blytilsetning i bensinen

Startet av lordab12, torsdag 02 jun 2011 @ 13:24:04

« forrige - neste »

lordab12

Hei  !

Har hatt min 2 CV i 6 år, men jeg har bare fylt 95 blyfri på bilen.

Hørte nå at det er viktig å fylle blytilsetning ved annenhver bensin fylling.

Stemmer dette ?

et annet spørsmål : hvor ofte bør man smøre king-boltene foran med fett ?

På forhånd, takk for svar.


Morten

Hei, alle 2CV går fint på blyfri bensin. Bly var tidligere en tilsetning i bensin for å smøre ventilsetene og redusere slitasje på ventilene. Blybensinen forsvant da katalysatorer kom på slutten av 80-tallet, fordi dette ikke passer godt sammen (katalysatoren blir ødelagt). 2CV har hele veien hatt "blyfrie" ventilseter, og er derfor ikke avhengig av blybensin. Men det skader ikke, og jeg vet at mange heller på en skvett jevnlig. På samme måte som at mange kjører på 98 oktan.

I praksis tror jeg nok ikke det har betydning.

Kingboltene kan med fordel smøres ofte. 5000-10000 km er et intervall mange opererer med.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

1 - Nei

2 - Så ofte du orker, eller ca.hver 2500 km/ hvert halvår, kanskje.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: Morten på torsdag 02 jun 2011 @ 13:37:54
Hei, alle 2CV går fint på blyfri bensin. Bly var tidligere en tilsetning i bensin for å smøre ventilsetene og redusere slitasje på ventilene. Blybensinen forsvant da katalysatorer kom på slutten av 80-tallet, fordi dette ikke passer godt sammen (katalysatoren blir ødelagt). 2CV har hele veien hatt "blyfrie" ventilseter, og er derfor ikke avhengig av blybensin. Men det skader ikke, og jeg vet at mange heller på en skvett jevnlig. På samme måte som at mange kjører på 98 oktan.

I praksis tror jeg nok ikke det har betydning.

Kingboltene kan med fordel smøres ofte. 5000-10000 km er et intervall mange opererer med.

På de "nye" bilene fra sånn omtrent 1970 stemmer vel dette, men det er likevel en sannhet med modifikasjoner for en del eldre A modeller. Forklaringen finner du her:

http://www.ecas2cvparts.co.uk/info_pages.php?pages_id=28
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Flott tillegg til svaret! Jeg leser ut fra det som står der at blytilsetning ikke er nødvendig selv på de eldste, men at det absolutt ikke kan skade. Og at biler fra før 70 gjerne kan kjøre på 95 oktan i stedet for 98. (ST1 har vel 92?).

Men Ecas' absolutte sannheter er ikke alltid nødvendigvis så klokkeklare, og vi snakker jo her om biler som går lite og lett. Og som de også skriver - det er mange ting som bør passes på hvis målet er flest mulig mil mellom hver motoroverhaling. Ett stikkord som mange glemmer her er kanskje oljekjøleren, den sitter jo litt kronglete til..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten på torsdag 02 jun 2011 @ 23:36:06
Flott tillegg til svaret! Jeg leser ut fra det som står der at blytilsetning ikke er nødvendig selv på de eldste, men at det absolutt ikke kan skade. Og at biler fra før 70 gjerne kan kjøre på 95 oktan i stedet for 98. (ST1 har vel 92?).

Men Ecas' absolutte sannheter er ikke alltid nødvendigvis så klokkeklare, og vi snakker jo her om biler som går lite og lett. Og som de også skriver - det er mange ting som bør passes på hvis målet er flest mulig mil mellom hver motoroverhaling. Ett stikkord som mange glemmer her er kanskje oljekjøleren, den sitter jo litt kronglete til..

sant nok dette, men det er jo legeringen i metallet i eksos ventil/ventilseter som er det kritiske punktet på eldre motorer. Har man en velfungerende 375 eller 435 fra 50/60 tallet, er det vel greit nok å koste på seg blyerstatning. På 602 er det helt unødvendig.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6