Nyfødt 2cv eier,og alt i trøbbel:)

Startet av Wannebe Hippie, torsdag 10 mar 2011 @ 13:09:10

« forrige - neste »

Wannebe Hippie


Wannebe Hippie


Otto

Vanskelig å se, men det spørs om festene til kingbolten er skadet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Wannebe Hippie

Om festene er skadet,kan man ikke lage nye?
En gammel Citroeng-mann skal se på saken.Får endelig dom på torsdag. Kjem ikke til å få sove til dess! Er så spent på dette.

2EL (Klara)

Kan du legge ut litt større bilde så blir det litt letter å se på bilde.
Men alt er mulig å fikse på en 2CV. Hvis kingboltfeste har gått føyken så er det nok like enkelt å skifte hele forstilinga med fjærarmer og alt. Det er nok en eller annen som har en liggende som du kan få kjøpt billig.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

Forstilling med bærearmer, nav og kingbolter, m.m. Kanskje er både nav og bærearm skadet. Navet er ytterst, det som hjulet er festet i. Bærearmen er festet til ramma og ytterst til navet med kingbolten. Hvis du får tak i brukt så kan du få Citroen-mannen til å sjekke om et er OK.

http://www.entmontage.de/vorderachse_e.htm
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#21
Hei og velkommen på forum

Fint med flere Nordlendinger her ;)


Jeg har lest bloggen din, alltid artig å lese entusiastiske ord om 2CV. Desverre er bildene dine på størrelse med et frimerke, og detaljer er ikke så gode å se.

Med et forbehold pga. små bilder, så vil jeg påstå at for meg ser det ikke ut til å være kingbolt som er røket, men styrearmens innfestning på spindelholder. Styrearmen er nummer 2 på dette bildet:



Som du ser er armen(2) skrudd fast i spindelholderen(1) med to skruer(12)

Om skruene er røket tvers av pga. at de har vært løse, så må man borre de ut. Siden verkstedet ditt ikke ser så lyst på det, så må noe mer ha skjedd? Er hullene til styrearmen ødelagte, kan man forsøke å sveise fast styrearmen til navet, men tror ikke det er lovlig.

Alternativt må spindelholderen byttes ut. Å kjøpe en hel forstilling pga.en skadet del i den, høres litt voldsomt ut. Om spindelholderen er ødelagt, bytt den. Om kingbolten faktisk er røket og har ødelagt opphangsarmen, skift opphengsarm. Jeg er sikker på at du finner dette brukt. Og på bruktmarkedet vil det praktiske være, for både selger og kjøper, og handle en komplett opphengsarm, med opphengsarms-lager, kingbolt, spindelholder og nav med hjullager. Da er det bare å bytte hele armen, som er veldig enkelt, og tut og kjør. En brukt opphengsarm burde ikke bli stort dyrere om den er komplett eller ribbet. Alle delene på den, foruten spindelholder og spindel/nav, er slitedeler, og har ingen verdi brukt.

Og husk, ALT er fiksbart. Bedre(større) bilde og du skal få bedre svar ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#22
Sjekk tilhengerlassa om du har brukte deler som du kan bruke. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#23
Er det ikke endeleddet som henger i løse luften på ene bildet ? 
Med brukket endeledd og kingbolten vekk så ville vel felgen løsnet fra bilen, så begge tingene kan vel ikke ha skjedd, ELLER..... ?

Ser for meg ut som om endeleddet har løsnet ved festet (2skruer) og at forhjulet så har blitt kastet rundt sin akse.
Er det det som har skjedd ??

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Wannebe Hippie

Tusen takk for optimistiske svar ;D Føler meg oppløftet og trøstet:) Skal besøke verkstedet på torsdag med en kompis som har skrudd Citroeng i 10 år. Han trøstet meg også i dag,å sa at alt kan fikses:) I verste fall handler det bare om at jeg ikke får råd til melk i havregrøten,å må leve på vassgraut til jul:)) Skal ta med kamera på versksted å ta skikkelige bilder. De bildene jeg har ble tatt med mobil.

Jeg vet egentlig ikke hva som skjedde...annet enn at jeg plutselig fikk vill vibrering i rattet og ble kastet rundt og over i motsatt kjørefelt. Å det var i rundt 50 km i timen på tom vei .Heldigvis for meg.

Om jeg trenger brukt deler,da er det her inne jeg spør? Verkstedet sa at deler kunne være et problem og at de kanskje måtte gå via 2cv klubben.

Eirikj:) Ja,savner jo Nord Norge,å vil jo så gjerne kjøre Janis Nordover i Karavanen:) Håper det orner seg. Er i alle fall veldig glad for måten dere har tatt i mot meg på, siden jeg er helt grønn på dette her:) Jeg vet ikke helt hva en kingbolt er, men ettet tegninga de og det jeg så under der. Så kan det meget mulig være nr 2 på biildet som er gått i stykker.

jwh

#25
At det er nr. 2 på bildet til EirikJ som er røket, det tror jeg også. Delen heter endeledd som forklart i mitt forrige innlegg. Det forklarer hvorfor bilen ble kastet rundt - pga. at hjulet løsnet.. 

Brukte deler kan du få tak i her på forumet ja, men styreledd og event. kingbolter kjøper du nytt. F.eks fra Classic Parts i Arendal, event. fra en utenlandsk delefirma.

Har du sjekket tilstanden på rammen på bilen din ?
Årsmodellen (86-87) har svake rammer, og et rammeknekk på tur er heller ikke gøy, selv om det ikke er like dramatisk som det du har opplevd hittil....  Har bilen original ramme er den ganske sikkert svekket av rust, men rammen kan også være byttet av tidligere eier(e).
Spør verkstedet eller en 2CV kyndig om de kan sjekke rammen for rust, event. legg ut noen skarpe bilder av bilen under her på forumet så kan du få en "fjerndiagnose".

Det er mye vanligere med rammeknekk på 2CV enn at kingbolt eller endeledd ryker........

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Wannebe Hippie

Janis har hatt rammebytte,å står på ei ny galvanisert ramme....så ingen rust under.Så den biten er bra ;D Bare i dørene på siden,litt rundt vinduet framme og lufteluka som må byttes.

Nei,det er viss en helt uvanlig feil dette her.Ingen jeg kjenner har hørt om lignende.

Poirot

Tekniske refleksjoner fra en pedagog;
Hadde KINGBOLTEN ryki, hadde hjul og nav skilt lag med resten av forstillinga - og bare hengt i styrestaget (inntil det ogsaa hadde ryki..)
Paa bildene framgaar det jo klart at hjulet sitter paa plass, bare "svingt" maksimalt inn til baerearmen.  ERGO maa det vaere "noe" som har ryki i styringa, enten boltene som fester endeleddet til hjulnavet, ev. selve endeleddet.
MEN, dette burde ha vaert saapass aapenbart at verkstedsfolka jo burde ha sett det med en gang...

Til slutt; det er ofte mye enklere aa skifte HEILE forstillinga enn bare deler av den!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Wannebe Hippie

Det var to bolter som var borte,og en lang jerndings som hang og slang.....etter hva jeg kunne se. Det var bare to tomme hull igjen....

Otto

Høres/ser ut som om det er endeleddet som har løsnet. (nr 2 på bildet til Erik) Det er festet med 2 bolter til spindelholderen. Den lange jerndingsen er styrestaget som endeleddet glir rundt i i den andre enden.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil