Kjøpe elbil fra Kina

Startet av 2EL (Klara), tirsdag 10 mar 2009 @ 18:38:44

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Jeg har tenkt til å kjøpe en elbil som jeg kan bruke til jobben, men jeg synes prisene er veldig høye for disse små tassene av biler i norge. Så jeg har tatt en titt ut av norge og funnet en fin liten sak som jeg lurer på om jeg skal kjøpe direkte fra fabriken.
Det som er fint med elbil i norge er at det ikke er noe toll eller moms på disse når man tar dem inn. Det som er problemet mitt er at fabriken selger minumum to biler, så jeg lurer på om det er noen her som kunne tenkt seg å være med og kjøpe elbil direkte fra Kina? Prisen er 45 000kr for en helt ny bil, frakt tror jeg er på rundt 1000 dollar for en 20 kubikk conteiner. I den er det plass til 3 biler av denne størelse
Hvis det er noen som synes dette ser intresangt å være med på så si i fra.







1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Morten

Modig prosjekt:) Hører gjerne om hvordan det går!
Har du noe informasjon om typegodkjenning og registrering i Norge?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

2EL (Klara)

Sitat fra: Morten P Ruud på tirsdag 10 mar 2009 @ 18:49:42
Modig prosjekt:) Hører gjerne om hvordan det går!
Har du noe informasjon om typegodkjenning og registrering i Norge?

Det er et firma som har tatt inn denne bilen og de har fått typegodkjent denne bilen i norge sier de :)
Det er derfor jeg har valgt ut denne bilen, så slipper jeg å messe med typegodkjenning
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 10 mar 2009 @ 20:58:45
Skrinlagt planene om el.2CV?!

Jepp.
Biltilsynet synes ikke noe om planene min :'(. Og så fant jeg ut at prislappen ble veldig høy, nesten like mye som en ny elbil som Reva og lignene.
Da er dette prosjektet billiger, må bare finne en til som har lyst til å være med.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Ikke for å være negativ, men kvaliteten på div. billigprodukter fra Kina imponerere ikke. Har sett div.mopeder, ATV'er og scootere fra Kina. Kjempebillig, men det viser seg at det er grunner til det også. Ikke bare billig arbeidskraft....
Også er det dette med reklamasjoner, deler, kunnskap om bilen ved reparasjoner osv.... Hvorfor ikke bare kjøpe en brukt Think eller noe? Skal man tenke miljø, er det bedre å handle lokalt, og bedre å bruke en bil som allerede er produsert, enn å kjøpe nytt.

En el.2CV til 50.000,- er mye kulere enn en Kinabil til 50.000,-  ;)
Verdifallet på en slik ombygd 2CV vil nok være ganske lite. "Lykke-kake-bilen" fra Kina derimot..... Er nok ikke verdt mange kronene etter noen år?!

Men uansett, lykke til! Selv om jeg nok fremstår ganske så negativ nå, så er det ikke meningen, jeg tenker bare "Hvis,hva, om att...". Deesuten vet jeg NULL om el.biler fra Kina, så de som vurdere å gjøre som deg, bør heller sjekke det grundig og lage sine egne POSITIVE argumenter  :)
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 10 mar 2009 @ 21:39:03

En el.2CV til 50.000,- er mye kulere enn en Kinabil til 50.000,-  ;)
Verdifallet på en slik ombygd 2CV vil nok være ganske lite. "Lykke-kake-bilen" fra Kina derimot..... Er nok ikke verdt mange kronene etter noen år?!

Hum noe å tenke på, veldig bra tenkt. Ja du har mye rett i det du sier der. Skal tenke litt mer igjen om dette
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

jwh

#7
Klara,

Ikke oppgi prosjektet ditt pga. 1 innvending. Din kinabil kan du importere og KJØRE, en eldrevet 2CV må du BYGGE.
Du vet om du vil kjøre bil, eller bygge bil, og DET burde heller avgjøre hva de velger. Å få importert en el.bil til Norge - forutsatt at den virker - til 50000kr - er en "priskiller". Men deler må finnes tilgjendelige. Du kan fort ende opp med å tjene pæng ved salg - og ikke tape.  Men JEG ville ikke lånt penger til kjøpet.... ;)

Når det gjelder typegodkjenning så vær klar over at den kan gjelde pr. kjøretøy. Dvs. at du må gjennom hele papirmølla ved hver registrering. Dette bør du få klarhet i. Du vet kanskje at Volvo kan havne på kineske hender og Jaguar er da eid av en asiatsik selskap - så kvaliteten trenger ikke være dårlig. Stikkordet her er om det er god nok kvalitet - ikke om den er god eller dårlig. Kina er idag trolig hva Japan var på 60-tallet - og se hvordan DET gikk.

Hva er teknisk spec.  på bilen - som ladetid, kjørelengde pr. ladning og max.hastighet etc. ?? Er det varmeapparat ??

jw

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

2EL (Klara)

Neida jeg har ikke gitt opp Kina bilen. Men det er bra med sånne innspill så man tenker seg to ganger før man gjør noe. Jeg har litt tro på denne bilen, tror ikke at kvaliteten er som en europeisk bil men sikert helt grei for noen års bruk.
Varmeaparat følger med, lade tid er 8 timer fulladet, max 90km/t max kjørlengde 80km
Det er en pdf fil nederst her med alle data om bilen, ta en titt på det. Jwh er du med?


1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 10 mar 2009 @ 21:39:03
Ikke for å være negativ, men kvaliteten på div. billigprodukter fra Kina imponerere ikke. Har sett div.mopeder, ATV'er og scootere fra Kina. Kjempebillig, men det viser seg at det er grunner til det også.

For 4 år siden hadde jeg en litt dårlig dag i nok en lang bilkø til jobben. I køen satt jeg litt gretten å så på alle scooterne som suste forbi køen og tenkte - Hvorfor kjøper jeg ikke en sånn?
Som tenkt så gjort. Samme dag kjøpte jeg en kinesisk Baotian scooter i skikkelig kult retro look til snaut 7000,-. Den hadde en svært pålitelig 4 takts motor

Et aldeles utmerket kjøp, særlig etter at jeg fikk fjernet en rosa ledning som sperret hastigheten til 45 Km/t, gikk lett i 70 Km/t etter dette. Hadde den i 2 problemfrie år og 8000 kjørte kilometer, før jeg solgte den for 6000 og kjøpte min Vespa GTS 125.

Tilgjengelighet på deler og service var god (kjøpte en ny front ykt da den knuste).

Så til tross for at det sikkert finnes negative historier om produkter fra Kina, har jeg altså selv en udelt positiv historie selv.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Pål B

Elbil - litt generellt. Jeg er på ingen måte negativ til El-bil, men litt realist, fordi eie/bruk har fler sider en de opplagt positive.

For å begnynne et sted; Think - 1ste generasjons Think (Pivco) som det finnes en del av, og som tidvis også er til salgs brukt har vel vist seg stabile, og pålitelige nok. Da disse var nye gjorde Pivco oppmerksomme på at nye batteripakke måtte påregnes om 5 - 7 år, og at dette vill ekoste 50 - 60`- altså; Sett av penger til dette. Uansett om eieren har gjort dette eller ikke, så er det en kalddusj når dette nå koster 120 - 130`. El bil har ikke "tatt av", og det er i dag få (visst nok bare en) leverandør av denne batteritypen. Sannsynligvis vil heller ikke El-bil, slik vi kjenner dem i dag "ta av", og da blir det heller ikke noe volum produksjon av batterier. De som kan dette mener å vite at prisen vil synke noe, men ikke ned til tdiligere antatt nivå.

Dagen`s Think (det som er igjen....) er et helt annet juridisk selskap en Pivco, og som de sier; "vi skulle gjerne ha hjulpet Pivco brukere, men har ikke anledning". I Oslo er det vel et par steder som server el-biler, men ellers i landet vet jeg ikke.

PSA sine modeller, da fortrinsvis Citroen, ligger nok mitt hjerte nærmest. Dels fordi det er Citroën, men også fordi disse bilene er fullverdige biler, og ikke bare 2-setere. Men, desverre, også her dukker batteriproblematikken opp. Litt liten kunnskap om bruk, behandlinsgmåte og levetid, men det er sikkert at det koster 50 - 70`å fornye batteripakken. Når så en el-saxo koster like mye (brukt) som en bensin Saxo skal du være veldig miljøaktiv for å velge denne løsningen. Du kan kjøpe mange klipp til autopassbrikken og betale mange årsavgifter for 50 000,- .......... Det idiotiske er selvfølgelig at det er avgift på batteriene, men slik er det nå en gang.

En el-bil har unektelig sin begrensing, og fyller ikke allle sammenheger rollen som "nr 2 bil", altså blir dette for enkelte "bil nr 3" - blir det godt miljø av det? Da er det Greenwash - ikke miljø.

Hybirdbiler, ikke Prius, men skikkelig hybrider, plug inn hybrider, er det som antatt vil komme som et alternativ til ren el-bil. Utviklingen av super effektive små bensinmotorere har bare såvidt begynt, utslipp på under 100g/km på større biler kommer på løpende bånd fra de ulike produsentene.

Når Plug-In hybridene når et visst volum på europeisk nivå, så betinger det en felles standard på ladere, som må være "intelegente". Neste brukstid på bilen må legges inn ved parkering, og så blir laderen tildelt ladetid via nettet, da det ikke er nok kapasitet på strømnettet til at alle kan lade samtidig, slik at lading skjer på nattestid, f.eks.

Så, som i alle andre sammenhenger er det litt komplekst.

Så - jeg kommer nok i noen år til å kjøre min 2CV med god samvittighet - på 95 blyfri! Men elbil fra kina kan være interessant, selv om det blir bil nr. 5 ;)



Pål B.

jwh

Klara,

El.bilen du tenker på forhandles allerede i Norge. Dette er da samme bilen ?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16406319
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

2EL (Klara)

Sitat fra: jwh på lørdag 14 mar 2009 @ 01:49:54
Klara,

El.bilen du tenker på forhandles allerede i Norge. Dette er da samme bilen ?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16406319

Jepp det er jeg klar over. Men jeg spare 30 tusen på å ta den inn selv. Men man må bestile minst to stk, derfor trenger jeg en til som kan være med på og kjøpe en.
I dag har jeg fått sendt over CE Cerfikatet på bilen, skal dra over til biltilsynet og høre med dem om de papirene er ok og nok for dem til å registrere den i norge. ;D

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Poirot

Sitat fra: klara på tirsdag 10 mar 2009 @ 18:38:44

Det som er fint med elbil i norge er at det ikke er noe toll eller moms på disse når man tar dem inn. .









Er du helt sikker på at du slipper MOMSEN? 
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

I såfall, hvis det er momsfritak på el.biler, bør det jo kunne gis momsfritak for et ombygnings-sett for el.drift av 2CV.........!
Citroënnlig hilsen Eirik