Hovedmeny

Tids-quiz

Startet av CitrELla, torsdag 09 apr 2009 @ 02:22:02

« forrige - neste »

CitrELla

Hvilket år klarte den første bilen å kjørte i den svimlende hastighet av 100 km/t?

PerI

Sitat fra: CitrELla på torsdag 09 apr 2009 @ 02:22:02
Hvilket år klarte den første bilen å kjørte i den svimlende hastighet av 100 km/t?

Se PM for mitt forslag..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

pilster

Hmmm

Den første bilen var faktisk en EL-BIL ! (passer bra vårt 2cv el bil tema :-) ) ,det var i 1899 og ble senere slått av en damp bil !

Men den første serieproduserte 2cv som gikk i 100 , vet jeg ikke enda .....
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

CitrELla

Det er flere enn meg som ikke har tatt påskeferie, ser jeg.

Pigland, helt rett. Fant ikke bildet ditt av "La Jamais Contente" i farten, men skal lete grundigere i ditt rikholdige album. Fin blogg du har!

Riktig, Pilster. Vi vet jo alle at Benz har tatt æren for det første motoriserte kjøretøy i 1886, men han slet fremdeles over startsveiva 13 år senere da en elbil kjørte 100 km/t.

En tanke bak denne quizen var at Poirot skulle finne ut av dette på egenhånd  ;D Tenk om utvilkingen av elektromotorer og batterier hadde fortsatt på lik linje med forbrenningsmotoren. I laboratorier få man i dag ut mer effekt av en magnet-motor enn man tilfører!

Morten

Sist sett på Retromobile i februar:
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

CitrELla

Se der, ja! Strømlinjeformet og fin. Dette er en "replika", bygget på en nyere ramme. Tegningen jeg har sett av originalen viser hel-elliptiske bladfærer på alle hjul. Og ratt - denne styre-innretningen vil trolig ikke gjøre bilen kontrollerbar i 100 km/t. Det kan selvfølgelig være at kunstneren tegnet understellet til en hestekjerre, som var en svært vanlig syn på den tiden.

pilster


Også litt spesiellt at en damp bil tok over stafettpinnen i hastighet, jeg er veldig intressert i steampunk og syns det er morsomt. Flere moderne biler er også bygget om til damp faktisk :-) kanskje enda ikke så veldig miljøvenlig med tanke på at de fleste brenner olje, men moro.

Men hvilken 2cv modell (produksjons år) var den første til å marsjer i 100 ? 
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

citro1cx

Sitat fra: pilster på fredag 10 apr 2009 @ 10:29:15
Flere moderne biler er også bygget om til damp faktisk :-)

Hva med en DS drevet med damp :D: http://www.firedragon.com/~kap/SteamTopics/steamcar.html

Sitat fra: pilster på fredag 10 apr 2009 @ 10:29:15Men hvilken 2cv modell (produksjons år) var den første til å marsjer i 100 ? 

Det må være modellen med 435 ccm motoren. Så vidt jeg husker ble denne motoren produsert nokså sent, paralellt med 602 ccm på 70 tallet. hadde en slik 75 modell en gang, motoren ble ble straks byttet til 602. Tipper den så dagens lys i 2cv på slutten av 60 tallet, da i tråd med populariteten for sparemodeller.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

#8
Sitat fra: pilster på fredag 10 apr 2009 @ 10:29:15

Men hvilken 2cv modell (produksjons år) var den første til å marsjer i 100 ? 

Jeg bladde i 2CV brosjyrer som ung gutt, og der var 3 forskjellige topphastigheter gjeldende - 96, 102 og senere 115 km/t. Den første 2CVn over 100km/t (på papiret) var dermed 435cc (24hk) som kom i 1969. Er ikke 100% på årstallet - kan også være at 435n kom i 68 eller 70.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV