Statens vegvesen slutter med EU kontroll

Startet av citro1cx, tirsdag 16 jun 2009 @ 18:43:07

« forrige - neste »

citro1cx

Sikkert en lettelse for mange vil jeg tro. Ser de skriver på siden sin at de ønsker å rendyrke rollen som godkjennings- og tilsynsmyndighet og ikke drive med kontroll i konkurranse med andre kontrollorganer (verksteder og NAF). Om et par uker er det altså slutt.
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/103562.cms
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Hadde enda meldinga vært at det skulle bli slutt på EU-kontrollene... ;D
Det er jo egentlig en ikke-nyhet at akkurat Biltilsynet slutter å ta kontrollene, siden de færreste har valgt dem når de (vi!) først fikk sjansen å slippe!  Kanskje de derfor slutter helt?  Blei vel etterhvert litt flaut å nærmest gå på tiggerferd for å få folk til å vise bilene sine akkurat hos DEM...? :P
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jan Ove Rønning

Dette burde være veldig gode nyheter for oss som i ymse andre tråder har uttrykt misnøye med dette statlige organet.
Men siden vi alle er mennesker og egentlig liker å ha det veldig forferdelig fælt, i allle fall fortelle om hvor fælt vi har det så vil jeg tro det går ikke lange tiden før vår vrede får utløp igjen... Hvem blir det som havner i kryssild denne gangen mon tro? :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

jwh

#3
Mine tanker går til Rosinante...., Paul har hatt et riktig så godt forhold til tilsynet, der det meste nok har dreiet seg om hva som er lovlig å montere på bilen, og ikke bare PKK.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

Noe av det fornuftigste valg som er gjort - spør du meg! Ikke fordi vi som brukere av tjenesten oppfatter enkelte stasjoner (og personer) som "håpløse", men fordi at det vil bli (i teorien i alle fall...) kapasitet til import, ombygging osv. Husk at hver eneste nye lastebil som registreres i Norge må vises til "kontroll". Også her er ventetiden lang...

Vegdirektoratet hadde en målsetting om en 15-20% stikkprøvekontroll av godkjente biler. P.t ligger dette tallet under 1%. Hyppigere kontroller av verksteder vil nok også tjene oss forbrukere.

Nå er jeg blant de som også mener at dagens førerprøve er utdatert, og at samme modell kunne benyttes her. Bruk resurssene til kontroll av kjøreskolene - ikke på 45 min. kjøreturer hvor det er tilfeldigheter som avgjør resultatet. Juridisk sett har man allerede fått førerkortet i det oppkjøringen starter. Det eneste man kan gjøre er å miste det igjen. De som stryker, stryker på feil som alle her på dette forum gjør hver gang vi er ute i trafikken. Ikke fordi vi ikke kan kjøre bil, eller er "bøller", men fordi teori omsatt i praksis ikke alltid er mulig, samt at ikke alle naturlige, og formaålstjemlige øvelser i trafikken er innenfor definisjonen av korrekt trafikkal adferd. Kjørelærer er den nærmeste til å vite/mene noe om elevensferdighetsnivå. En form for prøve ja - dagens ordning -langt fra optimal!

Litt off-topic, men samme prinsipp. "Småkongeveldet" som trafikkstasjonene representerer må bort. Vi må få tillitt, og de må få respekt, for de oppgaver de er satt til å utføre. Også, selvfølgelig, må de få rikige og nødvendige resursser og arbeide under/for.

Pål B.