Lakke eller male plastikk !?

Startet av pilster, onsdag 01 jul 2009 @ 19:55:07

« forrige - neste »

pilster

Hallo hallo

Jeg lurte nå på hvordan i all verden man best maler, eller lakker på plastikk, sånn som plastikk skjermer etc. Glassfiber har jeg malt noen ganger med bra resultat, dyr grunner og spesial lakk, men hva med plastikk (myk plastikk, som motorsykkelskjermer eller lignende ) .

Ja,ja... det er nå mangt enn skal lure på da  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

Jeg lakket en støtfanger en gang. Grunnet med spesiell plastgrunner og lakket med spesiell plastlakk i samme merke som grunningen. Ble bra, i noen år, så begynte det å flakke litt av.

Tror det er vanskelig å lakke plast, og plast-typen har mye å si på hvor lett det er å få det til å være holdbart?
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Når jeg leste innlegget ditt ble jeg også nysgjerrig på dette. Tok et søk på google og fant denne: http://www.urethanesupply.com/atvpainting.php
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

I vinter folierte jeg 3 snøscooter panser/deksler med sølv folie. Vanlig folie sitter ofte ikke på litt "fet" ruglete plast. Jeg måtte først legge på 3M murfolie som er det eneste (så langt jeg vet) som fester på denne plasten.

Lakk vil sprekke på dette litt elastiske matereialet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster


Joda , det er ikke bare ,bare med denne plasten. Tror kanskje det er greit å gå for en fullverdig metode som for eks. den som nevnes i  linken som Roger la ut, men akk for et arbeide, og hvor får man greit tak i disse produkter da ...  :P   Er jo ikke akkurat så morsomt å drive med plast da !

Men takk for alle råd og kom gjerne med fler  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

citro1cx

#5
Sitat fra: pilster på lørdag 04 jul 2009 @ 17:10:34
Tror kanskje det er greit å gå for en fullverdig metode som for eks. den som nevnes i  linken som Roger la ut, men akk for et arbeide, og hvor får man greit tak i disse produkter da ...  :P  

Jeg får si som en nabo av meg sa om snekkerarbeid på hus; "det er det arbeidet du ikke ser som virkelig er jobben". Tror dette også kan gjelde lakkeringsarbeid generelt, men i aller høyeste grad lakkering av plast.

Når det gjelder produktene selges de fra samme webside: http://www.urethanesupply.com/mm5/merchant.mv?Screen=PLST&Store_Code=URE De tar i mot betaling både gjennom kredittkort og pay pal.

Tror nok at en del av disse produktene også finnes å få kjøpt i Norge, men at de er fra andre produsenter. Plastbåter har jo vært reparert og lakkert i sikkert 50 år nå, så noe må da finnes!?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Lakkeringsverksted ville ikke/hadde ikke lyst til å lakkere snøscooterdekslene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: Otto på lørdag 04 jul 2009 @ 19:58:01
Lakkeringsverksted ville ikke/hadde ikke lyst til å lakkere snøscooterdekslene.

Er ikke folie tingen på slike kjøretøy?, slik som dette her: http://www.sorlandsreklame.no/index.php/Skilt-dekor/folie-bil
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Som du ser så blir ikke støtfangere foliert. Der sitter ikke "vanlig folie for helfoliering". F.eks. 3M Controltac.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster


Foliert ja, kanskje en 2cv med folie hadde vært no  ;D  Koster vel skjorta tenker jeg, men morsomt da, eget trykk og greier .....

NAF har jo folie på alle sine biler , ja mange andre firmaer også selvsagt, tror en kranbil kostet rundt 30.000.- å få lagt på folie !?
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Jurgh

Sitat fra: Otto på lørdag 04 jul 2009 @ 22:01:49
Som du ser så blir ikke støtfangere foliert. Der sitter ikke "vanlig folie for helfoliering". F.eks. 3M Controltac.

Controltac er for amatører! :)

Gutta på Finn Solvang helfolierte en Landcruiser i speil/kromfolie, inkludert skjermbreddere og støtfangere.  Det ble rått.

J

Otto

#11
Hvis det er llakkert plast så er det ikke noe problem. Håper speilfolien er like fin om 3 år. Hvis speilfolien ikke er strekkbar nok så vil den løsne innerst i profiler.
Controltac er en av de mest brukte folkene for helfoliering, men det finnes et utall andre typer.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Thomas

Hei.
Hvordan får men best resultat ved bruk av rull/pensel og lakk.
jeg burde ha stilt spørsmålet for 2 dager siden....har stått i garasjen i helgen og malt/lakket opp en anderumpe og et lokk, resultatet ble greit nok, men kunne ha vært bedre.


Svimmel hilsen
Thomas 
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Otto

Hei,
tror jeg ville fått blandet lakk på en sprayboks, men det er litt sent nå. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: Thomas på søndag 05 jul 2009 @ 21:52:18
Hei.
Hvordan får men best resultat ved bruk av rull/pensel og lakk.
jeg burde ha stilt spørsmålet for 2 dager siden....har stått i garasjen i helgen og malt/lakket opp en anderumpe og et lokk, resultatet ble greit nok, men kunne ha vært bedre.


Svimmel hilsen
Thomas 

Det som er viktig når man maler med rulle er at lakken ikke er for tykk og du har riktig type rulle. Lakken blandes med tynner og den rulles på med en 7-8 lag. Mellom hvert lag skal det selvfølgelig tørke. Etter 2 lag kan du pusse ned med 600 papir. etter 2 lag til med 800 papir, 2 lag til, 1000 papir og så med 1200-1500 papir. Til slutt polerer du og ev vokser lakken. Det er litt arbeid med det, men med riktig lakk og balandingsforhold og riktig rulle skal resultatet bli profesjonelt.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6