Hovedmeny

Varmstart

Startet av Loffen, mandag 18 sep 2006 @ 09:52:48

« forrige - neste »

Loffen

Med en 2cv er man jo kanskje vant til å ha problemer med kaldstart, men nå har min også begynt å få problemer med varmstart. Den starter perfekt når den er kald men etter å ha kjørt motoren god og varm, nekter den plent å starte igjen før motoren er kald.
Hadde samme problem for noen år tilbake, men da kun om sommeren når det var virkeligt varmt. Noen som har opplevd det samme, eller andre gode tips om hva jeg bør gjøre???????
Mange takk for hjelpen

Jacob

Trykker du gasspedalen sakte ned mens du kjører starteren, og holder den nede mens du evt prøver starteren igjen en gang eller to?

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Loffen

Jada, den bare plent nekter å tenne uansett når motoren startes varm. Starter elegant etter å ha stått en uke, men med en gang motoren blir varm er det stikk motsatt.
Loffen

Jacob

#3
Fant en tråd på Citroënakuten, vet ikke om den er til hjelp ???:
http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=15826
...ventilklaring mulig forklaring..?

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Alx

Hei,

Jeg hadde et tilsvarende problem på min Ami Super en gang. Det er jo en annen motor, men har kanskje likevel de samme boxerprinsippene. Etterhvert ble det værre og værre slik at den begynte å stoppe når motoren ble for varm og så til slutt bare ved litt ekstra belastning slik som oppoverbakker...

Løsningen var faktisk bare å bytte stiftene. (Husker jeg byttet rotoren i tenningsfordeleren samtidig og den finnes jo ikke på 2cv'n, men jeg tror det med rotoren var en annen feil. Evnt at den brakk under demontering. Stiftene var i hvertfall temmelig slitne.)

hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

Loffen

 :D Takk for hjelpen. Da har jeg fått et par steder å begynne på. Jeg rapporterer tilbake etter å ha forsøkt.

jwh

Ta en prat med Paul.  Rosinante har i lang tid hatt samme problem med varmstart.  Dette er nå fikset, og årsaken var visstnok en dårlig forbindelse til coil.  Ellers er min erfaring at slitte stifter gir treg start både ved kald og varm motor.

jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Henger meg på Jan Willy, det er vel ganske mange som har opplevd at en dårlig coil blir ekstra dårlig når den er varm. Kjappere å prøve denne enn å rote fram stiftene, forutsatt at du har mulighet til å byttelåne coil med noen, såklart..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Loffen

Da er coilen byttet og nå starter den ihvertfall. Det tar fremdeles alt for lang tid men jeg slipper ihvertfall å bli stående med varm motor, så takk for tipsene. Jeg burde vel kanskje byttet stifter samtidigt når jeg først i i "startmodus".
Har dere noen gode tips for hvordan gjøre dette enklest muligt......denne operasjon er ny for meg.

Loffen

Morten

Det er ofte greit å justere stiftene minst en gang i året, avhengig av kjørelengde, og bytte dem hvis de er slitt. Slitasjen vises i form av "krater" i kontaktpunktene.

Flott veiledning er lagt ut her: (du finner den fra www.2cv.no, ved å klikke på "spørsmål" og deretter på "vårpuss")

http://www.2cv.no/Vaarpuss.pdf

Viktigste punkter er å passe på hvis vifta sitter godt fast, at du slår i "stjernemønster", altså vekselsvis fra høyre, venstre, oppe og nede for å få vifta til å løsne. (Husk å løsne bolten i midten først).

Pass også på at det er fett på bevegelige deler, men ikke på strømførende deler når du monterer stiftehus med stifter. Bladsøker og kontaktpunkter må renses med noe som fjerner smørefett, hudfett og oljerester.

Du trenger en 14mm pipe av den lange typen (biltema sin er fin), som passer inni senter av viftenavet, samt bladsøker og div skrujern/fastnøkler/piper. I tillegg trenger du prøvelampe til å måle tenningen med når du skal montere stiftehuset igjen.

Vil forøvrig anbefale Haynes-boka hvis du føler du ikke har nok erfaring til å skru på egen hånd, fåes mva-fritt herfra: http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=12849&langId=-1&parent_category_rn=10215

Lykke til!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)