Hovedmeny

Behandling av hulrom

Startet av Arnfinn, tirsdag 24 mai 2011 @ 22:39:41

« forrige - neste »

Arnfinn

Jeg trenger tips til hvordan og hva som er den beste behandlingen av hulrom for å forhindre rust ?

Rage

Hei.
Vis du kan komme til å behandle med owatrol og bengalakk er det bra. Ellers så er det jo og få sprøytet inn en go tectyl som ikke tørker inn. Men som ligger som en bekytende hinne over malingen. Men det er ikke og anbefale å tectylere rent på stål, bør forbhandles.

Thomas
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

brochmann

Hei Forum og Arnfinn.

Det finnes hulromsbeskyttelse i form av penetrerende olje (f.eks. sagkjedeolje som har god "krypende" egenskap). Det finnes flere velrennomerte firmaer som kan tilby dette. Ett firma i Østfold og ett i Vestfold, som jeg kjenner til ( andre kan kjenne flere firmaer), har god nok kunnskap om 2cv til å være seriøse. Pris? De i Østfol tar omlag 12-1400 kr (mai 2011) for en 2cv. De andres priser kjenner jeg ikke.

mvh inge b
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Arnfinn

Er det noen som har erfaring med å fylle hullrommet med byggeskum, etter at det har blitt behandlet med f.eks olje eller owatrol ?

citro1cx

Sitat fra: Arnfinn på onsdag 25 mai 2011 @ 10:02:01
Er det noen som har erfaring med å fylle hullrommet med byggeskum, etter at det har blitt behandlet med f.eks olje eller owatrol ?

Har ingen erfaring med det, men vil ikke anbefale det. Byggskummet gjør at det er lite plass for luft i hulrommet, og dermed vil fukta som uansett kommer til å samle seg der, holde seg lenger.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Rage

Byggeskum vil fumgere som en våt svamp. Tror ikke det er noe lurt.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

getor

Var en tur hos Funderud - http://www.antirust.no - og fikk fyllt opp alle hulrom med understellsolje. Klissete greier men virker temmelig aalright, spesielt med tanke paa penetrering. Hadda Pava bahandling under paa andre aaret som hadde begynt aa skall av den galvaniserte rammen. Skal bli spennende aa se hvordan Funderud's olje vil vaere. Kr, 1,200 for en bandling virker ikke galt.

SveinH

Den nye ramma jeg har kjøpt har en rekke ganske store hull i den plata som blir gulv i bilen. Disse skal/kan vel tettes med plastlokk. Men hvorfor er de hullene der? Og er det kanskje like godt å la de være åpne for at luft kan sirkulere?
Mvh SveinH

2EL (Klara)

Sitat fra: SveinH på tirsdag 07 jun 2011 @ 11:36:16
Den nye ramma jeg har kjøpt har en rekke ganske store hull i den plata som blir gulv i bilen. Disse skal/kan vel tettes med plastlokk. Men hvorfor er de hullene der? Og er det kanskje like godt å la de være åpne for at luft kan sirkulere?

De er der for at man skal miste pipenøkler og skruer nedi >:( Har en pipe som skrangler inni ramma vær gang jeg svinger :(
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

getor

#9
Jeg tenkte det samme da jeg fikk bilen tilbake med ny ramme. Hvis jeg tetter igjen hullene med plastlokk, legger paa den tunge gummimatta og det kommer vann nedi, er ikke det oppskriften paa problemer? Jeg valgte aa kaste de plastproppene og kjoepe en matte som er aapen i den forstand at fuktighet kan kommer ut. Tror jeg leste her i forumet et sted at det beste raadet for aa hindre rust er aa kaste gummimatta....
Paa en annen side, pipenoekler, skruer og smaastein som rulle frem og tilbake er ikke festlig det heller  ;)

Arnfinn

En fleksibel magnet er lurt å skaffe seg

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Magnetverktoy/


:)

Hvis man har store hulle kan man jo legge en pose eller flere med cilicagel oppi, de kan senere fjernes og tørkes ved 110 grader i en stekeovn el.


2EL (Klara)

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo