VW/Audi - potensielt masse trøbbel!!

Startet av jwh, søndag 08 mar 2009 @ 15:12:39

« forrige - neste »

jwh

Se artikkel og leserinnlegg:
http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article688805.ece?start=1#kommentarer

Dette tema har vært på forumet tidligere. Mye dårlig erfaring blant VAG-kunder - og i farten ser jeg plusspoeng til Citroen/Fiat. Hvorfor kjøper ikke flere folk biler fra de mer marginale bilmerkene, eller holder seg til Skoda hvis de tror slik på VAG. Det å foreslå deleskift i 100000krs klassen til en privatperson - er ikke annet enn "insane", selv om gearkassen ER defekt. Verkstedet burde også foreslå brukte deler da dette duger til brukte biler. En tilsvarende bil (A6, 2003mod) kunne også vært hentet i Tyskland, der hele biler koster fra 5000euro + mva.

Det er alt for mange som tror at de fire ringene er synonymt med "storkar" stempel.  Forfenglighet har alltid kostet, og takke meg til en statusnøytral bil....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Har alltid sagt og det står jeg fortsatt på at verden ville vært et mye bedre sted uten alle disse DKW'ene rundt på veiene.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Forum

Ja, ja, - da er det min tur tur til å "banne" i kjerka. Jeg kjører VAG men har ingen ringer, verken av selvtillit eller annet. Folkevogna har nå gått over 200.000km UTEN noe kødd fra den var ny i november -96. Kjempebil  ;D ;D ;D.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Dette blir "noget" Tabloid. For det første har alle saker 2-sider - minst. Nå talte ikke jeg alle de misfornøyde innleggerne som lagt inn kommentarer, men de utgjør, i beste fall, promiller av norske Audi/VW kunder.

Ved gearkasseskift på en A6 antar jeg at motoren må ut. Den må frem, ikke opp, altså mye demonteringstid à 850,- + mva/time.
Hva en gearkasse koster å produsere er rimelig uinteressant i denne sammenheng. Den skal finnes tilgjengelig, den skal fraktes og den skal klargjøres for bruk. Til sammenligning så koster en overhalt (ikke merkeverksted) gearkasse til en BMW X5, kjøpt i Tyskland, 19 000 eks. tysk mva. Før du har denne hjemme i garasjen kommer den på 25 000,- - og det før du har begynt å skru........

Tilbake til Audien. Vi aner ikke noe om dialogen mellom eier og verksted, vi aner ikke noe om bilens service/rep. historikk, og det sies ikke noen om dette er en import bil eller ikke. Og vi aner ikke hva som inngår i de 95`som dette angivelig skulle koste. Det er en del jobb som det kan være lurt og få utført når motoren er ute. f.eks skifte av reg.rem.

Uten at jeg på noen som helst måte skal forsvare en feilstilt diganose, så oppfatter jeg at Møller i Bergen fremstår for "dumme". Men det er klart, dette selger i media. Også blir det litt for enkelt at bilere begrunner sin misnøye med at; "....jeg vet at jeg ikke hadde fått tilbake pengene når det i ettertid hadde vist seg at diagnosen var feil..." for så og bygge hele sitt resonement på dette, og videre anta hva Møller ville ha gjort.

Hvor er journalisten...?

I løpet av de siste 3 år har jeg avropt ca. 300 biler på en bilavtale. 80% av disse er Møller-biler. 2 stk Audi, og de resterned fordeler seg 50/50 på VW og Skoda. På bilavtalen er det mange leverandører, men ingen er i nærheten av den profesjonalitet som Møller viser. De er proffe i alle ledd, og de forhandlere vi har valgt ut som utlevernede forhandlere viser en service av 1ste klasse. Bilen er spredt over hele landet, og tilbakemeldingene fra de lokale bilansvarlige er gode. Våre Møller-biler har heller ikke hatt mer feil en våre andre merker. Det gikk en clutch på en Octavia sist uke (17 000Km), og denne ble skiftet der bilen var når den røk på garanti.

Kjedelige biler - javisst, men det har ikke noe med Møller å gjøre.

Da er det verre med Citroen, som legger ned Storo samme dag som ny C5 lanseres, og lar Oslo være uten noe forhandler i 10 måneder. Med under 2% markedsandel er kansje ikke det så lurt..?

Pål B.

Hans Erik

Ta en klikk på linken i artikkelen nede til høyre i ovennevnte artikkel som er beskrevet i første topic VW / Audi - pot masse trøbbel

"Fant feil på gearkasse"

Jeg er av den oppfatning av at alle forhandlere kan ta feil. Dette gjelder også forhandlere av Citroën.
Dette er nok en spissformulering når det gjelder Møller Bergen, da de har slitt en del med ryktet her i Bergen.

Jeg kjenner til at VW / Audi kjørere må bestille time til service opp til 3 mnd i forveien, eller må vente i 1 uke på en håndbrekkvaier på en 2008 modell transporter. Der er sikkert mange flere eksempler....
Skoda forhandleren i Bergen har forøvrig et mye bedre rykte.

Hans Erik

jwh

#5
Min forutsetning er at journalisten har gjengitt hovedpunktene nogenlunde riktig i saken, selv om detaljer kan være feil.

Jeg tror bestemt at de delvis utskjelte VAG-forhandlerene har vett nok til å strekke seg lengre enn langt - ovenfor sine flåtekunder - deriblant NRK. At en privatperson nødvendigvis opplever samme oppfølging er IKKE gitt. DET er trolig to forskjellige verdener vi snakker om her, for en flåtekunde ville aldri i livet blitt møtt med at "du kan jo bare skifte verksted eller bilmerke". Får håpe Møller ikke har sagt noe slikt!

Hvordan dialogen mellom kunden og Møller Minde har vært kan man bare tenke seg. Det nevnes mye arroganse fra VAG-forhandleren og parrer du dette med den ikke usannsynlige arrogansen fra Audi-kunden så har man ikke det beste utgangspkt. for god dialog. DET taper begge parter på.

Artikkelen som Hans Erik nevner gir et nær patetisk bilde av Møller Minde. For ikke f*** om de vil legge saken død. I stedet får de med NAF på laget og tester gearkassen, OG "funnet" er mildt sagt syltynt. De hevdet å ha funnet en "feil" på gearkassen som kunne få noe å si i fremtiden. Snakk om å være presis i feildiagnosen. Kunden hadde en bil som gikk ujevnt, og så foreslår de å bytte en del som bare har en sannsynlig feil i fremtiden. Når da ? Om 2000km eller 200000km ? Never ?
De sier indirekte at ingenting er galt idag. De skriver ikke kva denne MULIGE fremtidige feilen er - de tegner heller et bilde av et firma som "ikke har de skarpeste knivene i skuffen" blant sine ansatte, men trolig de grådigste. De innrømmer at de kan ha oversett den sannsynlige og "billige" luftmengdemåleren, men gearkassa greier de ikke friskmelde. Alle deler på en bil KAN ryke i fremtiden, DET trenger ingen Einstein for å si slikt. Dette er mer et forsøk på tåkelegging.

Uansett en tynn konklusjon fra VAG-forhandleren, men kanskje et tilsiktet spark i siden på kunden. For når ryker kassa ? Når kunden er på Finmarksvidda? Hyggelig gjort av Møller å så et slikt frø... Dessverre tror jeg denne bransjen henter mye penger på å spre slik usikkerhet.

Når det gjelder Citroen sin representasjon så er vi heldige i lokalmiljøet, da det finnes to forhandlere innen 3 mil. Den nærmeste har riktignok nettopp tatt inn Subaru.... - og uvisst hvordan dette påvirker Citroen-fokus.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Et forslag fra min side er at vi lar være å diskutere andre merker og særdeles ting som omhandler andre merker negativt. Det finnes Audi/VW-forum for de som vil diskutere det, og generelle bilforum som tar for seg alle merker. Så holder vi debatten mest mulig omkring 2cv og dens særegenheter. Tror vi ville steilet litt om et Audi/VW-forum plutselig begynner å skrive negativt om 2cv..

Ikke fordi jeg foreslår å sensurere, men fordi det er egentlig nokså uinteresant i 2cv-sammenheng om noen klager på offisiell forhandler av Audi/VW.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#7
SitatMye dårlig erfaring blant VAG-kunder - og i farten ser jeg plusspoeng til Citroen/Fiat. Hvorfor kjøper ikke flere folk biler fra de mer marginale bilmerkene

SitatForfenglighet har alltid kostet, og takke meg til en statusnøytral bil....

Denne lenken har faktisk litt med Citroen å gjøre, Per. Ett forsøk på å skape blest (direkte/indirekte) rundt Citroen burde vel heller applauderes - selv på et 2CV forum, selv om settingen er svært off-topics - derav kat. "utenomsnakk".  Jeg innser likevell at dette forum troligvis ikke er det mest effektive stedet å konvertere VAG-folk til Citroen, men det omvendte må vi unngå. Og siden "herrens veier er uransakelige" så er det ikke godt å vite hva som virker.  ;)

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Joda, statistikk må vi gjerne kommentere og diskutere.  Problemet jeg ser med akkurat denne saken er at det skrives negativt om en part, og er vi skikkelig uheldige så kan faktisk denne parten gå til sak fordi det er skrevet negativt om parten. Det har skjedd i forumsammenheng tidligere. Hva som skjer med artiklen i bt.no må jo stå for journalisten og avisens regning.







(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Pål B

Med et salg på +/- 25 000 biler i 2008, så er nok ikke gearkasse skift til 100`, feildiganoser, arrogante holdninger og hodeløse svar til kunder det som er gjengs fra Møller sin side. 40% av Møller sitt salg er næringssalg, altså har Møllersystemet håndert salg til ca 15 000 enkeltpersoner. Bilene er på ingen måte unike at folk bare må ha de uansett hvordan forhandleren oppfører seg.

Alle forhold til nevnte bilavtale er strengt regulert, og det er ikke snakk om å strekke seg, snarere tvert om; Vi er i de neste 1 1/2 år forpliktet til å kjøpe deres biler. I forhold til et privat salg er det heller ikke store penger og tjene. Det er et volum, ja, men 100 biler av et totalt næringssalg på 10 000 biler er ikke stort.

I forhold til nevnte sak, så er det på sin plass og påpeka at; ja - det har vært feil på Multitronickassene, og symptomet har vært lugging og fusking. En kamerat av meg måtte bytte på sin firmabil, så antat er ikke diagnosen tatt helt ut av luften. En periodisk feil på en luftmengdemåler behøver nødvendigvis ikke fremkomme på en diagnoserapport. Det kunne tenkes at denne feilen var sjekket ut, og funnet OK.

Videre har jeg vanskelig for å tro at kunden går til BT når bilen begynner å lugge igjen, eller når gearkassen raser om et par måneder.............

Poenget mitt er at fremstillingen er litt for enkel. Jeg har skiftet en sikkering til 10,- i generatoren på en 2CV. Da kom bilen rett fra Citroen hvor vedkommende hadde fått beksjed om å skifte hele generatoren til 2000,-. Selvfølgelig er ikke dette bevisst fra mekanikeren sin side. Feilaktige situasjosnoppfattelser, misforståelser, litt stress, tar en bil "inne i mellom" - ting skjer.

Skal da en misfornøyd kunde få dominere et bilde av en forhandler eller en kjede som helhet? De fornøyde kundene sier jo ingen ting!?

Ellers er jeg enig med Per vedr. vinklingen på diskusjonen. Tror det er hevet over enhver tvil at vi ikke kjenner saken godt nok til å konkludere den ene eller andre veien. Ei heller bør denslags bedrives på forumet - dette her folkens, er laaaangt unna Citroen og 2CV.

Pål B.

Olav

Jeg synes generellt at vi bør holde oss til 2CV og Citroen på dette forum.

Det finnes sikkert en mengde andre fora for VAG stoff der de som har interesser i den retning ferdes. Kanskje like godt å henvende seg der.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Max Wiggo

Jeg tror det vil være vanskelig å finne en bilforhandler, en bilprodusent eller et verksted som aldri har hatt en misfornøyd kunde. Avhengig av situasjonen kan det være kunden som er kranglete eller verkstedet som gjør en feil. Derfor blir det uinteressant å diskutere bilforhandler/merke/verksted basert på én kunde eller ett eksemplar en bilmodell.

Ja, takke seg til 2CVen som det aldri er noen problemer med. ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#12
Det har aldri vært snakk om noen utskjelt forhandler/kjede på forumet. For min del brukte jeg ordet DELVIS utkjelte. Så det er gjort stor plass til de fornøyde kundene og BTs lesere forveksler sikkert ikke Audi-eieren med alle Audi-eiere. Videre så har jeg hatt Audi i tankene her (selv om jeg flest ganger har brukt VAG ordet, og brukt VW/Audi i header). Passat er definitivt ikke for de forfengelige eller de som ønsker seg status....

Nå er vi på kategori "utenomsnakk", og det er en masse utenomsnakk blant 2CV folk og veteranbilfolk. På veteranbilmøtene deler vi av våres erfaringer og det utdeles alt fra terningkast 1 til 6 til f.eks bilverksteder/forhandlere. La gå - disse samtalene kommer ikke på "trykk", og ser at det kan være en forskjell vis-a-vis et forum. Er med på den. Dog er det "alltid" MB og VAG forhandlleren som får "kjeft", og flere ganger blir Citroen forhandleren skrytt opp i skyene. Men, dette er mest eldre folk som "juger", og om de dårlige/flinke leverandørene er de samme idag vites ei, så tar utsagnene litt med en klype salt.

SitatSkal da en misfornøyd kunde få dominere et bilde av en forhandler eller en kjede som helhet? De fornøyde kundene sier jo ingen ting!?

Slik er media, den som eier "øyeblikket" dominerer helt eller delvis nyhetsbildet, og Ja, da blir det fort litt sort/hvit. Idag er det Yssen som fyller mediebildet, og fortrenger masse annet, slik er det bare, uten at min sympati går spesielt i Yssens favør av den grunn. Og så er det slik at hva som er interessant/uintressant er det mange meninger om, iallfall ikke bare en. Tar en Petter Stordalen her - "jeg har alltid hyllet mangfoldet, og det er ikke noe som er bare feil/riktig".

Ellers gleder jeg meg over at snøen er på retur, og at jeg kan få startet opp noen av kjøretøyene som har vilt seg i vinter, og så "mobber" jeg far Hushovd litt om dagen. Den arme har kjøpt en BMW (rest.objekt) fra 1955, som jeg først takket nei til, MEN han ønsker seg egentlig en Traction Avant. Det blir mye snakk om Traction med Hushovd kan man si - så han blir vel litt sur ettehvert - eller kjøper Traction.  ;)

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på mandag 09 mar 2009 @ 11:08:49

Ja, takke seg til 2CVen som det aldri er noen problemer med. ;)

Enig, intet kan vel være bedre enn en problemfri 2CV.. ;-)
Debatt om andre bilmerker og -modeller er selvsagt helt OK og HELT "utenomsnakk"!
Selv har jeg "avvikla" (bokstavelig talt!) en drøss "VAG-produkter" (om enn fortrinnsvis fra tida FØR det blei VAG...), og kan fortelle om både topp-eksemplarer og biler utvilsomt produsert på en mandag i bakrus.  Nyeste jeg har noe kjennskap (om enn ikke akkurat noe "forhold") til, er min kjære datters Golf 3.  Som fungerer så perfekt at det er utrolig kjedelig!  Gamle bobler er imidlertid minst like problemfrie som noen 2CV - og gamle Passater antakelig langt bedre enn tilsvarende BX...  Og vedrørende FORHANDLERE, fines det nok diverse Citroen-eiere gjennom tidene som nok har gått med stygge hevntanker etter å ha fått DE feite regningene fra SITT merkeverksted!
Det som er litt rart, er at et stor-konsert som VAG både tør og makter å beholde sitt rennomè og store salgstall til tross for omfattende og kjente gjenganger-feil!  De produserte en vannkkjølt boksermotor til sin transporter som heile tida, minst 8 år, hadde topplokk som faktisk ikke tålte kjølevæske!!!  Og en dieselmotor som igrunn ikke tålte noe som helst...  Men bilene solgte som hakka møkk!  Og hvorfor folk kjøper AUDI, har jeg aldri fatta...  Bortsett fra A2 (som de la ned fordi de aldri klarte å tjene penger på den) og gamle "ur"-quattro`n (som har verdens herligste motorlyd når turtallssperra slår inn, eller du slipper gassen på fullt turtall! ;-)), er jo dette kun overprisa og tidvis over-hi-tech blikkbokser.  OK, GALVANISERTE blikk-bokser...
Men er nyere Citroen noe bedre?  Med forstillinger som ryker fjærer fordi lagere går tørre? (Og ikke kan smøres...) Med bakbremser som trenger daglig mosjon i form av håndbrekk-bruk for ikke å sette seg? (OK, C4 har jo en artig varsel-lyd når du tar en liten brekk-sladd;-)) Og hva koster det å skifte en gearkasse på en C5...?
Saken er vel at folk velger bil IKKE etter verken fornuft eller kunnskap, men etter reklame og status.  De aller færreste av oss bilførere har mulighet til å utnytte en moderne bils kjøreegenskaper eller kunnskaper til å vurdere sannhetsgehalten i (eller vårt behov for) påståtte sikkerhetsfaktorer eller tekniske spissfindigheter.  Men vi lar oss villig lure av reklamen!
Da stiller det seg HELT annerledes med 2CV!  Her har vi ingen reklame (eller sikkerhets-propaganda) å forholde oss til, kun egne følelser og erfaringer! 
OG MINE FØLELSER OG ERFARINGER MED DIVERSE BILER GJENNOM DE SISTE 35 ÅR SIER MEG AT DET ALDRI HAR VÆRT PRODUSERT NOEN BEDRE BIL ENN CITROEN 2CV!!!
Etter MINE kriterier for en god bil.
Bedre med 2CV enn bare èn!

pilster

Debatt ,debatt ....
Siden jeg har en del år i bilbergnings bransjen , Falken , Viking og NAF, skal jeg vel ligge lavt i terrenget med tanke på hvilke bilmerker som er best eller dårligst. En ting har jeg erfart da, vag produkter har fått en dårlige kvalitet etter år 2000, mye pga økt press på fortjeneste og da også kvantitet. Kanskje man også bør nevne at det er solgt utrolig mengder vag produkter til bedrifter og firma og da i det typiske biler under 250.000 beløpet. Derfor må man vel kunne si at mengden solgte biler rett og slett ble for stor pågang for forhandlere, og den personlige servicen ble deretter.
Jeg klaget på vag produkter ovenfor forhandlere og innen egne rekker, fikk da en veldig grei rapport tilbake,  for vær bil jeg trakk på av andre merker, gikk det omtrent to vag biler. Altså var det slik her i Norge, at vag produktene overgikk andre i solgte antall, derfor så stor stopp prosent, og frakt til verksteder. Nå er jo NAF, Falck og andre i bransjen forsiktig med å rakke ned på merker, men alle var enig om at i løpet av en vakt ble det fraktet minst et vag produkt til verksted , da gjerne en Audi produsert etter 2000. At det er mange av de (A4,A6) er også helt sikkert, se deg bare rundt i en storby, på en større parkering, tell antall Audi i forhold til andre merker .... det er mange.

Generelt vil min personlige påstand også være at kvaliteten har gått nede pga kvantiteten.


Som eier av 86 mod Audi 100 quattro syns jeg dette er litt deprimerende da, men alt under 97 mod syns jeg fortsatt har den gamle kvaliteten som Audi en gang stod for. Når det gjelder vw er det bobla som gjelder, eller de med luftavkjølte motorer, skulle jeg måtte  kjøpt meg noen nyere vag, hadde det blitt skoda. Skoda er liksom en forenklet og bedre modell av VW , mer trofast ,og med en litt bedre elektronikk (forenklet). Selvsagt må man også her skumme modellene, de har sykdommer, men det gjelder uansett hva man skal ha.

Uansett vil jeg også rose vår egen 2cv , konseptet "less is more" er vel fortsatt det beste.
Boble er derimot på 2nd plass, samme konseptet, folkebilen.

Når det gjelder forhandlere er det litt hipp som happ, de på "landet" er som regel mer personlige og har bedre tid til deg. I byene er det mange som også har store fira avtaler og tjener mest på det, derfor blir du plutselig litt på sidelinjen når du kommer som privat person. Uansett hvilke merker man kjøper tror jeg det ligger mye i å oppnå den personlige kontakt før man handler. 

Kunne vel ha skrevet mye om dette, men poenget er vel kommet frem. :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )