Fin lading på kald bil men dårlig på varm.

Startet av mariusu, torsdag 17 aug 2006 @ 11:07:11

« forrige - neste »

mariusu


Min 2CV6, 1984 er litt syk med følgende symptomer:

I det siste har jeg ofte måttet bruke hjelpebatteri  :-[. Nyoppstartet har bilen bra ladespenning opp mot 13 V på batteriet som øker med turtall  :). Det snodige er at etter å ha kjørt 20 - 30 min så faller spenningen til 12.3 V  konstant uansett turtall  :(. Fenomenet er observert over flere dager med gjentagne spenningsmålinger så det er reproduserbart. Har nettopp skiftet børstene og ladningsfordeler er kun 2-3 år gammel. Må jeg skifte selve dynamoen, mon tro?  ??? Kan en gammel dynamo funke når den er kald og ikke når den er varm?  ???

   

Jacob

#1
Dette høres mystisk ut  :-\ - riktignok sies det at 2CVene har sjel, og tildels lunefullt temperament (nekter å starte akkurat den ene gangen den absolutt skulle ha startet :P, osv) 8)
Her behøves nok uttalelse fra en mer enn gjennomsnittlig bilteknisk kvalifisert person (dvs ikke fra undertegnede ;))
Pål, Jørgen, andre som føler seg kallet??

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

aurba

Høres ut til at dette kan være en feil i dynamoen (dårlig lodding på dioder) eller dårlig kontakt på kretsen til laderegulatoren.
Siden det er varmeavhengig bør man starte på de delene av ladekretsen som sitter nær motoren!

Men start med å kontrollere tilkoblinger og kabelsko som er i kretsen.
Kontroller også at de skrudde tilslutningene på dynamoen er godt tiltrukket altså den mutteren som sitter innenfor ringskoen direkte på dynamoen.
Før du arbeider på kablene inn på dynamoen bør du koble vekk minuspolen på batteriet.
Løsne så plusskabelen på dynamoen. Kontroller at mutteren er godt tiltrukket, monter så tilbake plysskabelen på dynamoen.
Når man vet at alle tilkoblinger er OK og det fortsatt er problemer kan man begynne å sjekke de enkelte komponentene.

Ellers så er det vel kanskje andre på forumet som kjenner igjen problemet fra tidligere!

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går

MVH.
Mårten

mariusu

 :) Takk for gode råd! Tilkoblingen til pluss pol var litt løs og ble strammet, men hadde fortsatt problemer. Satt inn ny sikring i dynamoen og nå har bilen startet bra en stund. Den gamle sikringen så meget korrodert ut i forhold til den nye som var sølvaktig og fin. Dynamoen blir ganske varmt (iallefall min) og det er ikke utenkelig at motstanden i en gammel sikring øker ved økt temperatur, trur eg? (Ohms lov gjelder ikke for varme legemer om jeg husker min elektromagnetikk rett). Ladespenningen er riktignok ikke høy så det kan kanskje være generelt dårlig ledningssystem på bilen og at min elektromagnetiske teorier etterhvert må falle. Time will show! Jeg er for øyeblikket fornøyd!  ;D