Bolter til svinghjul

Startet av EirikJ, tirsdag 21 jun 2011 @ 02:11:05

« forrige - neste »

EirikJ

Hjelp! Bygger motor, som skal frakte meg sørover om ikke lenge. Men har glemt å kjøpe nye svinghjulsbolter :(
Noen som kan ha liggende? Haster.....
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Ble dine gamle ødelagt ved bytte, eller vil du ha nye for sikkerhets skyld? Tok sjansen på gjenbruk i fjor da jeg byttet rundt svinghjul på min. Har gått fint foreløpig ;D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Arnfinn

OBS OBS
Mener temlig sikkert at disse skruene SKAL byttes med nye, ved demontering av svinghjul. JA jeg har hørt historier om svinghjul som har løsnet ! I nødsfall hadde jeg sikret skruene med låsepasta. Har ikke Haynes foran meg men antar at det står der. Hvis skruene løsner ser jeg for meg ødelagte gjenger på aksel tappen, tror fort det kan bli mer kostbart en å skaffe seg nye skruer.


Morten

Jeg er også ganske sikker på at Haynes presiserer at disse skal byttes.

Jeg har dessverre ikke slike bolter liggende, men noterer meg at jeg skal kjøpe 2-3 sett ved neste anledning så jeg har sammen med resten av delelageret..

Eirik: Dette må da vel kunne sendes like kjapt med vanlig brevpost fra Torben i Danmark som fra de fleste steder i Norge? Og jeg vil tippe at prisen er godt under de 200 hvor det kreves tollbehandling og greier. Ringer du i dag bør du ha dem før helga..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

Ikke bare på 2cv man anbefaler at det byttes. Dette er tross alt strekkbolter, og jeg kan risikere at de ryker under belastning. Foreløpig er det en sjanse jeg tar, de kan da ikke være så engangs at de ryker umiddelbart ;D Driver og bytter clutch og svinghjul på konebilen (806 Hdi), og der bytter jeg selvfølgelig boltene, for der er jobben med å få ut gearkassa så uendelig mye større hvis de skulle ryke i forhold til 2cv. Selv om et anerkjent utenlandsk firma sa at man kunne bruke det om igjen..

Det kan godt være jeg bytter de ut på 2cven også hvis jeg får et akutt snev av mekkelyst før årets langtur. Noen som husker i hodet hvilket moment de skal dras til med? Forøvrig hadde det vært kjekt med en oversikt over alle tiltrekkingsmomenter på 2cv tilgjengelig på nett, slik at hvis man står der i ødemarken så kan man gå inn på mobilen og lese det på den aktuelle nettside der.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

God idé! Skal ta tak i den!

(Verden har nå en gang blitt sånn at det er større sannsynlighet for at man står i bushen med momentnøkkel og internett-lese-apparat enn at man har med Haynes-boka:) )
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Takker for innspill. Jeg er jo rett og slett en idiot som ikke har skaffet meg disse boltene før. Ringte Citroën i dag. De forteller at delene er utgått fra deres lager, så ikke hjelp å få der.

Det sies at boltene kan brukes 1 gang om igjen. Men hvem vet sånt om en gammel motor.....
Så jeg ønsker primært å følge som det står i Citroën's egen verksted-manual, at de skal byttes hver gang svinghjulet er av.

Det er EN mulighet i Norge, hvis det ikke går, så ringer jeg Torben i morgen, og krysser fingrene!

PerI, tror de skal trekkes til med 40-45 Nm
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Ring BhømAuto, delelager sjefen der har klart å skaffe deler over natten som andre i Citroën systemet ikke finner... Men de bruker også å henvise til "klubben" (som om "vi" har deler) om de ikke skaffer selv og da er jo like lagt. Men da har du hvertfall sjekket...
Evt. om noen har i Sverige er jeg "her" og kan bistå formidling.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

BergRace

Hva med å ta seg en tur på Tingstad?
Eller få de til å sende deg det du trenger?

Neppe Unobtanium i boltene, forklar hva de skal brukes til og de kan ganske sikkert hjelpe deg.

http://www.tingstad.no/default.asp?menu=57&id=

J.
P.J.Berg

EirikJ

Har nå bolter på lager selv. Fikk fler enn jeg trengte, da jeg hater å ikke være selvhjulpen.

Så om noen havner i samme knipen, kan jeg hjelpe.

De nye reproduserte boltene er ikke av samme kvalitet som de originale. De nye er i styrke 10.9.
Jeg har dermed blitt fortalt, at man ikke bør bruke det momentet som er oppført for de originale 12.9 boltene. Jeg har trukket til med 32Nm(30Nm anbefalt for M8 10.9)) og brukt gjengelåsing.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Greit å vite, var dette vare fra din lokale isenkram eller fra en bildel-pusher?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

#11
Manglet litt forskjellige bolter. Noen kom fra Torben i Danmark, og noen kom fra Ken/SLC i England. Så lokalt kan jeg vel ikke si det var ;)
Forresten utrolig god service fra de begge. SLC-Ken har i tillegg vært utrolig behjelpelig med råd og tips ang.div.

Men nå har jeg ekstra sett av alle. Bedre føre var enn etter frustrert, eller noe slikt.

Kan sikkert finnes lokalt enkelte steder, men å få i posten fra utlandet var billigere, enklere og tidbesparende enn å begynne å kjøre til en større by(og lete etter bolter) fra "bondelandet" jeg befinner meg nå.
Citroënnlig hilsen Eirik