Hvor finner jeg info om VIN / Chassisnr ?

Startet av Bidevind, tirsdag 27 okt 2009 @ 15:23:01

« forrige - neste »

Bidevind

Hvordan er Citroens chassisnr bygget opp? Hvordan kan jeg sjekke f.eks modellår ???

EirikJ

Hvis bilen er en 80-taller eller sent 70-taller bruker du pr.nummeret(produksjonsnummer) for å finne, ikke bare årstall, men også datoen bilen ble født.

http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html

Chassisnummeret vet jeg ikke hvordan man kan få opplysninger ut av.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Dette er et (fullstendig) VIN nr for den aller siste 2cv som ble produsert: VF7AZKA00KA376002

VF = Frankrike
7= Citroën
AZ = 2cv
KA = motor (6002 ccm)
00KA = ?
376002= serie nr

mer her: http://www.2cvstuff.com/2CV_models_2CV.html

men sier ikke noe produskjonsdato.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Bidevind

Hei og takk for raske svar.
Jeg glemte å informere om at dette gjelder en moderne utgave av 2CV, en C3.
Prøver å finne ut om jeg har en 2007 eller 2008-modell.

EirikJ

SitatJeg glemte å informere om at dette gjelder en moderne utgave av 2CV, en C3
???   C3 har ikke noe med 2CV å gjøre.

SitatPrøver å finne ut om jeg har en 2007 eller 2008-modell.
Ja, da bruker du linken over i mitt innlegg. En C3 er produsert etter -77 så den skal ha et pr.nr. Hvor det står husker jeg ikke, men se etter et firesifret nummer malt med sort eller hvit maling. I motor-rommet eller på a-stolpen kanskje.
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

De fleste plastdeler på en ny bil har dessuten inntrykt produksjonsmåned for delen, ut fra noen plastdeler kan man altså finne ut hvor gammel bilen er. Har fått bekreftet på den måten at konebilen er produsert i samme årstall som registreringsår. Med mindre bilen har vært kollisjonsskadet så funker denne metoden :)

Å påstå at C3 er en moderne 2cv er å dra 2cv-begrepet nokså langt.. C3 har da aldri vært en spesiell enkel og spartansk bil med en slik tilhengerskare av entusiaster som 2cv har ;)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det står også et id-nummer i/bak frontruta.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Bidevind

Hei og takk nok en gang for svar !
Beklager at jeg samenlignet en C3 med en 2CV. Eneste fellestrekk er vel at navnet på fabrikken er det samme for begge de flotte bilene.  ;)

EirikJ

Fant du pr.nummeret? Når jeg tenker meg om, så kan det hende at på en så ny bil som det der kan det muligens stå på en klistrelapp og ikke malt. Stikk innom en forhandler og få de til å vise deg pr.nummeret, så stikker du hjem og taster det inn på den linken jeg postet tidligere så burde du vite bursdagen!
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Dette er mer eksakt hva jeg mente! ;) (på utenlandsk): "The VIN number will usually be inscribed on a piece of rectangular metal that is attached to the inside, left corner of the dashboard. The easiest way to read off the number is by standing outside the car and looking down, through the windshield."
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

#10
Sitat fra: Bidevind på torsdag 29 okt 2009 @ 08:16:43
Hei og takk nok en gang for svar !
Beklager at jeg samenlignet en C3 med en 2CV.

nei, du trenger ikke beklage det, synes jeg. Citroën har faktisk prøvd å lage 2cv av en C3 Pluriel :D, bare se her: http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/pluriel/charleston/charleston.html
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6