Kunne hatt stjerne

Startet av Pål B, mandag 28 apr 2008 @ 23:23:18

« forrige - neste »

Pål B

Kjørte nye C5 her før helgen. Dette er Bil med stor "B". Tror det er eneste gangen jeg har gått rundt en ny Citroën uten å finne noe å sette fingeren på. En helt ny bil fra fanger foran til fanger bak. Kompakt som den beste Tysker, masse nye detaljer og et tidsriktig utseende som bevarer Citroën samtidig som det tåler sine konkurrenter. Den jeg kjørte var en 2,0 HDI m/automat og hydraulik. Fantastisk komfort, så det skal blir spennende og prøve den uten hydraulik.

Jeg er også blant de som syntes "desverre" i forhold til at innstegsmodellen ikke har hydraulikk, men jeg har samtidig tilitt til at Citroën her vet hva de gjør. Antakelig vil modellen "uten" selge mest på verdensmarkedet. Litt bakvendt for oss, men det blir nok også lettere og konkurere mot Renault, Passat og Mondeo uten hydraulikk. Det er mer en en gang vi har sett motorpressen vekte dette negativt på tester. Vi andre får glede oss over at det også finnes modeller med!

Holder de prisene og klarer og levere er det jo og håpe at salgstallene for Citroën i Norge ikke synker enda mer.......

Byr sjansen seg, så ta deg en prøvetur!

Pål B.

brochmann

Hei Pål B.  :) :) :)
Dette høres lekkert ut.

Tror du at det er mulig for en kar fra bygden å få seg en tur, selv om han kommer i 2cv?

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Ja, jeg vil vel tro at enhver Citro\en forhandler gjør lurt i og la bilen blir prøvekjørt. Stikk innom den som forhandlern som passer deg best og spør.

Pål B.

Olav

#3
Jeg var så ivrig da forrige C5 kom i 2001 (var det vel) at jeg løp og kjøpte en flunkende ny stasjonsvogn. Vel... den var IKKE mitt beste kjøp.
Hadde vannvittig mye tull. Det ble byttet deler i hytt og pine, men de nye delene var ikke stort bedre enn de gamle.

Enden på visa ble at Citroen Norge tok bilen tilbake etter 2 år og ga meg en nesten ubrukt Evasion HDi av samme årsmodell i bytte. Ære være Citroen Norge for det... Jeg ble kjempefornøyd med Evasionen.

De hadde nok ikke gjort dette hvis ikke min bror tilfeldigvis var leder for et prosjekt hvor Citroen Norge og alle forhandlerene skulle ISO sertifiseres. Han var således på godfot med fiffen i Citroen Norge og brukte støtt og stadig min C5 som eksempel på hvordan ting ikke skulle være i en origanisasjon som vil ISO sertifiseres.
Når det i tillegg ble klart for fiffen at jeg hever min hyre i en av landets største mediebedrifter, var veien til bilbytte kort.

Det er ikke hvem du er, det er hvem du kjenner.

Så... Jeg ville ventet et år eller to til Citroen får debugget nye C5 før jeg ville kjøpt den. Men prøvekjøre vil jeg jo... Selv om jeg synes den ser litt Audi ut.

Ble forresten 2CV debugget etter 42 år i produksjon?

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Har ikke sett nye C5 hos forhandleren på Lillehammer. Får automatisk all info om den nye. Ikke at jeg har tenkt å bytte, men artig med nye modeller med hydraulikk. Ang. Citroen-design så savner jeg det spesielle med bakskjermen nedover bakhjulet (på alle nye modeller).
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Da jeg fylte bensin i går ble jeg stående ved siden av en NY C5. Den stolte eieren ville tydeligvis prate Citroen, så han ventet på meg til jeg hadde fylt ferdig. Han kunne fortelle at han hadde hatt mange Citroen og at denne siste var helt fantastisk! Kanskje litt for dyr. Med hydrauliske bremser og automat/manuell gearkasse kostet den over 500.000. Karen hadde jobbet i bilbransjen i 40 år og arbeidet nå på et bilskadeverksted. Med tyngde kunne han uttale at Citroen var bedre på rust enn bl.a.biler med stjerne.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Nå er det vel ei stund siden "Mercedes-stjerna" var alle fine bilers uoppnåelige målestokk...  Så i ei avis her om dagen at sågar SKODA (den nyeste Skodas Superb) blei sammenligna med Mercedes - og blei foretrukket framfor tyskeren...!
Foreløpig har jeg til gpde å kjøre den nyeste C5, men jeg skal være enig i at designen er fin, spesielt stasjonsvogna.MEn jeg har også leste at bilen er blitt mindre, innvendig.  Akkurat dèt er vel intet framskritt.
Og den forrige C5-generasjonen var for stiv, etter min mening.  Bortsett fra rustbeskyttelsen, kan jeg ikke se at Citroen har forbedra stort siden CX.  JEG har ihvertfall til gode å kjøre en mer komfortabel og GOD bil enn en CX Break ;-)
(Så har noen en rustfri CX Diesel i god teknisk stand til salgs for en rimelig penge, er det ikke sikkert jeg er så hard å overtale...!)
Bedre med 2CV enn bare èn!

André

Sitat(Så har noen en rustfri CX Diesel i god teknisk stand til salgs for en rimelig penge, er det ikke sikkert jeg er så hard å overtale...!)

Nesten... :-) ett medlem her inne har en som nesten oppfyller kriteriene.......veldig bra CX Break bensin....prisen husker jeg ikke
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

#8
Sitat fra: André på lørdag 29 nov 2008 @ 20:08:00
Sitat(Så har noen en rustfri CX Diesel i god teknisk stand til salgs for en rimelig penge, er det ikke sikkert jeg er så hard å overtale...!)

Nesten... :-) ett medlem her inne har en som nesten oppfyller kriteriene.......veldig bra CX Break bensin....prisen husker jeg ikke

Joda, føler meg truffet. Har prøvd å selge, men angrer meg hver gang og trekker annonsen ::)
Jeg er håpløs! Kjøper biler jeg liker man kalrer aldri å selge de igjen >:(
Jeg er elendig i kunsten å kjøpe billig for å selge dyrt. Jeg kjøper ikke biler jeg ikke føler noe for. OG når jeg først har kjøpt noe og lagt arbied i det, så klarer jeg ikke selge.... Jeg bør nok oppsøke hjelp ang.det der.
Men i allefall....CX er den ultimate bruksbil, hvis man vil ha luksus og moderne teknikk. Klarer man seg uten det så kjør 2CV for pokker!

Orker ikke kommentere biler med stjerne engang. Annet enn at Norge er et av få land som tviholder på gamle myter. Nisser, troll, Mercedes og japanske biler. Disse tingen har en spesiell plass i Norske hjerter, eller rettere sagt norske hjerner. Det er utenfor min fatteevne.

Hvorfor noen bruker begrepet Mercedes som et begrep for kvalitet er for meg like uforståelig som at steining er en god for for avstraffelse for utroskap. Og at noen mener japanske biler er best, er for meg et bevis for at alt er relativt ::)

Meg på en av mine turer mellom nordnorge og vestlandet. CX - Ingen over, ingen på siden. Hverken i 80-åra eller nå.



Poirot, er du interessert så send en PM. Vær forsiktig med hva du ønsker ;D
Selv er jeg så frelst av CX, DS og 2CV, at ingen annen personbil kommer i betrakning.
Citroënnlig hilsen Eirik

Hans Erik

Er enig med Pål.
Kunne hatt stjerne!

Men.... Som tidligere eier av 1 C 5 I og 1 C 5 II, begge Exclusive toppmodeller av modellen med full pakke...
Den nye C 5 III er blitt mer "Europeisk" enn fransk.

Prøvekjørte 2 literen i dieselutførelse med automat før den kom på det norske markedet i vår.
En fantastisk bil, med en utrolig komfort!, selv om bakseteplassen var betydelig mindre enn sin forgjenger.

Skjønner allikevel ikke hvorfor den ligger et godt stykke bak sine europeiske konkurrenter med tanke på aksellerasjon og toppfart.
PSA burde ha fokusert mer på dette.

Dessverre er den altfor tung, og slipper ut for mye Co2 i forhold til sine konkurrenter,og blir straffet for det av det norske avgiftsystemet. At de markedsfører den i Norge med vanlig "europeisk" fjæringssystem som et alternativ skjønner jeg godt med tanke på prissettingen i forhold til sine konkurrenter.

Skulle noen av oss med følelser for 2cv kjøpe denne bilen, så tror jeg vi ville kjøpt den med C6 understell og hydraktiv 3 selv om det koster oss i meste laget i forhold til hva vi får igjen for pengene....

Det positive er at Citroen fortsatt utviklær det særegne ved Citroen.


Hans Erik

Olav

Har også prøvekjørt nye C5 og imponert over fremskrittene fra tidligere modeller.

Fant en kjempefeil med bilen da. Smalt hodet i A stolpa når jeg satt meg inn i bilen. Egentlig en vanlig feil på nyere biler av denne typen for meg.
Så da er det vel kroppen min som ikke konstruert for disse bilene.

Godt at det da finnes andre alternativer. ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019