sveiset firkantstål som forsterkning på unnersiden av ramma. Det synes jeg blir litt voldsomt.

PS bilder kommer.  :)

ab

Olav

Men var det ikke sånn at man ikke har lov til å sveise eller endre på ramma?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Arnfinn

Tja, det toget har gått for lenge siden og bilen har vært godkjennt etter at jobben ble utført. Store modifikasjoner er nok ikke lov. Men forsterke en ramma kan ikke slik jeg ser det være ulovlig. Forøvrig var det vanlig å sveise på forsterkninger på biler benyttet til raid tidligere. Bla ramme forsterkning foran, ekstra bunnpanne beskytter og forsterknig av bærearmene foran. Sveising skal pr deff bli like sterkt som orginalt. Popping av bærende deler er derimont ikke lov. Det er ellers vanlig å sveise bærende konstruksjoner på "vanlige" biler.

ref Forskrift om kjøretøyverksteder

reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.

Otto

#19
Er det ikke slik at 2CV-ramma er konstruert slik at den SKAL knekke ved en kollisjon for å beskytte passasjerene?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Arnfinn

#20
Tror neppe det var tanken i 1948, men det er ikke motoren som er det største problemet ved en kraftig frontkolisjon. Sjekk link

http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv/2cv_crashtest.html


Ved forsterkning av ramma foran med f.eks profil 2mm utenpå eller innvendig vil det partiet uansett bli deformert kraftig ved en frontalkræsh. Jeg har prøvd  :(  , jeg satt ikke i 2cv'en .

PS. airbag på 2cv hadde sikkert vært fint, husker man fikk kjøpt "løse" til å klistre på rattet rundt 1999-2000, men tviler på at salget var strålende.

Arnfinn

Dette er bilder som gir meg lyst til å fikse ramme en gang for alle

http://www.carandclassic.co.uk/car/C199244#

ab

Otto

#22
Flott prosjekt, nydelig restaurert. Ramma ser ut til å være fra 2CV City.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil