ALVORLIG ULYD I MOTOREN!!

Startet av MB, lørdag 25 nov 2006 @ 12:48:56

« forrige - neste »

MB

Hei.
Hadde en tur med min 2CV6 1983-modell med henger der motoren ble utsatt for store belastninger. Etter dette har motoren mistet noe krefter og i tillegg fått en bankende lyd som kommer kun ved gasspådrag der belastningen øker. Hva kan dette være? Jeg har 123-ignition og kjører for anledningen med 95-oktan + blyerstatningsmiddel.   Da "skaden" kom, ble den kjørt på 93-oktan blyfri. Har brukt syntetisk motorolje fra Biltema.
Hører gjerne fra dere hva dette kan være. Kilometerstand 58.000km.

Hilsen MB

PerI

Forhåpentligvis bare feiljustert tenning og at det ikke har oppstått noe mekanisk skade pga det. Hjelper det med høyere oktan på bensinen?
Det står i instruksjonen til 123-tenninga hvordan du justerer denne. Hvis du ikke har den, ta kontakt med f.eks classicparts.org og hør om de kan sende deg oppskriften. De må i antakelig vite hvilken 123-tenning du har, det finnes flere typer.

Trengs det forresten blyerstatning til denne motoren, er ikke den så ny at den har riktig type ventilseter til å kunne kjøre på blyfri?

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Jeg ville nok heller kjørt på 98 oktan enn blyerstatning i en motor som ikke var helt frisk, men det er klart - det skader jo ikke..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)