Mat på 2cv-klubbens årsmøte i januar 2009

Startet av brochmann, fredag 14 nov 2008 @ 15:45:29

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum ;D

Jeg (les: vi, Anne Kari ektefelle, ville også) har meldt meg (oss) til å lage mat på årsfesten etter årsmøtet. Jeg lager mat omlag like godt/ dårlig som jeg restaurer 2cv. med andre ord, har du vett, så bli hjemme den kvelden  ;).

Vel, vi kan kjøpe cateringmat. Det kan være veldig godt. Det gjør saken enklest for meg. Å ta en telefon er innenfor kompetansegrensesnittet mitt.

Jeg er interessert i, helst fra deg som ønsker å møte opp selvfølgelig, men også du som fortrinnsvis ønsker å ha et ord med i laget - men ikke har reelle planer om å møte opp, enten det er lurt eller ikke, å høre fra dere.

Bestyrelsen har mumlet noe om "Fransk mat" og da tenker jeg på Bretagne's kjøkken. Der har jeg spist meg kvalm på kumager, hjerner, kalvebrisler etc. At jeg da også helte i meg et par flasker vin samtidig har neppe noe med kvalmen dagen etter å gjøre  ;), eller?

Hva med Vol au Vent? Eller Coq au Vin? Lammeskanker med Provencekrydder? Bakte poteter i båter med mye godt krydder, blandet salat etc?

Det er helt klart at kjøkkenet på Årvoll gård ikke klarer all verden. Her må mye mekkes hjemme og bringes.

Vi må ha oversikt over hvor mange som kan tenkes å komme, dette antallet vil kunne sette rammer for hva vi klarer å produsere av mat. I ytterste nødsfall tar du med matpakke  ;D.

Neste spm. er selvsagt pris. Hvor mye er du villig til å betale for at noen skal handle inn, lage maten samt sette den på bordet? Skal vi ha forrett, hovedrett, dessert? Hvor mye mat og hvilken kvalitet får vi for en hundrings per skalle? Min erfaring sier at det blir ikke mye. Kan dessert f.eks være ost? Alle kan ta med en liten ost hver, vi kan kjøpe kjeks samt frukt, grønt til ost. Inge kan lage kake til kaffen/ teen, så er vel det greitt?

Jeg begynner å tenke nå jeg, før juleøl- og akevitsesongen sparkes i gang for alvor. Hvis du også trår til, tror jeg det kan bli riktig velsmakende, mettende og festlig.
inge'n matpakke her nei
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jacob

#1
SitatBakte poter i båter med mye godt krydder
Trodde dette med å spise voffvoff (hundepoter?) >:( :'( var forbeholdt det kinesiske kjøkken (det eneste med 4 bein kineserne ikke spiser, er visstnok bordet og stolene), ikke det franske...  ::)
...skjønt det kanskje bare en knottefeil være fra den ellers språklig sett særdeles begavede lektor Inges side... ;D ;D ;D ;D (4 fete glis)
Vi gleder oss til kulinariske utskeielser à la Spot, fra rustsveisede kasseroller... ::)

Inge'n voff på tallerkenen her, nei
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Max Wiggo

Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

brochmann

Hei Årsmøtet.

Intet er skjedd mhp krativ utladning, bortsett fra Jacobs innspill til at den kjente kulinariske retten "poter" er blitt endret til en mer hjemmekjær variant, nemlig "poteter".

Jeg har ikke fått noen innspill. Jeg forsøker nå med julehjelp. Jeg har kjøpt inn mye juleøl på polet, altså øl m/ julesmak, evt. jul m/ ølsmak som mulig hjelp. Ennå har intet kreativt, kulinarisk skjedd. Om intet skjer, blir det matpakke med rester fra "jula i fjor".  ;)

Det viser seg dog, at ettersom jul med ølsmak renner inn, kjenner jeg meg som et nytt menneske. Dette nye mennesket vil også ha øl m/ julesmak. Dermed er det duket for en hyggelig duo, bestående av meg selv og mitt alter ego. Begge like tørste. Noe mer kreative innen kjøkkensysler er vi dog ikke. At jeg aldri har vodt i hodet etter slike kreative sysler skyldes ene og alene at hvor der er: "no brain, is it no headache"  ;).

Vel, jeg setter min lit til Forum.  ;D ;D ;D

Fortsatt go' søndag

inge'n hodevondt her nei
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Thomas

Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Max Wiggo

Lørdag 17. januar 2009 kl 16.00, Årvoll gård. Samme huset som vi har klubbmøtene.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Olav

Angående fransk mat, så høres Entrecôte, Bernaise og Pommes frites veldig fransk ut for meg.

Men så er jeg en kulinarisk amøbe da ;) ;) ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

Et lite spørsmål; Det står i klubb-presentasjonen på denne eminente hjemmeside at alle arrangementer er åpne for alle, også de som IKKE er medlemmer.
Gjelder dette også årsmøtet (med god mat attåt)...?
Hilsen en som VAR medlem i -92 ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Max Wiggo

Maten det her er snakk om er ikke til årsmøtet som begynner kl 16.00, men til Fransk Aften som begynner kl 1830. Det er bare hyggelig om vi klarer å fylle opp bordene  ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

brochmann

Hei Forum
Bearnaise er helt fransk  ;D. Om vi legger til "mamma mø" i passe stekte biter og serverer "opphøgde pottitter", så er dette helt fransk for meg også. Godt kan det også bli.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Selv om jeg nok ikke kan komme selv, vet jeg fra studentmiljøet her oppe at ost til dessert der alle tar med ost og arrangør står for kjeks og frukt ikke kommer i overkant av 300kr for 10 stk, en heller billig dessert vil jeg påstå. Så kan folk ta med ost de liker (jarlsberg, taffel, Le Roule, stilton el.l.)

Jeg tror nok jeg kan ta over plassen til alter egoet ditt i forhold til det jleølet når jeg kommer hjem, pappa :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

brochmann

Hei Forum
Da synes det spikret  ;D (bank, bank) at det blir ost til dessert.

Forretten tror jeg at jeg har klart: røkt "fisa rosk" i buttermeg. Schläger.

Når så mitt alter ego  ;), kommer ut av eksamensmodus fra Tr.heim, så kan det hende at hovedretten også går seg til. Skal du mene noe, gjør det snart. :D :D :D

inge'n matpanikk
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.