22000kr i vrakpant

Startet av jwh, onsdag 25 feb 2009 @ 09:07:34

« forrige - neste »

jwh

Tyskland har innført vrakpant på 22000kr.  Dette kom opp på siste møte i veteranklubben, da flere hadde "hørt" dette. 

Skulle noe slikt bli realitet i Norge, så har iallfall jeg et dilemma - 110000kr i 2CV vrakpant er ikke å forakte. Skulle dette skje så blir mange 2CVer garantert spiker. Kanskje blir 2CV ett fremtidig samle/investerings-objekt likevel....

I disse økonomiske urolige tider er kanskje en forhøyet vrakpant nærmere enn vi tror, for milliardene sitter løst hos de som regjerer om dagen. Hvor ble det av inflasjonsspøkelset ?? Bilbransjen ville iallafall juble....

Noen som vet noe mer om den tyske vrakpanten - f.eks om det er sant ?

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Denne vrakpanten i Tyskland har visst som betingelse at man må kjøpe en ny bil for å få den. Dette er for å styrke egen bilindustri. Tror ikke kravet er at man må kjøpe ny tysk bil, men det er sikkert ganske mange tyskere som kjøper tysk uansett...

Regjeringen har visst sagt noe slikt som at dette ikke er like aktuelt i Norge ettersom vi ikke har noen egen bilproduksjon (selv om vi jo i aller høyeste grad har bilrelatert produksjonsindustri...). Det var mange 2cv'er på skrotene etter at vrakpanten var 6000,- i '95 eller '96. Og sikkert mange andre gode objekter. Amien min ble reddet fra skroten det året. Den forrige eieren var tilfeldigvis der da den kom inn, så han kjøpte den pluss én til i stedet.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Italienerne har gått enda lengre og doblet beløpet. Det vil si at man kan kjøpe en ny Fiat Panda for ca. 50.000 med en utslitt bruktbil i innbytte.

Mener å ha lest at både tyskerne og italienerne har satt et maks tak på beløpet som deles ut.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=558648

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Sitat fra: Alx på onsdag 25 feb 2009 @ 09:22:00
Denne vrakpanten i Tyskland har visst som betingelse at man må kjøpe en ny bil for å få den.

Ikke bare ny bil, men ny og miljøvennlig bil som tilfredstiller siste EUs siste miljøkrav.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Valgflesket har begynt...

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article2946035.ece

Jeg tipper at vrakpanten kan øke fra 1500, men tviler på at den noengang når 20.000-kr-klassen her til lands. Det har staten ikke "råd" til. Det er for mange biler på veien som da vil bli skrotet.

Hvis det blir noe av forhøyet vrakpant, så bør de gjøre det som i Tyskland/Italia om at en lavutslippsbil må kjøpes for å få utbetalt det over normal sats.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Vel.. Tutten går ikke på dynga for 22.000. Egentlig ikke for 100.000 heller.
Tutten handler ikke om penger, men det er klart, får jeg en million, er det verd å vurdere i alle fall ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Hans Erik

Det er rette innstillingen Olav!

Forøvrig har jeg en mistanke om at politikerne her på "berget" i vår levetid ikke ville satt prisen så høyt på vrakpanten som tyskerne gjør. Det en heller ikke må glemme er at Europeerne har et helt annet forhold til bilbruk enn oss her i nord.

På kontinentet er det faktisk mulig å handle bil (et eller annet fra østen på 4 hjul...) fra 5000 ?, så da hjelper det godt på med 2500? i vrakpant. Leste en artikkel fra Tyskland hvor en 99 mod Saxo med 30000 km på telleren ble vraket, og eieren kjøpte en ny Hundai Getz for 5000?.....

Tror ikke dette berører så mange veteranbiler på kontinentet, men det vil nok resultere i at en del 8- 12 år gamle biler blir vraket.
Snittalderen på vrakete biler i Tyskland er 14 år, mens den i Norge er 19,4 år...

Hans Erik

PerI

Sitat fra: Hans Erik på onsdag 25 feb 2009 @ 20:46:39
Leste en artikkel fra Tyskland hvor en 99 mod Saxo med 30000 km på telleren ble vraket, og eieren kjøpte en ny Hundai Getz for 5000?.....


Aha, dette er et godt argument for oss gammelbilentusiaster. Tenk hvilket elendig miljøregnskap dette blir. Produksjon av et stk Saxo, på veien i 30.000 km, og deretter skrotet til fordel for en bil med mange miljøgifter. Sjekk f.eks http://www.tu.no/motor/article189600.ece

Hvor mye co2/km har en Saxo v.s en Getz, det kan ikke være store forskjell. Så totalregnskapet for dette stuntet er altså 1 stk unødvendig produsert bil med alt det utslippet det har medført  >:(
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Pål B

Forhøyet vrakpant i AS Norge hilser jeg velkomment. Forpliktet mot et ny bil, eller "nesten ny"-bil, kjøp tror jeg er fornuftig. Føler meg trygg på at 2CVèr, og andre minoritets varianter ikke vil bli berørt. Nettopp fordi et krav om kjøp av noe nyere som ligger som en betingelse. Skulle no slikt komme, er det ikke 2CV`n vi skal veklse inn. "Fruen`s" Xantia derimot........

Litt "opprydding" i rekkene av gammle Astraer, Escorter, Xantiaer, Gorollaer osv. kan nok være sunt.

Er litt mer bekymret for en 6 - 10 000,- variant i en begrenset periode uten noe betingelser. Da kan veien til hugger`n bli kort, selv for en Ami 6 på Voss.......

Pål B

Poirot

Sitat fra: Olav på onsdag 25 feb 2009 @ 09:50:33
Sitat fra: Alx på onsdag 25 feb 2009 @ 09:22:00
Denne vrakpanten i Tyskland har visst som betingelse at man må kjøpe en ny bil for å få den.

Ikke bare ny bil, men ny og miljøvennlig bil som tilfredstiller siste EUs siste miljøkrav.

Men nye MILJØVENNLIGE biler eksisterer ganske enkelt ikke!  Det er en gedigen løgn og bløff at nye biler er så "miljøvennlige"!  Det er langt mer miljøvennlig å vedlikeholde og fortsette å bruke de GAMLE bilene!
Men skulle NORSKE politikere finne på å innføre en virkelig høy vrakpant, blir det sikekrt med så mange "dersom, hvis og om og men", at få av oss vil ha grunn til å smile.  Jfr. den "forhøya" vrakpanten for "gamle" dieselbiler.  Som kun omfatta registrerte, EU-godkjente biler, med betalt årsavgift! 
Norske myndigheter har ALDRI vært å stole på når det gjelder bilpolitikk!
Bedre med 2CV enn bare èn!

pilster

Appro miljø, hva er egentlige verdiene (utslipp) som skal være på 2cv i justert stand ?

Ser ikke for meg Doloris som noen stor synder, men selvsagt er hun ikke helt renslig heller da :-)

Er det noen 2cv som er på gass, eller blitt bygget om, kanskje ikke her i Norge, men i europa ?

Et annet alternativ er vel 85 oktan, ser svenskene kjører på det med annen tenning (justerbar 123 , tror jeg) .

Sånn sett er vel vi da egentlig veldig hyggelige bilister !? 
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Jurgh

Sitat fra: Pål B på torsdag 26 feb 2009 @ 14:34:11
Skulle no slikt komme, er det ikke 2CV`n vi skal veklse inn. "Fruen`s" Xantia derimot........


Såså..  Ikke ta nogle forhastede avgjørelser nå.  Den bilen er en skikkelig sliter som aldri gir opp har jeg hørt.

j