Hovedmeny

Rammeskift (EirikJ)

Startet av System, søndag 12 mar 2006 @ 22:13:15

« forrige - neste »

System

Hei!

Tenkte å bestille en ny ramme til 2CV'en min. Har vært innom de fleste sidene på nettet hvor rammer selges, og har i allefall funnet ut at det lønner seg å bestille fra utlandet...tror jeg.
Problemet er HVILKEN ramme skal man kjøpe?! Kopi av original? "Forbedret" ramme? Galvanisert? Den tyske eller den engelske?? Jeg har lest grunner for og imot....for alle typer;)

Derfor lurer jeg på om det kan være lurt å bare kjøpe den billigste? Fra en anerkjent leverandør, f.eks Der Franzose.

System

Jeg kan vel ikke bidra med noe annet enn synsing rundt det hele, men når/om jeg kommer i din situasjon tror jeg jeg ville prioritert rustbeskyttelsen.
Om man må bruke litt tid og krefter på å tilpasse en unøyaktig, galva ramme, er det tross alt bedre enn å ta jobben på nytt etter "kort" tid.

System

Orginalrammer finnes, de produseres av Mehari/2Cv club som kjøpte produksjonslinjen fra Citroën da de sluttet. De fås kjøpt både som svartlakkerte og galvaniserte og har naturlig nok god passform. Ok priser, men lang frakt (og antakelig dyr).

Jeg kan ikke anbefale den ene frem for den andre - som du peker på er det flere hensyn å ta også.

Men jeg ville kanskje reist på vegstasjonen og tatt en uforbindtlig prat med de som skal godkjenne skiftet. Jungeltrommene har nevnt at det er litt
forskjellige oppfatninger, og dette kan jo få betydning for deg.

Et stort utbud finnes jo bla prod. i UK , men jeg vet ikke om disse får noen MOT- lignende godkjenning på linje med tüv i Tyskland - og om dette automatisk aksepteres i Norge.

Om rammen skal være svart eller sølvblank er i seg selv et valg, jeg tror at behandling med penetrerende olje er gunstig for begge, om enn noe hyppigere og mer omfattende på den svartlakkerte.

dg

System

Den rammen fra Mehari/2cv klubben, vet du hva den koster??
Jeg regner med det er den Franske klubben du sikter til.

Når det gjelder godkjenning ved rammeskift, har jeg tenkt å slå inn rammenummeret på riktig sted på den nye rammen, og la det være med det.
Det tilsynet ikke vet, har de ikke vondt av. Og bilen kommer til å bli god den, så da er jo alle fornøyd:)

System

ja, det er Mehari/2CV club i Cassis (v Marseille)jeg sikter til.Hele katalogen derfra kan forresten lastes ned i pdf (med en rask linje).

Den sorte koster netto eur 680 , galvanisert netto eur 799. Om netto i denne sammenhengen betyr medlemspris vet jeg ikke - medlemsskapet koster vel fremdeles ca nok 500,-. Derimot skal prisene inneholde fransk mva. som jo skal trekkes fra når eksporten går utenfor eu.(Jeg tror den er 19%)

Jeg la inn et forbehold i overskriften her, fordi frakten på en sånn del koster en del i penger eller arbeid. Finner du en befrakter,som har trailere forbi med plass i lasten kan det være noe å hente. Dette gjelder jo uansett om leveransen kommer fra Frankrike, Tyskland eller England.

Som eksempel kom en motor fra Cassis på ca det doble i pris inkl frakt,mva, toll-lager osv.- ved ordinær frakt.

Kanskje forhandlers beliggenhet også er noe å skjele til?


dg

System

Sjekk ut Slc chassis i England, de ser veldig bra ut og er bra galvanisert, men de er jo ikke orginal?!