Hovedmeny

Dødt......

Startet av André, lørdag 17 jan 2009 @ 13:42:43

« forrige - neste »

André

Hei.

Bilen er helt død...så død som det går an  :P  Der er ingen strøm over tenningen...dvs der er strøm på batteriet..12.1V og lys og blinklys virker...men alt som er koblet over tenningen er helt dødt....varsel lys..vindusvisker..bensinmåler...og selvfølgelig startmotor/tenning

Alt virket når jeg parkerte for et par måneder siden
Why??
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Sjekk om kablene som går til tenningslåsen sitter på plass, og ikke er vaklete når du tar dem av og på.

Det kan jo være selve bryteren i tenningslåsen trenger og byttes.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Kablene sitter som de skal, så tenningslåsen er nok en mulig årsak....da er den helt sikkert vanskelig å skifte......
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Tror ikke det er tenningslåset hvis det ikke har trøblet tidligere. Har mere tro på dårlig kontakt et sted. Bilen står ute ja? Og det har til tider vært godt og fuktig her i vinter...

Sjekk nøye sikringsboksen. Mål at du har spenning på begge sider av sikringene. Mål på ledninge ved stikket til sikringen.
Ellers sjekk alle ledningsskjøter og jordninger på torpedoveggen......

Det kan være så enkelt.....(Har ikke sjekket koblingsskjema)

12,1 er litt lite så du bør kjøpe deg en batterilader som kan stå på konstant om vinteren, det vil batteriet sette pris på ;).
Clas Ohlson har en grei sak til 500,-
Citroënnlig hilsen Eirik

André

#4
SitatSjekk nøye sikringsboksen. Mål at du har spenning på begge sider av sikringene. Mål på ledninge ved stikket til sikringen.
Ellers sjekk alle ledningsskjøter og jordninger på torpedoveggen......

Får bare utlslag på den nederste sikringen, de to over er døde..

det har ikke vært trøbbel med tenningslåsen tidligere...men jeg finner ikke noe annet gale..
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jwh

#5
Sitat fra: André på lørdag 17 jan 2009 @ 13:42:43
Hei.

Bilen er helt død...så død som det går an  :P  Der er ingen strøm over tenningen...dvs der er strøm på batteriet..12.1V og lys og blinklys virker...men alt som er koblet over tenningen er helt dødt....varsel lys..vindusvisker..bensinmåler...og selvfølgelig startmotor/tenning

Alt virket når jeg parkerte for et par måneder siden
Why??

Jeg har hatt noen lignende symptomer sist sommer/høst.  Bilen nektet å starte, og var helt død.
Prøvde å sveive igang, men det gikk ikke. Det hendte at bilen startet på nøkkel etter at jeg hadde sveivet noen ganger med håndsveiva.  Trodde det var feil på starter.  Byttet den, og bilen startet normalt et par ganger, men klikket igjen.  Skrudde så batteripolene til HARDT, og bilen startet uten problem.  Den har startet siden, men starteren går tregt rundt.  Skal etterhvert sette tilbake gammel starter og se om starteren drar kjappere rundt da.   

Jeg tror heller ikke det er tenningslåsen.  Eliminer den ved å "tjuvkoble" de tre ledningene bak.  Å ja, tenningslåsen er klundrete å skifte, derfor kjørte jeg mesteparten av sist sommer med tjuvkobling siden låsen plutselig låste seg.  En kompis (med magiske hender  ???) stappet den full av olje, dirket i vei  - og plutselig kunne jeg vri nøkkelen igjen.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

SitatBilen nektet å starte, og var helt død. Prøvde å sveive igang, men det gikk ikke.
Det hendte at bilen startet på nøkkel etter at jeg hadde sveivet noen ganger med håndsveiva.  Trodde det var feil på starter.

Da hadde du vel strøm over tenningen? tenker på varsellys, bensinmåler og tenning  ;) osv

SitatJeg tror heller ikke det er tenningslåsen.  Eliminer dette ved å tjuvkoble de tre ledningene bak.  Hvis den fortsatt er død er tennignsløsen ikke synderen.

jeg har hatt tlf support i dag, og han mente det var swits kontakten (tenningslåsen) , han har en ny i garasjen så jeg skifter den.


Tyvkobling....hvordan gjør jeg det??


SitatAndre, hold oss oppdatert hvis du finner ut av feilen...

Selvfølgelig..... ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jwh

#7
SitatTyvkobling....hvordan gjør jeg det??

Ja, regnet med det spørsmålet... 

Husker faktisk ikke 100%, jeg prøvde meg frem. (Det er godt jeg glemmer slike tjuvtriks fort (hehe)). 

Du kobler sammen to av ledningene (gir tenning), den tredje ledningen dyttes inntil de to (det gnistrer litt mens starteren går).  Ta vekk den løse ledningen (når bilen går).  Skal du stoppe så dra de to ledningene (som gir tenning) fra hverandre.
Husker som sagt ikke hvem farge som skal hvor i farten, men jeg tok et bilde (huskelapp).  Skal se om jeg finner det.

Jeg ville aldri byttet tennignslåsen uten å tjuvkoble først.  Er det dødt også når du tukler med ledningene bak tenningslåsen så kan du starte å mistenke tenningslåsen - ikke før.  Dette kan spare deg for mye arbeid.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

#8
Skal se på det i morgen hvis det er opplett ute......det er iallefall strøm 2 på av ledningene inn til tenningslåsen...og ingen strøm ut tydeligvis....ingen strøm ut til sikring 1 og 2 ovenfra....tlf hjelpen min er uhyggelig erfaren.....mente det var en bagatell å skifte kontakten ( men nå er det "litt" forskjell på det han og jeg mener er bagateller.... ;D

Men ledningene inn til tenningslåsen: ..er det bare å prøve seg fram?...risikerer jeg å kortskutte noe? diodene på dynamoen feks?? eller er det bare å prøve seg fram?

SitatEr det dødt også når du tukler med ledningene bak tenningslåsen så kan du starte å mistenke tenningslåsen -

Det er vel motsatt ?? Hvis det er ok når jeg tjuvkobler så er vel swits kontakten gåen.....?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jwh

#9
Her er bilde bak tenningslåsen.  (Fant ikke min huskelapp/notat)

Men vi prøver:
Sjekk om ikke den blå - koblet med en av de røde - gir lys i tenningspæra.  Hvis JA, så kobler du de sammen, og dyttet den andre røde borti de to - jfr. forklaringen min over.  Kan hende jeg tar feil av fargen her - men prinsippet ser du - først få tenning (det er å koble sammen to av ledningene) - og siden så får starteren strøm med den tredje.  NB.  Den tredje ledningen skal ikke være i kontakt med de to andre - unntatt i startøyeblikket. 

Og skulle bilen gå til himmels under forsøkene, så husk at jeg ikke har garantert noe som helst her, altså ditt ansvar...  ;D ;D

SitatSitat
Er det dødt også når du tukler med ledningene bak tenningslåsen så kan du starte å mistenke tenningslåsen -

Det er vel motsatt ?? Hvis det er ok når jeg tjuvkobler så er vel swits kontakten gåen.....?

Jeg surra litt her ja.  Det så så riktig ut når jeg skrev det.  ???   Enig med deg:  Hvis bilen starter med tjuvkobling så står tenningslåsen for tur. 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

SitatDet kan jo være selve bryteren i tenningslåsen trenger og byttes.

Bingo! det var akkurat det det var...takk for tipset.....ekstra super takk til min support som hadde en komplett tenningslås liggende i garasjen og som viste meg hvordan den byttes...uvurderlig hjelp!

Selve byttet tok 5 minutter inkludert en kjapp kopp kaffe  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Gratulerer! Det går fort å bytte bryterdelen for den kan vel demonteres fra selve rattlåsen syns jeg å huske.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Det spørs jo hvor fort en drikker kaffe, da. :D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Drikker ikke kaffe selv, men har sett på reklame at det kan gå ganske fort ;D
Citroënnlig hilsen Eirik