Lakke eller male plastikk !?

Startet av pilster, onsdag 01 jul 2009 @ 19:55:07

« forrige - neste »

Thomas

#15
Det som er viktig når man maler med rulle er at lakken ikke er for tykk og du har riktig type rulle. Lakken blandes med tynner og den rulles på med en 7-8 lag. Mellom hvert lag skal det selvfølgelig tørke. Etter 2 lag kan du pusse ned med 600 papir. etter 2 lag til med 800 papir, 2 lag til, 1000 papir og så med 1200-1500 papir. Til slutt polerer du og ev vokser lakken. Det er litt arbeid med det, men med riktig lakk og balandingsforhold og riktig rulle skal resultatet bli profesjonelt.

Aha, denne fremgangsmåten forklarer "appelsinhud"resultatet, men pytt alt skal prøves og det ser bra ut fra 4 meter ;D
Da er det bare å gå på en gang til :P

Når man tynner lakken, hvilket forhold?

Mvh
Thomas


Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

citro1cx

Sitat fra: Thomas på mandag 06 jul 2009 @ 20:15:34
Når man tynner lakken, hvilket forhold?

Mvh
Thomas

Det er et meget godt spørsmål som er vanskelig å svære helt klart på. Ut ifra mine amatørkunnskaper (basert på erfaringer) skal lakken være så tynn at den ikke dekker over underlaget før etter 3 eller 4 strøk. Lakken er da litt tykkere enn vann og blandingsforholdet er ca 4 deler lakk og 1 del tynner. Det er bare å prøve seg fram til rett blandingsforhold. For orden skyld vil jeg informere om at jeg snakker om oljebaserte lakktyper. jeg har brukt en industriell emalje maling av type Rustoleum. Lakken brukes vanligvis på industrikjøretøy og er svært slitesterk. Jeg har brukt den på mine rektangulære 2cv lykter :).
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

Flotte tips.
Hadde jeg bare pusset mellom strøkene, så hadde det blitt topp resultat, det tror jeg.
men nå når jeg har lagt på lakk, må jeg fjerne alt, og begynne på nytt, eller kan jeg fortsette med det underlaget som er der ???
Jeg vet i hvertfall at jeg skal få til noe bedre ventilasjon neste gang, det "svingte" godt på strøk 3 og 4 ;)
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

citro1cx

kommer jo an på hvor godt grunnarbeid som ble gjort og om lakklagene fikk tørket skikkelig. Vanligvis må man jo grunne eller bruke heftgrunning på plast, men om lakken sitter bra kan det vel være nok å pusse det ned med f.eks 600 papir før du begynner på nytt. Det er ingen grunn til å ha det travelt mellom lagene når man lakkerer. Lakken kan godt tørke over natta før neste lag osv.

PS: Vil bare si at jeg er ingen lakkerer, men jeg snakker av erfaring. For å få proffesjonelle råd kan det være lurt å høre med de som du kjøper lakken av. De har sikkert god peiling på f.eks hvilken type grunning og lakk som er lurt å bruke.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

"Låner" denne tråden til et spørsmål til Otto, som tydeligvis har greie på folie på biler. Og til alle andre som har synspunkter på dette, derfor en åpen tråd i stedet for PM ;)

Jeg kunne tenkt meg å få laget to stykker folie til å legge på trekantplatene på 2CV. Med det Norske flagg som motiv. Om det bør være over hele trekantplaten eller bare "bøyen" som svinger inn under panseret, det strides de lærde om. Men jeg heller litt til siste alternativet. Da må beskjæringen av folien være ganske nøyaktig for å få et ok resultat.

Hva vil noe som dette koste?? Og må jeg "designe" flagget og foliemålene selv?
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Hei Erik,

jeg lager dette til "hobby-pris", dvs max halv pris av tilsvarende i nettbutikker. Ca parhundre pr. stk.

Jeg har trekantplater liggende og tegner av på matpapir, skanner og tester at det stemmer. Lager design og legger ut pdf-fil som du kan printe ut for korrektur.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Jøss, høres supert ut!! Jeg kunne tenkt meg dette før turen til Tsjekkia, men det blir kanskje for kort tid til? Hvor holder du til egentlig?

Jeg tror det blir best om flagget/folien bare dekker bøyen som svinger inn under panseret. Da blir det nesten som en vimpel. Hele platen blir litt stort tror jeg.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Skal se hva jeg kan få til i helga. Burde være mulig å få det til. Neste uke er jeg på ferie. Jeg bor på Lillehammer.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#23
Har lag ut pdf-fil. (jobber med litt justeringer)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Se der ja! Kanskje, bør "krysset" på korset være litt lengre bak siden noe av den fremste biten bli skjult av panseret?
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#25
Mer sånn? Pdf-en er i 100% størrelse, så den printes ut og testes.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#26
Nei, motsatt vei, krysset lenger bakover ;)

Men vanskelig å si uten å prøve på bilen. Jeg tror du ser det der best selv.

Jeg har ikke printer :-\
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

OK. Skal lage en test på trekantplata.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Da har jeg laget en test montert på trekantplata.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Haha! Superbra 8)

Men en tanke er at panseret dekker den øvre delen, se bildet.



Så kanskje man ser lettere hele "flagget" om man legger krysset litt lengre ned og samtidig gjør de hvite og blå stripene litt mindre? Men et bilde lyver jo litt så ikke lett å vite. I allefall legge krysset en tanke lengre ned kanskje? For å være sikker på at det blir synlig med panseret igjen?
Citroënnlig hilsen Eirik