Noe å ta med seg i disse ferietider...

Startet av Jan Ove Rønning, torsdag 07 jul 2011 @ 20:09:42

« forrige - neste »

Jan Ove Rønning

Heisann folkens!

Jeg, som så mange andre, skal i løpet av kort tid ut på det vi kaller bilferie nedover Europa. :)
Nå leste jeg nettopp en artikkel på adressa.no (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1658288.ece).
Jeg ønsker å bruke denne som et eksempel i en liten "pass på"-melding sånn før vi legger ut på veien med både det ene og det andre av farkoster, med og uten slep, i sommervarmen.

Nå som dere sikkert har klikket på linken, så ta e ngrundig titt på bildet øverst i artikkelen. Legg spesielt godt merke til det bakerste dekket på venstre side på hengeren.
I følge mine øyne så er det dekket punktert... noe som gjør hengeren ustabil, og i værste fall kan ende mye værre enn i dette tilfellet.

De fleste sjekker gjerne dekkene på bilen før de reiser på langtur, men jeg ønsker også å få litt fokus på er hvor viktig det er å sjekke dekkene på det man skal dra etter bilen. Det hjelper deg utrolig lite å ha nye Michelin på bilen, dersom campingvogna ønsker å kjøre forbi deg på tvers...

Hvordan man reagerer om man oppdager at hengeren eller campingvogna har punktert, eller begynnner å vandre veldig, varierer veldig fra person til person.
I akkurat slike tilfeller så er bremsen det man absolutt sist skal ty til. Riktig fremgangsmåte er rett og slett å ta beina vekk fra pedalene, holde rattet så rolig og rett som mulig og vente til farten er så lav at det er forsvarlig å bremse ned siste biten. Bilen kan gjerne stå i et høyt gir slik at motoren bremser noe, men ikke for mye.

Ja, det er helt riktig at dette kan føles så veldig feil for mange å gjøre. Men det er det som gir best odds for å komme velberget ut av situasjonen. Hvis man i tillegg knepper på nød-blinken for å varsle andre trafikanter om at noe er på ferde så er det veldig bra.

Selv om jeg i dag tidlig begynte å lure på om norske bilister har blitt immune mot blinkende lys, da jeg så to biler elegant ignorere 5 blinkende lamper som varslet at bommen på planovergangen var på tur ned og at toget straks skulle krysse, og kjørte på over.
Taket på den siste varebilen gikk vel klar av bommen med toppen 20 cm, siden den la seg midt i veien for å komme over...

Sjekk dekk, både foran og bak hekk. :)
Kjør forsiktig i sommer folkens!
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza