Pakningssett til forgasser

Startet av pastorn, fredag 05 jun 2009 @ 14:48:40

« forrige - neste »

pastorn

En utblåsningslyd (ikke i meg, men motoren) som ikke skal være der, kan tyde på at pakningen mellom forgasser og innsugning ikke er tett. Dette er en antatt diagnose foretatt i går hos Stein Haugseter. Mutterne som holder forgasseren på plass var løse. Nå har jeg forsøkt å få pakning(er) hos Citroènforhandleren i Skien, hos BilXtra og Torshov Rek., men ingen kan hjelpe meg. Da er forhåpentlig dette forum neste og største mulighet.  Det er en Solex, og nummeret som er slått inn i siden på den er:
15 G 6 92 4. Litt under står det i en runding på venstre side 26 og på høyre side 18.  Enda litt nedenfor står: Bte  S.G.D.G. Min DOLLY er mod. 1987. Tror det bare er den ene pakningen som er ødelagt, men et komplett pakningssett er vel ikke dumt å ha?!
           Jeg synes det er underlig  (svakt) at merkeforhandleren ikke kan skaffe pakninger til denne forgasseren, eller kan henvise til noen som kan skaffe det. De henviste faktisk til Haugseter, men han hadde ikke denne "på lager".           
           Siden jeg er i farta, hvilke støtdempere egner seg best, og hvem selger de? De gamle jeg satte på lider visst av sterk leddgikt. Ihvertfall ynker de seg i festene bare du kommer borti bilen.
           Håper noen kan hjelpe meg slik at jeg kan kjøre til Jeløya den 14/6 uten at flatus går til stadighet.  :-\ ;D

Mvh. Jan Arnth

citro1cx

Sitat fra: pastorn på fredag 05 jun 2009 @ 14:48:40
1987. Tror det bare er den ene pakningen som er ødelagt, men et komplett pakningssett er vel ikke dumt å ha?!
Jeg synes det er underlig  (svakt) at merkeforhandleren ikke kan skaffe pakninger til denne forgasseren, eller kan henvise til noen som kan skaffe det.

Pakningssett finnes å få kjøpt på den nettbutikk som oftest er nevnt på dette forumet: http://www.franzose.de/

Ellers finnes det pakningspasta på tube å få kjøpt på de fleste bilrekv.
Sitat fra: pastorn på fredag 05 jun 2009 @ 14:48:40
Siden jeg er i farta, hvilke støtdempere egner seg best, og hvem selger de? De gamle jeg satte på lider visst av sterk leddgikt. Ihvertfall ynker de seg i festene bare du kommer borti bilen.


"Ynkingen" trenger ikke å komme fra støtdempere, men i fra fjæringsboksene. Som du sikkert vet ligger begge fjærene mot hverandre inne i denne metallboksen. Etterhvert kan det bli tørt og skittent inne i boksen, noe som resulterer de klassiske 2CV ynkelydene når bilen er i bevegelse. De fleste fjerner denne ynkingen med å borre et lite hull i fjærboksen og tømme på en skvett med smøreolje i boksene.

Defekte dempere kan merkes på at bilen gjynger uvanlig mye. Du vil også kunne se om demperene er slitt på oljelekasje på selve demperen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pilster


Jeg fikk faktisk tips av Thomas, at sag kjede olje var bra (tynt og holder lenge) , og det er det !

Og på Doloris gjorde forrige eier noe tilsvarende , fungerer veldig bra der og :-)

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Poirot

Sitat fra: Roger H på fredag 05 jun 2009 @ 16:40:57
Sitat fra: pastorn på fredag 05 jun 2009 @ 14:48:40
1987. Tror det bare er den ene pakningen som er ødelagt, men et komplett pakningssett er vel ikke dumt å ha?!
Jeg synes det er underlig  (svakt) at merkeforhandleren ikke kan skaffe pakninger til denne forgasseren, eller kan henvise til noen som kan skaffe det.

Pakningssett finnes å få kjøpt på den nettbutikk som oftest er nevnt på dette forumet: http://www.franzose.de/

Ellers finnes det pakningspasta på tube å få kjøpt på de fleste bilrekv.
Sitat fra: pastorn på fredag 05 jun 2009 @ 14:48:40
Siden jeg er i farta, hvilke støtdempere egner seg best, og hvem selger de? De gamle jeg satte på lider visst av sterk leddgikt. Ihvertfall ynker de seg i festene bare du kommer borti bilen.


"Ynkingen" trenger ikke å komme fra støtdempere, men i fra fjæringsboksene. Som du sikkert vet ligger begge fjærene mot hverandre inne i denne metallboksen. Etterhvert kan det bli tørt og skittent inne i boksen, noe som resulterer de klassiske 2CV ynkelydene når bilen er i bevegelse. De fleste fjerner denne ynkingen med å borre et lite hull i fjærboksen og tømme på en skvett med smøreolje i boksene.

Defekte dempere kan merkes på at bilen gjynger uvanlig mye. Du vil også kunne se om demperene er slitt på oljelekasje på selve demperen.

Du kan dessværre ikke regne med at Citroen-forhandlere kan levere NOEN deler til 2CV lenger...  Ikke har Citroen noen spesiell vilje til det >:( , men siden det er hele 22 år siden den siste 2CV'n blei importert til landet, plikter de det ikke heller...

Ellers kan jeg bekrefte at "ynkingen" nok ikke skyldes støtdemperne, men kommer fra fjærboksene.  Hell på olje!  Sagkjedeolje er ypperlig, den klebrer seg såpass at ikke alt renner ut med en gang...  Slik min erfaring med spillolje er ::)
Dårlige støtdempere er egentlig veldig vanskelig å oppdage.  Si hva du vil, men selv med NYE dempere, gynger jo en 2CV litt mer enn naboens Audi :D  Og demperslitasje kommer langsomt, så langsomt at du egentlig ikke merker det.  Husker jeg røyk et støtdemperfeste på vei til Verdenstreffet i Vinadio i 2003.  Deretter kjørte jeg med kun èn framdemper, men merka jeg noen som helst forskjell?  Neida  ;D  Kjapp logikk sa meg at den andre demperen hang der mest til pynt...  Men den ga ikke fra seg et enda "klynk".
Bedre med 2CV enn bare èn!

pastorn

Takk for svar. Tror jeg forsøker med tetningspasta i første omgang. Neste trekk blir Der Franzose. Hvis det er fjærboksene som knirker vil jeg bli litt overrasket. Før jeg monterte fjærboksene etter rammeskift, helte jeg en hel del olje inn fra begge ender og snudde boksene rundt slik at oljen skulle komme til over alt. Men, det har kanskje ikke vært nok. Skal prøve å fylle på mer olje og se om det hjelper. Har følt på demperfestene mens jeg rugger bilen, og da kjennes det ut som det er der lyden sitter, men, jeg er blitt lurt før!

EirikJ

Hvis du tror det er en støtdemperforing som gnisser, kan du bare spraye noe på den, rustløser, silikonspray, grease eller hva som helst, så ser du om lyden blir borte. Da har du i allefall lokalisert den.

Enkelte ganger er det ikke mulig å bli kvitt knirkelyd fra fjærpotter. Det har jeg bittert fått erfare. Hørte på knirkelyder i halve 2007 og HELE 2008, og har sikkert brukt mere olje på pottene enn på motoren. Nå er potten byttet med en annen og lyden er borte.... Håper den holder seg borte også.
Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatHåper den holder seg borte også.

tolker det som at du ikke likte knirkelyden....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jwh

#7
SitatSiden jeg er i farta, hvilke støtdempere egner seg best, og hvem selger de? De gamle jeg satte på lider visst av sterk leddgikt. Ihvertfall ynker de seg i festene bare du kommer borti bilen.

Her har du en mulighet:

Bakre
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Stossdaempfer-Federkugeln/ANR12320/

Fremre
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Stossdaempfer-Federkugeln/ANR12319/
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Jeg kjøpte Lipmesa dempere fra Ecas i fjor og er strålende fornøyd med disse. Det hevdes visstnok at Lipmesa er den mest originale demperen du får til 2CV nå.

http://www.ecas2cvparts.co.uk/shock-absorbers-2cv6-front-rear-best-quality-original-lipmesa-special-offer-p-1385.html

Koster £119 for alle 4 demperne nå, men kostet £99 i fjor. Ganske billig uansett.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

pastorn

Sitat fra: EirikJ på fredag 05 jun 2009 @ 21:11:54
Hvis du tror det er en støtdemperforing som gnisser, kan du bare spraye noe på den, rustløser, silikonspray, grease eller hva som helst, så ser du om lyden blir borte. Da har du i allefall lokalisert den.

Enkelte ganger er det ikke mulig å bli kvitt knirkelyd fra fjærpotter. Det har jeg bittert fått erfare. Hørte på knirkelyder i halve 2007 og HELE 2008, og har sikkert brukt mere olje på pottene enn på motoren. Nå er potten byttet med en annen og lyden er borte.... Håper den holder seg borte også.
Jeg har flere ganger sprayet mengder med W40 og silikon på demperfestene. Det kan høres ut som om det hjelper litt, men etter kort tid er lydnivået som før. Skal prøve med mer olje i fjærboksene.

EirikJ

Hvis du fortsatt er i tvil om lyden kommer fra fjærbokser eller støtdempere, kan du jo ta bort støtdemperene, og gynge litt sakte på bilen for å høre om lyden fortsatt er der.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

heller ikke uvanlig at forskjermer kan være dårlig/feil montert og at de lager gnisse/ynkelyder.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pastorn

Så langt ser det ut for at det er 3 mulige opphavssteder for gnisselyder: Støtdempere, fjærbokser og feilmonterte skjærmer. Jeg skal gå til angrep på alle tre alternativer, og når jeg forhåpentlig finner årsaken skal jeg informere dere om den.