Citroen eller Peugeot

Startet av Otto, tirsdag 10 feb 2009 @ 16:23:12

« forrige - neste »

Otto

Noe jeg har lurer på:

Peugeot Partner selger mye mer enn Citroen Berlingo. Bilene er helt like. Det samme tror jeg gjelder for Peugeot 807 og Citroen C8.

Jeg har nesten ikke sett en eneste ny C5, mens sammenlignbare Peugeot selger bedre.

Litt rart dette, eller?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

Sitat fra: Otto på tirsdag 10 feb 2009 @ 16:23:12
Peugeot Partner selger mye mer enn Citroen Berlingo.
Enda Berlingoen er billigere enn Partner.

Beviser nok en gang at verden vil bedras og at folk ikke vet sitt eget beste.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

PerI

Har ikke Posten avtale med B.O.S om levering av Peugeot? I så fall ikke så rart at antallet skyter i været for den ene.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Mange flere firmabiler av Partner enn Berlingo. Av de store varebilene går det mange Peugeot og nesten ingen Citroen. Disse er også helt like. Salgsstatistikken for Lillehammer/Gudbrandsdalen er nedslående lesing for Citronister.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Det beviser jo at forhandlernettverket også er viktig. BOS har egen firmadivisjon som pleier sine flåtekunder - Citroën hadde dette som et hjørne i butikken på Storo. På den positive siden kan nevnes Bøhm, som har levert et solid antall Jumpy i flere ladninger til GK Inneklima.

Når det gjelder 807 / C8 tror jeg det kan ha vært avgjørende for en del at Peugeoten kunne leveres som 3-seter varebil, mens C8 aldri har fått benk foran.

Men jeg tror det er veldig positivt at Auto Elite er på plass på Ensjø - får bare håpe de snart er ferdige med å grave i gata der så man kan komme fram dit. De blir etterhvert en forhandler"kjede", og jeg har allerede mottatt adressert reklame/tilbud fra dem. Flotte lokaler har de også fått - får håpe mesteparten av Toyota-lukta er borte ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Thomas

Hallo forum.
Jeg har i firmaet 5 partnere, 1 expert og en Bokser.
Vi kunne like gjerne valgt Citroen, men oppfølgingen fra selgerne var ikke på langt nær så god som hos BOS.
Det kan synes som om Citroen satser på berlingo modellen til privatbruk, og at det er familiene/privatpersoner de vil ha som kunder.
BOS, satser stort mot firmaer, servicen de yter er upåklagelig.
Vi har også hatt biler fra WW, men det funka dårlig, i salgsøyeblikket var selgeren/servicen helt topp, men når du kom ut døra med 2 biler, forsvant alt.......1 bil er levert tilbake.

Fikk også en "smøregave" fra Auto Elite, tenkte den skulle brukes på smykket til våren, det er bare 70-80 dager, så er vi på veien igjen, med ekte vare ;D ;D ;D 

Thomas

Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

André

SitatPeugeot Partner selger mye mer enn Citroen Berlingo

Det var pussig...her vest er det stikk motsatt...Berlingo selger bra...mens det er lengre melllom Partnerene
mvh André....kjører 2CV i Bergen

The Stig

Har hatt min Berlingo 1.6i Multispace i 7 år nå, kansje ikke verdens mest spennende Citroen men en av de mest driftsikre. På 130t km er det kun skiftet bremseklosser og bakre eksosanlegg utenom service  ;) Har vurdert bytte flere ganger men finner ingen god grunn til å gjøre det... så nå har jeg bestemt meg for å slite den ut (hvis det går)
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

Pål B

Har vært igjenom et par runder med anbudsprosesser, og Morten er inne på noe. Citroen sentralt har ikke levert inn deltatt på noen av disse. BOS har vært inne med MB og Peug. varebiler. Det er MYE jobb med anbud, og man kan som leverandør oppleve er lite volum til gode betingelser. Så valget om ikke å delta er ikke nødvendigvis feil.

Når det er sagt, så har volumleveranser (ref. Posten) også sin bakside.

Til gjengjeld, som det blir påpekt, er Citroen bedre representert i personbilsegmentet i Berlingo/Partner. Personbilsalg og varebilsalg er nærmest to forskjellige fag, og det er på langt nær alle forhandlere som selger like bra med varebiler.......

Den Peugeoten som matcher nye C5  - den har ikke jeg sett.......

Og Morten, Citroen på Storo finnes ikke lenger, kanskje klubben skulle finne et nytt samlingspunkt ;)

Pål B.

Hans Erik

Her vest som Andre sier, I Bergen, har vi to dyktige Citroen forretninger som selger mye Berlingo.
Den nye Berlingoen er bilen som i disse dager holder liv i forretningene.
Utfordringen nå for de fleste bilforretningene blir å holde hodet over vannet.

BOS som Algaard nå heter her vest har hatt mye mer fokus på Mercedes.
Skal og bli spennende å se hva som skjer med oppfølgingen av Partner salget fra BOS , nå som BOS gruppen har tapt en del penger på andre ting enn å rendyrke biler. Antar det blir noen selgere som blir permittert og noen forretninger som blir nedlagt. På Kaupanger f. eks står det et flott BOS anlegg med tomme lokaler... I Nordfjord derimot har Citroen forhandler Stårheim en svært høy markedsandel selv om markedet er lite.

Har akkurat hatt gleden av å ta ut den nye C5 som firmabil og fant som Pål er inne på, ikke en eneste bil i den prisklassen som matchet kjørekomforten, selv med den minste dieselmotoren og vanlige fjærer. Utfordringen til Citroen tror jeg må være å "gamble" litt mer med restverdien for ikke å tape handel ved leasingfinansiering da svært mange ser på månedsbeløpet som skal betales. Faren her er å gå i fellen ved å få inn en del biler etter noen år som ikke narkedet er villig å betale restverdien... Jeg vet om en Volvo forhandler som i disse dager er i ferd med å tape 150 ++ på hver eneste Volvo XC 90 som de får inn til våren..

For å få opp totalmarkedet tror jeg at Citroen Norge burde fått fatt på en Key Account Manager som kun banket dører hos de store aktørene som bruker en del biler.

Hans Erik

Pål B

Kombinasjone av "fikse" ideer hos Citroen og Citroen Norge har ikke gjort det lett for selgerne;

Citroen sentralt har tenk at hvis innstegsmodellen, 1,6 HDI, av C5 ikke har hydraulisk fjæring kan de ta litt av Passa/Mondeo/Avensis markedet.
Citroen Norge har funnet ut at 2,0 HDI kun skal leveres med automat. Resultatet her blitt at det differer 130`fra innstegsmodell til "billigste" variant med hydraulisk fjæring.

PSA`s strategi kan nok virke, fordi prisforskjellen i eruropa ikke er så stor, men hydraktive II skulle jo ha vært et tilvalg på innstegsmodellen. Da kunne de beholdt sine gamle kunder - og tatt noen nye.

Hadde Citroen villet (teknikken har de)  kunne de ha levert C5 1,6 HDI med AMG-kasse og hydractiv II. For Norge ville det ha betydd en stasjonvogn midt i firmabilsegmentet med automat til godt under 400`. Det hadde det blitt markedsandeler av!

Akkurat her har de noen å lære av Volkswagen Group; Hør på markedene og tilpass modellene.

Pål B.

Morten

Sitat fra: Pål B på tirsdag 10 feb 2009 @ 22:01:31
Og Morten, Citroen på Storo finnes ikke lenger, kanskje klubben skulle finne et nytt samlingspunkt ;)

Ja, det er bare et tidsspørsmål. Men foreløpig ligger jo Auto Elite på Ensjø midt i et krater med gravemaskiner rundt, og Citroën Norge på Lysaker blir kanskje langt for noen. Vi får se når sesongen kommer :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

brochmann

Hei Forum.
Med fare for å tale min "syke mors sak"  ;), så tror jeg vel at langt de fleste 2cv'er ville kunne ha klart en tur til bygden hos meg som samlingspunkt. NB! Jeg insisterer ei  ;).
Oppstigning til Holmenkollen er oppoverbakke likefullt om vi starter på Storo eller ei.
inge'n tvil om hvor han vil starte fra
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Olav

Sitat fra: Morten P Ruud på onsdag 11 feb 2009 @ 11:58:04
Ja, det er bare et tidsspørsmål. Men foreløpig ligger jo Auto Elite på Ensjø midt i et krater med gravemaskiner rundt, og Citroën Norge på Lysaker blir kanskje langt for noen. Vi får se når sesongen kommer :)


Auto Elite??? *Grøss*

Dem er jeg ferdige med gitt.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

Hei dere!

Personlig ville oppmøte på Citroen Norge's nye lokal her på Fornebu/Lysaker vært klart å foretrekke da jeg bare trenger å ta heisen ned...  ;D Men vi bør også tenke på bompasseringer som blir aktuelle for mange ved å ha et møtepunkt på sosietetens side av denne bekken som går like ved her. Så Auto Elite eller annet egent sted sentralt i Oslo vil gi likhet for alle :-)

Og et sted der det er fine logoer rundt er jo å foretrekke uansett! Men ellers er det jo noen steder rundt festningen eller Operaen som også kan prøves ut og som gir oppstillingsplasser for nokså mange biler kanskje?

Men for å komme tilbake til tema: I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det solgt ?bare? 273 flere Peugeot varebiler under 3,5 tonn enn hos Citroen i 2008, Mens i 2007 var forholdet 1.268 flere til Peugeot. Men jeg vil tro det er litt lokale variasjoner av hvordan vi oppfatter dette langs veiene. Her veldig lokalt hos meg ser jeg to-tre Peugeot mot ca. 30 Citroën (flest nye C5!!) hver eneste dag! Men det er nå hos meg det da! Hehe!  8)

I tillegg har vi i konsernet ca. 70 ?pizza-racere? hvorav 27 av disse er Berlingo, noe som kun har med kjøpesummen å gjøre ? og ikke min påvirkning. ;-) Resten er fordelt på Caddy og Connect, ingen Parnere. 

For de statistikk glade se: http://www.ofv.no/foreningssider/ofv_bilsalg.asp


-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën