Behandling av blankt stål

Startet av Arnfinn, mandag 04 jul 2011 @ 21:30:30

« forrige - neste »

Arnfinn

En utfordring, hva er den beste behandlingen av "blankt"/rent stål ?  :)

Morten

Jeg er ingen ekspert på dette, men har fanget opp noen gode råd og sterke meninger :)
Det kommer vel litt an på hva du har tenkt å oppnå. Hvis det skal lakkeres med vanlig billakk er det jo en god del ting som ikke kan brukes fordi det vil skape kjemiske reaksjoner.
Owatrol er gjerne det som blir anbefalt i sånne sammenhenger. Dette, blandet med bengalakk er visst også en killer.

Men i prinsippet er jo svaret svært enkelt. Gitt at stålet virkelig er rent og blankt vil hva som helst være optimalt, så lenge det hefter mot underlaget og forsegler slik at vann og oksygen ikke slipper til.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Arnfinn

Hei Morten, jeg ser for meg minst seks forskjellige alternativ.

Blankt stål 1 som ikke skal/behøver å lakkes.
Primer - Toppcoat - (event understells masse el.) Dette er slik man gjør på båter og større stålkonstruksjoner.

Blankt stål 2 som ikke skal/behøves å lakkes
Kaldgalvanisering - (even topp maling men ikke nødvendig)

Blankt stål 3 som skal lakkes
Syregrunning - 2Komponent lakk

Blankt stål 4 som skal sparkles og så lakkes
Primer - Sparkel - 2komponent lakk

Blankt stål 5
Owatrol - Bengalakk (1Komponent lakk)

Blankt stål 6 (Dette er produkter fra Norwegian Chemical )
Corrofix Rustfjerner - Rustkiller EXP - Like deler med FerroPrimer og Rustkiller (to strøk) - IsoGrunn som gir en pussbar, isolerende og rustbeskyttende overflate som er overlakkbar -  topplakk 1K eller 2K

Eventuellt andre forslag ?



Jan Ove Rønning

Jeg er heller ingen ekspert på dette området... mine biler ruster også. :)
Men et tips kan jeg sikkert komme med i anledningen.

1. Få stålet så rent som mulig, men ikke bruk vann. :)
2. Ett par lag med zink-grunning (sink-grunning???).
3. Sparkel og slike ting.
4. Så bruker jeg ett strøk med vanlig grunning.
5. Primer, gjerne en som kan legges i litt tykke lag og slipes (for å fylle små riper o.l.)
6. Ønsket lakk i ønsket antall lag, inntil den er jevn og fin.
7. Avslutt det hele med klarlakk i ett par strøk for å forsegle lakken.

Et tips sånn til slutt. Hvis du har plateskjøter/ sveiseskjøter eller lignende så anbefaler jeg å anskaffe en tube (alternativt flere) med "Kleb og tett" (bil-lim) og en passe bred flat pensel med litt stiv nylonbust.
Da legges kleb & tett over alle skjøter og sveiser, (oppfører seg som silikon/sika-flex og andre slike remedier), og så avsluttes det hele med å dra penselen over for å skape "bil-kitt-looken".
Skjøtene blir da ganske hermetisk lukket hva luft angår, og siden dette er en fleksibel masse så vil den aldri sprekke opp. Jeg legger på dette etter sink-grunningen, i den tro at eventuelle mikroskopiske urenheter som er igjen i sveiseskjøtene ikke får luft-tilgang som kan fremprovosere en korrosjon. (Fikk dette anbefalt av en som jobber på Handy-Care. De bruker dette når de bygger om biler.
Det fine er jo at kleb & tett kan lakkeres over, og jeg har ikke merket at hverken grunning eller lakk har løsnet igjen hittil i alle fall.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Arnfinn

Veldig bra, er litt usikker på om vanlig grunning egentlig er nødvendig på topp av sink. Syre grunning inneholder fosforsyre og sink, hvilket skulle fjerne rust, sinken i syregrunningen vil gjøre samme jobben som sink og forhindre ny rust. Har lest på andrde forum at syregrunning og sparkel er dårlig kombunasjon, da syra i grunningen kan trekke inn i sparkelet.

Tips med skikkelig tetningsmasse er gull verdt, en annen viktig detalj er aldri å bruke silikon på bil, forårsaker rust. Men ser ikke noe grunn til ikke å bruke "Sikafleks" lignende tettnigsmasse, som vel ikke er overmalbar.

Arnfinn

EirikJ

#5
Ok, kan jo dele av mine erfaringer også:

På flater som skal lakkeres med vanlig bil-lakk har jeg ingen aning. Jeg suger stort på dette området. Prøvde å lakkere to lyktehus i metall til 2CV nå nettopp. Pusset ned til bart stål, behandlet med kjemisk rustfjerner, vasket rent og pusset på nytt. Grunnet. Så flott ut, men da jeg tok i luktene datt grunningen av. Prøvde en gang til, grunningen  satt bedre, men etter et par lagg lakk så merket jeg at denne datt av med litt hardhent behandling. Har ikke tid til slikt tull, så kastet lyktehusene i en kasse og fant frem en plastlykt og lakket den i samme farge som den originale plastlykten jeg hadde fra før. Ble bra, selv om klarlakken som så perfekt ut da den var våt, ble ikke fullt så bra da den tørket. Men det er jo gjerne slik, at ting ser best ut når de er våte.

Når det gjelder metall som ikke skal lakkeres, har jeg mer hell. Min oppskrift er pusse ned så godt man orker. Trenger ikke være bart metall, bare det ikke er løse flak av rust eller annet. Grunn med Owatrol. Gjerne flere strøk. Så grunn med en blanding av owatrol og arcanol. Flere strøk er et must, ikke bare "gjerne". Når man ikke ser underlaget gjennom disse lagene, selv på de høyeste punktene og kantene, overmaler man med bengalakk. Så mange strøk det trengs for å ikke se arcanolen gjennom. Jeg bruker aldri noen form for "sealer" eller noe slikt, da slikt bruker gjemme mye rust på gamle biler jeg har plukket i. Så i plateskjøter osv. fyller jeg på med så mye owatrol jeg klarer under de første strøkene,lar det renne inn i sprekkene og falsene så mye jeg klarer. Deretter blir det det samme med de neste strøkene, inkl.topp-strøkene. Fordelen er, at med en gang det blir antydning til rust, så SER jeg det og kan gjøre noe med det. Hittil har det ikke vært nødvendig.(4 år etter)

Ser kanskje ikke like fint ut uten sealer, men man ser i allefall hva som er der.

I allefall slik jeg har gjort det. Funker bra hittil, men helst på gammelt stål som ikke er helt platerent.

For nytt blankt stål, virker Jan Ove's fremgang litt mer proff, og er sikkert bedre her siden det er snakk om blankt stål og hvis det skal lakkeres.

Owatrol er oljebasert, og kan KUN brukes i lag med oljemaling. Hold det langt steder som skal lakkeres med bil-lakk.
Citroënnlig hilsen Eirik

Arnfinn

Super, super. Owatrol virker som en gjenganger :)
Når det gjelder flassing, innbiler jeg meg at dette kan komme av to ting.
Enten så er ikke underlaget avfettet skikkelig, (selv finger merker kan etterlate seg fett).
I "gamle dager" var jeg borti å bruke triklor (som jeg lurer på er gått ut av sirkulasjon), men acceton fjerner fett. Alternativt så har grunningen av en eller annen grunn "kokt".
Jeg har nettopp benyttet en batterilader og strøm til å fjerne rust, så langt virker det veldig lovende. Er fristet til å legge delene i oppvaskmaskin etterpå for avfetting (må passe på når kona er på jobb).

Alx

Triklor-hvaffornoe? Antar det er trikloretylen? Det er uansett en god metode for å dra på seg kjemiske helseskader. (Trikloretylen kan gi varig helseskade og er kreftfremkallende.)

Elektrokjemisk fjerning av rust er veldig effektivt! Problemet er jo at det gjøres i en vandig løsning. Derfor må alle rester av vann fjernes så fort som mulig etter at delen er tatt opp av badet. Siden aceton både fjerner fett og kan løse vann, er dette er veldig godt middel for å rengjøre både før og etter en elektrokjemisk rustfjerning. Aceton er dessuten mye mye mindre skadelig både for deg selv om omgivelsene.

Etter rengjøringen må man jo rustbeskytte så raskt som mulig og det er vel her owatrolen kommer inn med sine gode krypegenskaper...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Arnfinn

Vet du hva som er virkestoffene i Owatrol ?

Arnfinn

Noen som har erfaring med Brunox ?
Skal være univarsel middel for behandling rett på rust.

Alx

Sitat fra: Arnfinn på onsdag 06 jul 2011 @ 11:48:06
Vet du hva som er virkestoffene i Owatrol ?

Dessverre. Får ikke tilgang til datablader sånn uten videre.
Det er nok en god kombinasjon av flere stoffer. Noe som senker overflatespenningen for at den skal bli penetrerende og noe binder rusten for å stoppe den og noe som binder seg til jernet for å forhindre ny rustdannelse. Det er vel veldig vanlig med blant annet fosfater og nitrater som rustbeskyttelse.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Arnfinn

Prøver igjenn
Noen som har erfaring med Brunox ?

Jan Ove Rønning

Jeg har aldri prøvd Brunox selv, så kan desverre ikke gi deg noe svar. Men jeg har derimot snakket med flere som sverger til det. Desverre hovedsaklig "sleezy" bilselgere, og bilene de skulle selge har vært alt annet enn rustfrie... Er nok det som er grunnen til at jeg aldri har prøvd det selv tror jeg... Vel, nok om det.

Jeg kjøpte for noen år siden en liten sort flaske på Autoproducts Nord... 661 eller hva den heter. Det er et hvitt stoff ("rustmelk") som pensles rett på rusten. Når det reagerer så blir det blå-lilla og veldig hardt. Når dette har tørket så kan det slipes litt og lakkeres over. Jeg har prøvd det på en kanal en gang, og det så ut til å fungere veldig bra. Lakken ble nå sittende gjennom vinteren og saltet... og så ble bilen solgt høsten etterpå. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik