Hovedmeny

Walkie Talkie

Startet av EirikJ, mandag 29 jun 2009 @ 21:34:59

« forrige - neste »

EirikJ

Jeg kan ingen ting om radio-kommunikasjon. Vet hvordan en Walkie Talkie fungerer i bruk, men aner ikke hva det egentlig er! Kan det brukes i alle land, kan alle modeller brukes med hverandre osv.... ???

Og så er det noe som heter CB-radio. Hva er det? Kan de brukes om hveandre med Walkie Talkie? Hva er best?

Kanskje noen her på forum kan slike ting.....
Citroënnlig hilsen Eirik

Jan Ove Rønning

En walkie talkie fungerer lige godt i alle land ja. De aller enkleste sender på en fast frekvens, og kan da også kun kommunisere med andre apparater på den frekvensen. De litt mer avanserte kan du velge frekvens på, og til og med sette på scanning slik at de nstopper når den oppdager aktivitet på en frekvens. :)
Problemet kan være rekkevidden for håndapparatene. Og jeg for min del tror ikke jeg vil montere 120 cm lang antenne på 2CV-en :)
Rimelige apparater da. Kan fungere utmerket mellom to eller flere biler som er på tur.
Måtte ha konsesjon for disse store WT-ene før i verden, men ikke for de små hånd-apparatene.

CB-radio er vel det som kalles jaktradio??? I så fall må du ha konsesjon for å bruke denne. God rekkevidde, små appparat  har jeg fått med meg. Men å si at disse er billige er vel en blank løgn... i alle fall for de som fungerer bra. :)

Jeg tror jeg skal stikke innom ett eller annet sted å plukke med meg ett sett små walkie talkier før turen går til Tsjekkia.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

EirikJ

#2
Takk for innspill. Du har skjønt hva jeg tenker å ha den til;)
Britene er helt ville på digre antenner på bilene sine, så jeg skjønte ikke helt hvorfor montere på slike når det finnes håndholdte små apparater. Hvis det bare er rekkevidden er det ok. Jeg trenger bare kommunisere med de som er rundt meg i nærheten. Hvis man ser en bil på veien f.eks.   Kanskje man skulle skrive et kallenavn og en frekvens/kanal på bakluken  ::)
Hvis apparater kjøpt her på berget vil fungere i utlandet med andre apparater that is.

Tips til hva man bør se etter ved kjøp? Søkefunskjon er en selvfølge.... Og de helt billigste er ikke interessante kanskje.....

Oppgitt rekkevidde på de billige er typisk 3, 5, 8 eller 9 km. Det som ikke alle oppgir på esken,er hvilke forhold dette gjelder under. Man må gå ut i fra at alle oppgitte tall er under perfekte forhold. Altså et "skryte-tall". Det kan da lønne seg å ikke kjøpe de med bare 3-5 km rekkevidde, da det i en by ikke vil være rare avstanden de klarer.

På Clas Ohlson har de et bil-kitt. To Walkier, to bil-ladere, to veggladere og noe småtterier. Det koster 850,- og er det eneste settet jeg har funnet med medfølgende bil-lader. Rekkevidde 9 km under perfekte forhold. Og på dette kittet er faktisk rekkevidden under andre folhold også oppgitt. Kraftig nok til 9 km i friluft betyr visst rundt 4 i by, eller noe sånt.

Men det hadde vært litt mere stil over det med en slik løs mikrofon med trykk-knapp og spiral-ledning....
Litt Smokey and the Bandit..... 8)
Citroënnlig hilsen Eirik

Max Wiggo

#3
Sitat fra: EirikJ på mandag 29 jun 2009 @ 22:45:45
Men det hadde vært litt mere stil over det med en slik løs mikrofon med trykk-knapp og spiral-ledning....
Litt Smokey and the Bandit..... 8)

Det var CB-radio (Citizens' Band Radio) de brukte der. Har vel i den moderne verden blitt bytta ut med mobilnettet.

Jan Ove: drev ikke du å lekte med noe CB-radio for en del år siden?

Litt om CB-radio: http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens%27_band_radio
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Smokey and the bandit ja... :) Tenkte med det samme på "Rubber Duck" fra Convoy med det samme jeg. :) (Tøffeste trailer-filmen noen sinne).

Yepp Max, jeg hadde ett walkie talkie-prosjekt som tok litt av ja. :) 7-meters hjemmelagd antenne mellom tretoppene ga en imponerende distanse.

Mener å huske jeg ga 500,- eller noe i den dur jeg for den bil-modellen jeg har. 40-kanalers med søke-funksjon og slik med løs mikrofon osv. Nå er det noen år siden den ble kjøpt, men tviler på at de har blitt dyrere med tiden.

Skal du først ut å handle så er det kanskje lurt å ha en som dekker flere frekvenser. Hvis dette skulle utvikle seg til en trend i 2CV-miljøet så bør man kanskje bestemme seg for en kanal som er "default", for de som kanskje vil ha noe enklere utstyr.
I tillegg så kan det være greit med en WT man kan "bytte" antenne på. Da har man mulighet til å koble til virkelig lang-distanseantenner hvis man vil.

EirikJ: Jeg kan ta en titt på loftet, hvis den ikke har gått til de evige jaktmarker så er det mulig jeg har en ekstra hvis du er interessert.

Fant forresten igjen konsesjonspapirene mine her under en rydde-økt i gamle pappesker med papir. :) Vet som sagt ikke om man er nødt til å søke om slikt lenger.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

EirikJ

Rubber Duck i Convoy ja  :D

Ja, se om du har en til overs. Men hva er det da snakk om at du har på loftet? Walkie-Talkie eller CB-radio?
Hvis det er Walkie-Talkie, er det ikke enklere med en håndholdt på hanskerommet? Da slipper man montere antenne i allefall...
Citroënnlig hilsen Eirik

Alx

...hva med en to-veis baby-call...?  ;)
De finnes de. Ser kanskje ikke så utrolig tøffe ut og jeg vet ikke om de funker mellom to biler i fart, men mange av de har ok rekkevidde (i hvertfall teoretisk i spesifikasjonene).
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

EirikJ

#7
Har klart å unngått alt som har med babyer å gjøre i så mange år nå, at jeg har ikke tenkt å begynne nå med 2CV-kommunikasjon :o ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Z1qDlWhdRyI
Citroënnlig hilsen Eirik

Jan Ove Rønning

#8
Sitat fra: EirikJ på mandag 29 jun 2009 @ 23:24:30
Rubber Duck i Convoy ja  :D

Ja, se om du har en til overs. Men hva er det da snakk om at du har på loftet? Walkie-Talkie eller CB-radio?
Hvis det er Walkie-Talkie, er det ikke enklere med en håndholdt på hanskerommet? Da slipper man montere antenne i allefall...

Den jeg tenkte på som muliggens befinner seg på loftet er en "stasjonær" sak, egner seg best for fastmontering i bil og vil kreve en ekstern antenne. Det er kanskje ikke så aktuellt?
Skal se hva jeg klarer å spa frem. Har noen hånd-apparater liggende også. Usikker på rekkevidde, siden de kun har blitt brukt til justering av parabol-antenner. :)

Gir lyd fra meg når jeg har funnet igjen morro-sakene. :)

1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

"Walkie Talkie" er bærbar to-veis radiokommunikasjon (alt fra baby-monitor til det de tøffe "onklene og tantene" har i beltet). CB er et frekvens-område satt av til en type kommunikasjon.

Så Walkie Talkie er ikke et annet navn på CB radio.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Pål B

Jr. fikk et walkie talkie sett til bursdag. Typisk kjøpt i leketøys butikk, men jeg har sett tilsv. hos både Biltema og Clas Ohlson.
Tok det med på sjøen, og testet mellom jolla og båten - fungerte helt greit. Dog har signaler gode forhold på sjøen, men jeg kan ikke skjønne annet en at disse også må fungere greit mellom biler som kjører i følge.

Har lekt litt med de i nærområdet hejmme også - fungerer helt greit, også når jr. er langt utenfor sysnsvidde   :)

Pål B.


Jurgh

Har brukt dette på gutteturer hvor vi av ymse årsaker har blitt nødt til å kjøre flere biler. Det er relativt begrenset rekkevidde, selv på de litt mer avanserte håndholdte enhetene.  En ordentlig CB radio med antenne vil nok være noe helt annet, men du ser etter min mening "litt" skada ut når du kjører rundt med flere høye antenner på taket av bilen.

Antar Walkie-rekkevidden på de jeg har prøvd til fem-seks hundre meter.

citro1cx

Sitat fra: Pål B på tirsdag 30 jun 2009 @ 08:49:46
Jr. fikk et walkie talkie sett til bursdag.

Mine Jr. har også slike. Kjøpt på Clas Ohlson og god rekkevidde. Det følger med både 12 V billader og 220V lader på disse og de egner veldig godt mellom biler. Anbefales ;) http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=95440762
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Jepp. Det er den som Roger linker til som jeg har vært og sett på. Praktisk at det følger med billader....
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: Alx på mandag 29 jun 2009 @ 23:27:13
...hva med en to-veis baby-call...?  ;)
De finnes de. Ser kanskje ikke så utrolig tøffe ut og jeg vet ikke om de funker mellom to biler i fart, men mange av de har ok rekkevidde (i hvertfall teoretisk i spesifikasjonene).

Men Alex da, det er ikke DU som skal være i "ammetåka" veit du  ;D
Denne "baby-callern" er beregna brukt hvis du kjører med campingvogn og har lagt arvingen til å sove i vogna, mens du selv sitter bak rattet og kjører videre.  Kan være greit å høre om det skjer noe spennende der bak... :o
Bedre med 2CV enn bare èn!