Hovedmeny

Citroën i Kina

Startet av Belgau, torsdag 12 nov 2009 @ 05:33:15

« forrige - neste »

Belgau

Hei alle venner:

Noen av dere har kanskje hoert rykter om at Citroën er en stor bilprodusent i Kina. Jeg kan bekrefte det. Lett soevnig praiet jeg en taxi i Wuhan i morges. ALLE taxier i Wuhan er av vaart kjaere fabrikat / selv om de ser litt annerledes ut. Taxiene er stort sett ZX'er med rumpe (min grove analyse)og de heter E'Lysee. Turen gav meg mangt et flashback fra turer med 93 Xantian til guttungen. Ikke innen fjaeringskomfort men innen andre omraader. . .

Foer turen startet hang sjaafoeren bannende (det er en hunch jeg har , mangler kinesiske vokabular innen noen omraader for aa slaa det sikkert fast) liksom under hanskerommet. Troebbel med kupeviften tenkte jeg, lite lysten paa aa demontere tenningslaasen der og da for stakkaren. Alle vet jo at sviktende kupevifte paa disse farkostene skyldes slitt tenningslaas. Han reiste seg etterhvert opp igjen for aa paabegynne oppdraget.
Jeg saa straks at to lamper lyste friskt i instrumentbordet. Den en varslet tom bensintank / ikke rart ettersom E'lysee'n hadde en diger gasstank i bagasjen. Den andre var check engine lampen. Det fikk meg til aa se mot himmelen og takke Mitterand for at han reiste til Kina saapass tidlig at det var ZX fabrikken han tok med seg og ikke Xantiafibrikken.  Da vet vi jeg hadde hatt gleden av aa kjoere til flyplassen med en stor STOP lampe gloedende i synsfeltet. Som kan vaere mindre hyggelig.

Jeg tror Inderne fikk Xantiafabrikken naar jeg tenker meg om. En grunn til aa legge turen til Dehli. NOT.

Taxidriveren maatte kjenne til opptreden ved turtall over 1500 o/min som han ville holde for seg selv for over 1500 o/min gikk ikke viseren. Hyggelig for da varte jo moetet med kina-elysee'n lenger. I bomstasjonen stoppet herligheten fire ganger under forsoek pa faa henne til a gaa paa tomgang. Tomgangsluft styringmotoren tenkte jeg og lurte paa hva rattmannen hadde gjort dersom passasjeren hadde brukt den aller siste kinesisken han kunne paa aa tvinge ham til aa aapne panseret for aa demontere halve gasspjeldmekanismen.

Vel vel vi kom etterhvert fram, fortsatt uten nevneverdig varme i kupeen. Det var omkring 2 grader ute saa jeg var litt stuss over at han holdt duggen borte uten vifte. De jeg skulle betale de paakrevede 70 RNB skjoente jeg at det slett ikke var viftemotoren han fiklet med da vi startet men taxameteret.

Kanskje lurte han meg - kanskje ikke. Men helt sikkert er det at man har mindre fokus mot taksameterjuks naar farkosten truer med havari og passasjeren sitter og funderer paa hvordan drivern kommer til aa skaffe en reservedrosje i regnaeret.

Jeg kan foroeverig si at jeg har sett et par C5II'er - altsaa den siste modell hvor man sikkert kan slaa fast at det er hydraulikk. Masser av C4 spesielt i en rumpeutgave. Og reklameplakater varsler om at i 2010 kommer C5 slik den selges i Europa.

Dette var en middels nyttig maate aa tilbringe ventetiden paa Amsterdamflyet her i Chengdu som jeg har kommet til. Men jeg tror dette er foerste artikkelen paa forumet som er skrevet paa internettkafe' i Kina

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

getor

 ;D veldig artig lesning for en Taiwaneser. Det sagt, det er da noen Citroener her ogsaa, C3'er spesielt, men 'few and far apart'. Og 2CV? Glem det. Er ikke her. Generell fuktighet betraktet, 'edel vare' ville rustet for mange aar siden. Det mest eksotiske er Minier som er velidg populaere, og da snakker vi om ordentlige Minier, og herlige Vespa'er.... sukk...

jwh

#2
Sitatog herlige Vespa'er.... sukk...][/

Så enig, så enig, og kan ikke dy meg.......  (intet forsøk på å ødelegge lesebrevet fra øst)

2CV er GØY - og visst har DETTE (bilde) sin sjarm også:
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: jwh på torsdag 12 nov 2009 @ 15:10:25
Sitatog herlige Vespa'er.... sukk...][/

Så enig, så enig, og kan ikke dy meg.......  (intet forsøk på å ødelegge lesebrevet fra øst)

2CV er GØY - og visst har DETTE (bilde) sin sjarm også:

Og skulle jeg - mot all formodning - finne noen dobbeltvinklede kjoretoyer - dit JEG er pa vei na, til Filippinene! - skal jeg love bade rapport og bilder!
Fint med litt bidrag til det internsjonelle her pa forumet. 
Far jeg benytte anledningen til aa etterlyse det samme til Citrophile...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Ja, gøy å lese!  :)
Særlig i disse tider som vi går i mot nå, som er en periode preget av laber aktivitet på forum :-\

Da jeg var i Tunisia, hadde jeg også en morsom episode med drosje. Det var også en ZX. En ordentlig sliten en. De fleste drosjer var Xsara, men denne gikk på overtid. Det banket og slo rundt omkring i hvert hjørne av bilen. Omtrent i de områder der hjulene sitter godt festet i et solid hjuloppheng ::)
Han hadde en stor plastflaske i dørlomma. Når det ble for mye dritt på frontruta, sveivet han ned sideruten, tok Colaflaska, med vann, og ut gjennom vinduet fikk han dusjet frontruta. Pusserne gikk de fleste gangene.

Ganske effektiv trafikk der også. Bilene lå vel i rundt 80km/t og lå som sild i tønne på flerfeltsveien. Filskifte ble hyppig utført med bare sigarettpapir-klaring mellom andre biler. Fungerte finfint det, kom fram til bryggeriet på null komma nix :D
Citroënnlig hilsen Eirik