Hovedmeny

Om salgsannonser

Startet av Poirot, tirsdag 30 des 2008 @ 21:05:28

« forrige - neste »

EirikJ

"Citroën 2CV og derivater" er ikke så vanskelig å definere. De kalles for A-modeller. Og er definert av Citroën. Eneste "utskuddet" som er tatt med i 2CV-miljøet er HY, som ikke er en A-modell.

Jeg vil vel si at alle A-modeller har felles konstruksjon med samme type ramme og et løst karosseri montert på den. Fjæring, styring, hjuloppheng og motor er vel også nokså likt på alle, enten det er 2CV, Ami, Mehari eller Dyane. Selv om Ami Super har en annen motor, er resten likt konstruksjonsmessig. Det er umulig å ikke se likheten på alle A-modeller, teknisk sett.

Berlingo og AX osv. har like lite med 2CV og A-modeller å gjøre som en VW Polo eller Ford Fiesta. Etter min mening i allefall ;)
Selv LN har ingenting med A-modeller å gjøre. Selv om motoren er lik, er det en totalt annen konstruksjon på bilen og det finnes ingen likhetstrekk for uten motoren. Og kun en motor er IKKE nok for et slektskap.
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: Roger H på lørdag 03 jan 2009 @ 13:20:21
jeg synes denne "voten" er litt vanskelig å forholde seg til fordi jeg mener den mangler et viktig alterantiv. På åpningsiden til Norsk 2cv klubb, helt øverst står det:

Velkommen til Norsk 2CV klubb!

Norsk 2CV klubb er klubben for Citroën 2CV og derivater (dvs. avleggere) - en rekke modeller som ble utviklet på bakgrunn av den opprinnelige Citroën 2CV


Det er mulig jeg ikke helt har forstått hva som menes med derivater eller modeller som ble utviklet på bakgrunn av den opprinnelige Citroën 2CV. Jeg mener alle små Citroën med framhjulsdrift i rekken siden 2cv ble introdusert i 1949 dekkes av "utviklet på bakgrunn av". Derfor mener jeg forumet i likhet med klubben bør være åpent for:

2cv-oprinnelsen
AK--derivat
Akadiane-derivat
ami-derivat
dyane-derivat
Mehari-derivat
LN/LNA-utviklet på bakgrunn av 2cv
Visa/C15-utviklet på bakgrunn av 2cv
berlingo-utviklet på bakgrunn av 2cv
AX-utviklet på bakgrunn av 2cv
saxo-utviklet på bakgrunn av 2cv
C1/C2/C3-utviklet på bakgrunn av 2cv

derfor stemmer jeg ikke på noen av forslagene i voten. For orden skyld mener jeg at salgsforumet (på bakgrunn av klubbens regler) skal være åpent for alle disse modellen, det er jo uansett ikke mange eksemplarene det snakk om i vårt land og det vil derfor ikke akkurat bli trengsel i selges seksjoen.

Hvis noen i klubben/forumet er uenig i dette bør det tas en prinsippdiskusjon om klubben fortsatt skal være åpen for Citroën 2CV + derivater + utviklet på bakgrunn av 2cv.



Tror vel ikke så mange er uenige i klubbens "formålsparagraf", men høyst trolig i din forståelse av den ;-)  Eller rettere MIS-forståelse.
For verkenLN, Visa, Berlingo, AX, Saxo eller C1-2-3 regnes som A-modell-"derivater"!  Hvor har du det forresten fra at disse skulle være utvikla på bakgrunn av 2CV...?  Hva har en Saxo og en 2CV til felles?  Bortsett fra at de begge er framhjulsdrevne BILER, altså?
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#17
Poirot skrev:
SitatHeisann jw!

Trykk på "Edit Poll", så får du opp resultatet!

Takk for hjelpen, men like klok jeg.  Er jeg blitt helt blind ?   Hvor i h**** er "edit poll" knappen ??.

Ang. felles forum så skulle jeg gjerne sett et felles forum for A-modeller i Norge, Sverige og Danmark.  Ikke bare felles forum forresten, men også felles medlemsblad for alle 3 landene.  Det hadde vært saker det, og synspunktet speiler naturligvis min selektive Citroen interesse.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

SitatBerlingo og AX osv. har like lite med 2CV og A-modeller å gjøre som en VW Polo eller Ford Fiesta. Etter min mening i allefall
Selv LN har ingenting med A-modeller å gjøre. Selv om motoren er lik, er det en totalt annen konstruksjon på bilen og det finnes ingen likhetstrekk for uten motoren. Og kun en motor er IKKE nok for et slektskap.

Ja....jeg syntes det var en litt vel luftig tolkning av A model derivater... ;)

SitatTakk for hjelpen, men like klok jeg.  Er jeg blitt helt blind ?   Hvor i h**** er "edit poll" knappen ??.

I så fall er vi to blindebukker.....jeg finner ingen sånn knapp heller

mvh André....kjører 2CV i Bergen

Poirot

Sitat fra: André på lørdag 03 jan 2009 @ 19:22:54
SitatBerlingo og AX osv. har like lite med 2CV og A-modeller å gjøre som en VW Polo eller Ford Fiesta. Etter min mening i allefall
Selv LN har ingenting med A-modeller å gjøre. Selv om motoren er lik, er det en totalt annen konstruksjon på bilen og det finnes ingen likhetstrekk for uten motoren. Og kun en motor er IKKE nok for et slektskap.

Ja....jeg syntes det var en litt vel luftig tolkning av A model derivater... ;)

SitatTakk for hjelpen, men like klok jeg.  Er jeg blitt helt blind ?   Hvor i h**** er "edit poll" knappen ??.

I så fall er vi to blindebukker.....jeg finner ingen sånn knapp heller



Kan ikke beskrive hvor artig det er at JEG finner ut noe på en PC eller på Internett, som ikke alle andre forlengst har funnet ut..  ;D
Men ihvertfall på MIN eminente (for øyeblikket...) lap-top, står det faktisk "Edit Poll" - helt uten anførselstegn - nederst til høyre for der du kan stemme på disse alternativene, ev. se hva du har stemt. (Rett over der det står "Mark unread" over neste innlegg.) Dersom dette IKKE kommer fram på enkelte andre PC`er, er det kanskje en problemstilling for forum-eier? DA ligger ihvertfall forklaringa langt over MIN PC-forstand!
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Sitat fra: Poirot på lørdag 03 jan 2009 @ 16:51:03
Sitat fra: Roger H på lørdag 03 jan 2009 @ 13:20:21
jeg synes denne "voten" er litt vanskelig å forholde seg til fordi jeg mener den mangler et viktig alterantiv. På åpningsiden til Norsk 2cv klubb, helt øverst står det:

Velkommen til Norsk 2CV klubb!

Norsk 2CV klubb er klubben for Citroën 2CV og derivater (dvs. avleggere) - en rekke modeller som ble utviklet på bakgrunn av den opprinnelige Citroën 2CV


Det er mulig jeg ikke helt har forstått hva som menes med derivater eller modeller som ble utviklet på bakgrunn av den opprinnelige Citroën 2CV. Jeg mener alle små Citroën med framhjulsdrift i rekken siden 2cv ble introdusert i 1949 dekkes av "utviklet på bakgrunn av". Derfor mener jeg forumet i likhet med klubben bør være åpent for:

2cv-oprinnelsen
AK--derivat
Akadiane-derivat
ami-derivat
dyane-derivat
Mehari-derivat
LN/LNA-utviklet på bakgrunn av 2cv
Visa/C15-utviklet på bakgrunn av 2cv
berlingo-utviklet på bakgrunn av 2cv
AX-utviklet på bakgrunn av 2cv
saxo-utviklet på bakgrunn av 2cv
C1/C2/C3-utviklet på bakgrunn av 2cv

derfor stemmer jeg ikke på noen av forslagene i voten. For orden skyld mener jeg at salgsforumet (på bakgrunn av klubbens regler) skal være åpent for alle disse modellen, det er jo uansett ikke mange eksemplarene det snakk om i vårt land og det vil derfor ikke akkurat bli trengsel i selges seksjoen.

Hvis noen i klubben/forumet er uenig i dette bør det tas en prinsippdiskusjon om klubben fortsatt skal være åpen for Citroën 2CV + derivater + utviklet på bakgrunn av 2cv.



Tror vel ikke så mange er uenige i klubbens "formålsparagraf", men høyst trolig i din forståelse av den ;-)  Eller rettere MIS-forståelse.
For verkenLN, Visa, Berlingo, AX, Saxo eller C1-2-3 regnes som A-modell-"derivater"!  Hvor har du det forresten fra at disse skulle være utvikla på bakgrunn av 2CV...?  Hva har en Saxo og en 2CV til felles?  Bortsett fra at de begge er framhjulsdrevne BILER, altså?

Det er ikke jeg som har definert hva "utviklet på på bakgrunn av" betyr, jeg sier bare hva jeg tror det betyr siden det ikke kommer klart fram på frontsiden til norsk 2cv klubb. Det kunne kanskje vært greit at vi alle er enige om hva som er hva før vi fortsetter diskusjoen? Hva skal vi legge til grunn for hva "utviklet på på bakgrunn av" bertyr?

bygget på samme ramme som 2cv?
samme motor som 2cv?
bygget inntil et bestemt årstall?

Jeg er forsåvidt enig at det er å dra begrepet vel langt og mene at LN/LNA/Visa/C15/berlingo/AX/Saxo/C1/C2/C3 er utviklet på bakgrunn 2CV og at de derfor ikke hører i hjemme i en 2cv klubb/forum. HY er forresten ikke utviklet på bakgrunn av 2CV og har svært lite med 2cv å gjøre rent teknisk.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

Roger H skrev:
SitatDet er ikke jeg som har definert hva "utviklet på på bakgrunn av" betyr, jeg sier bare hva jeg tror det betyr siden det ikke kommer klart fram på frontsiden til norsk 2cv klubb. Det kunne kanskje vært greit at vi alle er enige om hva som er hva før vi fortsetter diskusjoen? Hva skal vi legge til grunn for hva "utviklet på på bakgrunn av" bertyr?

Her tror jeg forfatteren av teksten på hjemmesiden har trodd at han (hun) var ganske klar og tydelig.  At det for uinnvidde hadde vært nyttig å lese hvem disse derivatene (avleggerne) var - er vel et greit innspill.  I min verden har derivatene alltid vært Mehari, Ami og Dyane (Sahara og AK er ren 2CV). Om Bijour (kanskje feil stavet) regnes med her er jeg ikke sikker på, men den er i mine øyne en derivat.

Nå er det produsert masse rart opp gjennom årene med 2cv teknikk i forskjelllig innpakning, men disse kjøretøyene finnes knapt i Norge, og er vel heller ikke produsert i Citroen systemet - og er således ikke avleggere. 

HY er vel egentlig nærmere en Traction (pga. felles motor), men slektskapet til 2CV har mer med det sosiale å gjøre. Var det ikke en prototype av HY med 2CV motor  ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

Sitat fra: jwh på søndag 04 jan 2009 @ 09:01:51
Her tror jeg forfatteren av teksten på hjemmesiden har trodd at han (hun) var ganske klar og tydelig.  At det for uinnvidde hadde vært nyttig å lese hvem disse derivatene (avleggerne) var - er vel et greit innspill.  I min verden har derivatene alltid vært Mehari, Ami og Dyane (Sahara og AK er ren 2CV). Om Bijour (kanskje feil stavet) regnes med her er jeg ikke sikker på, men den er i mine øyne en derivat.

Dette høres veldig fornuftig ut. Vi må vel huske på at de aller fleste ikke engang vet hva en 2cv er (kommentarer som; se den rare bobla er ikke uvanlig). 2cv er og blir en svært smal bilhobby interesse og det er vel stort sett mennesker over 40 år og deres nærmeste (de som har foreldre som har/har hatt 2CV) som har et forhold til bilen.

Det kunne kanskje derfor vært på sin plass med en mer informativ og mer oppdatert hjemme side enn den eksisterende for norsk 2CV klubb. Det er vel ikke så vanskelig å få til, iallefall ikke med tanke på hvor mange datakyndige personer som befinner inne på dette forumet hver dag. Har forresten lagt merke til at venstemenyen på hovedsiden til N2cvK innholder "modeller", men det skjer ingen ting når jeg trykker på knappen. Kanskje hadde noen en plan med dette?

Forumet burde kanskje også vært organisert på en annen måte. Må inrømme at det av og til er vanskelig å finne forskjellen mellom "å kjøre 2CV" og "2CV prat". Disse burde vært slått sammen og hett "2cv generellt". I tilegg kunne det blitt opprettet en ny seksjon som heter "2CV derivater" med undertekst om hvilke modeller det gjelder. 2 CV kjøpes/selges kunne kanskje ha blitt endret til 2CV og derivater kjøpes og selges" med undertekst om hvilke modeller det gjelder? Kanskje burde begrepene kjøpes/selges vært brukt konsekvent i stede for å bruke "2CV ønskes"? En annen ide er å kategorisere alt som har med salg/kjøp å gjøre i egen ramme på åpningsiden på forumet.


mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

admin

Takk for masse gode idéer, Roger!

jwh

#24
Roger H. skrev:
SitatHar forresten lagt merke til at venstemenyen på hovedsiden til N2cvK innholder "modeller", men det skjer ingen ting når jeg trykker på knappen. Kanskje hadde noen en plan med dette?

Her berøres et tema som mange må ha merket seg.  Da www.2cv.no ble fornyet for leeenge siden (2år+), ble det sagt at den nye siden etterhvert skulle fylles med mer stoff.  Lite har skjedd, men flere ting ble dessverre fjernet ved bytting av hjemmeside layout.

Den gamle hjemmesiden hadde mye mer stoff enn dagens, som:
- referater/bilder fra treff/møter,
- alt om 53 modellen, (dette punktet burde uansett skrives om - da den gamle talen er gått ut på dato).
- et dokument om vårpuss (her var mye hjelp å hente for DIY eieren).

Roger nevner manglende modellinfo. og i tillegg er det en knapp for spørsmål som også er tom.  Det er bedre å fjerne disse knappene hvis det ikke er planer om å legge til stoff.

Siden det er formannen i Norsk 2CV klubb som er webansvarlig for hjemmesiden oppfordrer jeg hermed Jørgen til å ta tak - slik at det blir mer INNHOLD på www.2cv.no.  Restaureringsobjektet kan fort fremstå som et "avstannat restaureringsobjekt".  Det er ingen tjent med.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

Klubben har brukt ordet derivat lenger enn jeg kan huske  ;) men forsøket på utdyping av et forsiktig sagt - lite brukt "norskt" ord - gjorde det vel kanskje værre, men nå er i hvert fall utdyping korrigert. I tillegg er stillestående knapper til mulig irritasjon, fjernet.

Da "layout" ble endret for 1 år siden ble siste elementer av "nyheter" fjernet; et velfungerende forum er i seg selv nyheter mens Citrophile er klubbens valgte kilde for klubbens egne nyheter (spørsmålsstillingen er forøvrig styrebehandlet på nytt sist høst).

Et prosjekt som ble påbegynt viste seg å kreve langt større lagringskapasitet enn den serverplassen vi leier, men på grunn av litt dårlig dokumentasjon oversatt vi fristen for oppsigelse og overgang til nytt "hjem".

Dermed er siden som den er, men når det omsider dukker opp flere knapper å klikke på - skal det føre til nytt innhold. Det vil nok ta noe tid, og noen nærmere tidsangivelse tar jeg ikke sjansen på å gi for øyeblikket.

Jørgen

Vedr mod. H og teknisk likhet, var det en mini-H som prototype i 1948 dvs. mod. G med 375 ccm motor fra 2CV. Prosjektet ble skrinlagt, mens ett eksemplar finnes på konservatoriet i Aulney (utstilt på Retromobile i fjor).           

Poirot

Sitat fra: dg på mandag 05 jan 2009 @ 22:16:06

Vedr mod. H og teknisk likhet, var det en mini-H som prototype i 1948 dvs. mod. G med 375 ccm motor fra 2CV. Prosjektet ble skrinlagt, mens ett eksemplar finnes på konservatoriet i Aulney (utstilt på Retromobile i fjor).           

Bilder, Jørgen, BILDER!!!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Sitat fra: Poirot på tirsdag 06 jan 2009 @ 12:10:57
Sitat fra: dg på mandag 05 jan 2009 @ 22:16:06

Vedr mod. H og teknisk likhet, var det en mini-H som prototype i 1948 dvs. mod. G med 375 ccm motor fra 2CV. Prosjektet ble skrinlagt, mens ett eksemplar finnes på konservatoriet i Aulney (utstilt på Retromobile i fjor).           
Bilder, Jørgen, BILDER!!!
Det finnes ikke mange bilder av den... Her er ett fra Wikipedia:


Engelsk  Fransk
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Poirot

Men det finnes faktisk flere eksemplarer!
Selv hadde jeg den store gleden å være INNI en av dem på Tecno Classica i Essen for et par år siden!!!

Ingen som får lyst til å lage en replika av denne...?  ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Jeg fikk tatt noen bilder av Type G i fjor på Retromobile :D










(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III