Gangster cap på hovedlykter.

Startet av usapoff, onsdag 17 jun 2009 @ 13:52:23

« forrige - neste »

usapoff

Hei er det noen her inne som kjenner til ett EU-Direktiv som godkjenner "Gangster cap på hovedlykter"

pilster

Trodde ikke det var et problem ?
En kamerat fikk godkjent en Amazon på Jessheim i forrige uke med cab over lykt ...  8)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

usapoff

Jeg har også vært å vist, men han så ikke engang på lyktecapene. men ble stoppa ute på veien i kontroll og der fikk jeg beskjed om å ta dem av å komme å vise på trafikk stasjonen. (skarpe kanter kunne virke som en kniv hvis jeg skulle kjøre på noen) der var det en som mente at det var en i fra 2CV-klubben som hadde finni et EU-Direktiv som godkjente lyktecaps dersom de var innenfor visse mål. skulle gjerne ha prata med den fyren.

pilster

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Poirot

Sitat fra: usapoff på torsdag 18 jun 2009 @ 11:25:07
Jeg har også vært å vist, men han så ikke engang på lyktecapene. men ble stoppa ute på veien i kontroll og der fikk jeg beskjed om å ta dem av å komme å vise på trafikk stasjonen. (skarpe kanter kunne virke som en kniv hvis jeg skulle kjøre på noen) der var det en som mente at det var en i fra 2CV-klubben som hadde finni et EU-Direktiv som godkjente lyktecaps dersom de var innenfor visse mål. skulle gjerne ha prata med den fyren.

Snakk med Paul Weber Gellein ("Rosinante"'s far)!
Han har fått det godkjent, i samsvar med "nasjonale og internasjonale regler"  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Max Wiggo

Rosinante har sorte lister på den skarpe kanten, slik at den ikke kan skade noen :) Dette var et krav for å få det godkjent.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#6
Sitaten i fra 2CV-klubben som hadde finni et EU-Direktiv som godkjente lyktecaps dersom de var innenfor visse mål. skulle gjerne ha prata med den fyren.

Her har nok glunten på tilsynet ikke helt skjønt jobben sin. Paul har brukt tilsynet til å SPØRRE, og så er det tilsynet sin jobb å kjenne kjøretøysforskriftene og EU-direktivene..., og gi oss svar på hva som er lovlig og ikke. At Paul har vært med på å flytte grensen for hva tilsynet mener er lovlig - er høyst sannsynlig. Hvis så er riktig - da sier det mer om noen av tilsynets kontrollører.., enn Paul.

Her er et bilde (sier ofte mer enn ord) av lyktestasen, og jeg skal like å se den ivrige utskremte veikontrollør som stopper Rosinante og gnir seg i hendene - utfra at "her er det sikkert mye som ikke er godkjent".  Vedkommende må forvente en lengre forelesning .....

VW gutta bruker lyktecaps, og jeg trodde at de kunne kjøpe ferdige caps med rund fals som ikke kapper "hue av folk", eller kanskje VW-capsene ikke er godkjent.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

pilster


Ja . og da spørs det om vedkommende som stopper deg har nok IQ til å skjønne "skarpe kanter", "runde myke kanter" ...hmmm

Man kan jo også få det skrevet i vognkortet hvis man eventuelt får det godkjent.... Man må selvsagt be om det og mase litt da.
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

usapoff

Tusen takk skal dere ha ;D. Da gjenstår det bare å finne Rosinante`s Far.

jwh

#9
Har tilsynet virkelig bedt deg ta kontakt med Rosinante's far for å finne ut hvilke EU-direktiv som tillatter "lyktecaps" ?
Hvis så er riktig så hadde jeg pent opplyst kontrolløren om at "er ikke det din jobb å finne ut av da ?". Du lager sikkert litt dårlig stemning, men jeg mener han bør kunne svelge såpass. Det positive er dog at han overhodet opplyste deg om denne 2CV fyren...

Paul har i tillegg til å stillle 100-vis av spørsmål, også på egen hånd funnet frem til alle relevante EU-direktiver og forskrifter, rundt sine "påfunn" på Rosinante. Tror ikke han har fått særlig betalt for kunnskapsløftet han har bidratt til på den lokale trafikkstasjon, men han har avgjort gjort seg bemerket...;D

Lyktecaps kan altså godkjennes såfremt kantene er beskyttet med karosserilister (de sorte). Paul formidler EU-direktivet her til uken, sier han. Han var pt. ganske så stressa...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Er det mye arbeid å montere av/på slike? Hvis det er fort gjort, er det ikke så farlig med den godkjenningen. Bare gjøre som halve Norge gjør med ekstralys ::)

Ja, den skarpe kanten må være livsfarlig hvis man meier ned noen. MYE farligere enn å kjøpe en velstands-SUV på 2 tonn for å kjøre ungen i barnehagen med. Når jeg tenker meg om, er jo biler livsfarlige...hmmm....
Tipper ulykkes-statistikkene hadde gått ned hvis biler ble forbudt.
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#11
Mottatt følgende mail fra Paul:

Les EU-rettsforskrifter, Dokument 379LO488 pkt. 5.4
Hvor det bl.a. heter:
"Intet fremspringende punkt på kjøretøiets utvendige overflate, må ha en krumningsradius på mindre enn 2.5 mm (...)"
(ved feste av karosserilist på lyktecapsens yttre kant, vil krumningen være mer enn 2.5 mm)

Utifra dette fikk jeg lyktecaps godkjent på Rosinante, mai 2001.
Håper dette tilfredstiller...

mvh, pwg
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Har sett eksempler på kromlister på disse capene også... Kanskje en løsning hvis man ikke vil ha sorte "øyevipper" ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules