Hovedmeny

PC-hjelp

Startet av EirikJ, lørdag 25 okt 2008 @ 01:47:19

« forrige - neste »

EirikJ

Jeg aner at det er en viss kompetanse på pc blandt noen av brukerne her på forum?
Kanskje jeg kan komme med et data-spørsmål her på Utenomsnakk da ::)

Jeg funderer på dette med driver til prosessor. Noen prosessorer har en egen driver som kan lastes ned fra leverandør. Men er det slik at andre igjen, gjerne litt eldre prosessorer, ikke har en egen driver, men bruker en innebygd i operativsystemet f.eks. XP??

Jeg har en mange år gammel pc med en AMD Athlon 64 3200+ (2Ghz) prosessor.

Bruker denne en egen driver eller?

Jeg oppdaterer skjermkortdriver flere ganger i året, pga.spilling(blir visst aldri voksen jeg), men har aldri gjort noe med prosessor-driver....



Kanskje denne tråden etterhvert går "off topic" og plutselig handler om 2CV...... :P
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Skal vi se...

Altså en prosessor har ingen driver i vanlig forstand, det er bios og firmware som bidrar til hvordan prosessoren skal oppføre seg basert på skåkalt mikrokode. Å oppgradere Bios er en ofte oversett greie på PC'er, men det kan være lurt å oppgradre den sammen med andre drivere.
Det får ofte ting til å spille bedre sammen.

Likevel vil jeg advare litt... Har du en maskin som fungerer greit, så la den være.

Prosessoren er for øvrig en del av et såkalt chipset som inkluderer blant annet prosessor-, minne- og diskkommunikasjon. Det finnes drivere for slike chipset. Men som sagt - det er ikke nødvendig å oppgradere noe på en maskin som funker.

I nyere versjoner Windows, tar Windows Update seg av oppgradering av drivere... I alle fall såkalt Microsoft approved drivere som er testet grundig, godkjent og dristribuert av Microsoft.

Da skal du slippe å tenke på sånt... det ser faktisk ut til å funke så langt jeg har testet.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Det skal ikke være noe i veien for å oppgradere BIOS og firmware på en pc, og det skal gi bedre stabilitet, og av og til flere funksjoner/tilpasningsmuligheter. Imidlertid er det, som Olav sier, grunn til å være litt forsiktig. Man må for all del sørge for at man har riktig versjon, og følge instruksjonene nøyaktig. Hvis noe går feil, eller man skrur av maskinen midt i oppdateringen, vil den ikke starte uten videre. De fleste nye hovedkort har en "skyggekopi" av bios, sånn at man kan nullstille til fabrikkoppsett og evt prøve på nytt, men dette varierer fra produsent til produsent.

Hvis du er ute etter å oppgradere mest mulig for å få spillene til å fungere best mulig med din nåværende prosessor er det ikke andre ting du behøver å tenke på.

For øvrig er det slik at operativsystemet forholder seg til prosessor/hovedkort via en kjerne (kernel) og en HAL (hardware abstraction layer). Enkelt forklart er dette et ledd som "oversetter" operativsystemets instruksjoner til maskinspråk. I den grad dette skal oppdateres tar Windows Update seg av det, og man behøver ikke å kjenne til det eller gjøre noe med det med mindre man, som meg, jobber med å utvikle windows xp-oppsett som skal fungere likt på forskjellige pc-modeller.

Litt mer info om HAL her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_abstraction_layer
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

#3
Tusen takk for forståelige svar! Har søkt endel på nett om dette men er så utrolig mye vage/sprikende meninger om akkurat oppdatering av prosesssor. Jeg mottok en oppdatering på AMD prosessor via windows update her i sommer en gang tror jeg det var, så det ser ut til at XP har orden på det.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_9706,00.html

Men på linken over kan det se ut til å være en "driver" til prosessor også? For nedlasting? (Tredje nederst)
Jeg blir vel å la det være, da jeg helst ikke gjør ting jeg ikke har full kontroll på.... Så prosessoren får være i fred da.

PC'en fungerer fint, men det siste spillet er vel litt for heftig for min gamle PC. Den oppfyller så vidt minstekravene. Et bra skjermkort berger meg :)
Utrolig hvor mye en oppdatering av en skjermkortdriver har å si for ytelsen! Hvis jeg spiller et spill som lagger litt, blir dette stort sett borte ved ny driver av skjermkortet. Skulle ønske det var like lett å forbedre ytelsene på en bil!!  ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Trenger mere PC-hjelp ;)

Har til slutt måttet bite i det sure eplet og oppdatert til mediaplayer 11. Nr 10 har mye bedre brukersnitt, men måtte oppdatere pga.et annet program. Pokker.

I allefall....klarer ikke finne ut hvor knappene for valg av "tilfeldig avspilling" og "gjenta spor" er blitt av på nr 11 ???

På nr.10 var de nede til høyre. Har lett og lett og lett på nr.11 og finner de ikke >:(
På Windows hjelpe-funksjon står det bare hva knappene gjør.... Det vet jeg jo, men som vanlig er det ikke hjelp å finne på det man lurer på.

Noen som vet hvordan jeg får frem knappene på spilleren ???

Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Generelt for videoavspilling på windows-PC vil jeg anbefale VLC player istedenfor den innebygde media player. Da finnes det nesten ikke en videofil man ikke kan spille av. Ok, realmedia er ikke innebygd, men det er vel ikke så mange som bruker det lengre? Lastes ned herfra: http://www.videolan.org/vlc/

men det du spurte om.. Tilfeldig avspilling, tast CTRL-H, og gjenta er CTRL-T

Hvis du høyreklikker på det sorte feltet øverst, så får du opp en meny, velg klassiske menyer og du får opp verktøylinje over. Ser ikke spesielt elegant ut, men her har du alle innstillingsmulighetene.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Takk for det, men jeg er klar over hurtigtastene og den klassiske menyen. Det er bare det at på versjon 10 er knappene der på selve spilleren, og i følge en venn har han de knappene på versjon 11 også?! Jeg sendte han bildet over og han bare flirte og sa at jeg mangler knappene på min, men han har de på sin versjon 11. Men han vet ikke hvorfor jeg ikke har de.... :-\

Har lastet ned codec'er til mediaplayeren så den spiller alt jeg trenger, inkl.realmedia ;)
Medaiplayer er mye bedre enn sitt rykte, bare man leter litt etter codec'er og div.tillegssprogram.

Det er brukervennligheten med versjon 11 som plager vettet av meg >:(
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Vel, jeg gir meg ikke så lett. Etter å ha henvendt meg til flere pc-experter hadde inge kommet med noen forslag. Ingen skjønte hvorfor de to knappene manglet. Så i frustrasjon skulle jeg til å avinnstallere MP for å prøve å innstallere på nytt, de det beste forslaget jeg hadde fått var at det måtte være en "bug" i programmet.

HAHAHA. Jeg fant ut av det selv. Svaret er.....trommevirvel.......: Å strekke vinduet litt ut til siden så "mediaplayeren" ble bredere!!! Da dukket knappene opp! Fullstendig sinnsykt, men det er jo Microsoft og resten av gjenget vi snakker om så det er vel ikke bedre å få det........

Kommer nok til å avinnstallere nr11 og innstallere nr 10 igjen. Den var bra den.
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Så fint at det også finnes kompetanse på områder som har NULL å gjøre med 2CV her... ;-)

Jeg har tilnærma null peiling på PC.  Derfor har jeg også et problem just nu;
Etter at den forrige hard-disken avled ved en kort og brå død, har jeg fått installert ny.  Som fungerer glimrende, bortsett fra èn irriterende "feil"; Hver gang jeg forsøker å logge meg inn, med passord og det hele, på Aftenpostens nett-debatt-sider, får jeg bare beskjed om at Internett Explorer ikke fikser dette.  HVORFOR gjør den ikke det?  Og hva kan jeg eventuelt gjøre for å få dette til å fungere?
Gode råd mottas med stor takk fra en tidvis tale- og debatt-trengt "Poirot" ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Heehe...taletrangen begrenser seg ikke bare til 2CV og bil skjønner jeg :D

Jeg er ikke noe data-guru, men kan jo prøve meg med et forslag likevel. Nettsider bruker noe som kalles "småkaker"( ;D :P), ofte omtalt som "Cookies", for å lagre personlige innstillinger på en pc. Når du lagrer programvalget ditt på tv-guiden til dagbladet f.eks.så lagrer nettsiden en cookie på din pc, slik at neste gang du besøker siden, så henter nettsiden opp denne cookie'n og vet dermed hva det var for slags kanaler du lagret.
Samme system gjelder for passord og brukernavn på div.sider, tror jeg.

Det kan oppstå problemer ved bruk av brannmur og antivirus-programmer. Disse kan blokkere tilgangen for cookies, noe som gjør at innstillinger på en nettside ikke fungerer. Dette kan også sperre for tilgang på en side.

Jeg bruker en sikkerhetspakke med virusbeskyttelse og brannmur. Fungere flott for meg, alle nettsider jeg bøsker fungerer fint.
Min sambo klager derimot. Facebook fungerer ikke på min pc bla. Fant ut at hvis jeg deaktiverer en funksjon som heter "Personvern" i brannmuren så fungerer nettsiden Facebook. Jeg bruker ikke Tryneboka, så aktiverte personvernfunksjonen igjen og ba henne bruke sin egen laptop til sånt fjas  ;)

Hvorfor det er slik at noen nettsider ikke fungerer med visse innstillinger vet jeg ikke. Når den fungerer på 90% av alle andre, hva er det med de siste 5% som er så spesielt??

Kanskje, siden du bare har problemet på en nettside, kan det være noen sikkerhetsinnstillinger hos deg som er årsaken?
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Nå har jeg våga meg inn på diverse spesialinnstillinger og personvern og jeg veit ikke hva, men det hjalp ikke det spøtt...;-(
Dvs., jeg hadde visst tukla med noen "sensursystemer", så jeg ikke fikk opp NOE, ja selv dette forumet gikk ikke gjennom sensuren!
Nå er alt tilbake der det var (innbiller jeg meg...), og Aftenpostens debattdeltakere er fortsatt forskåna for mine kverul..., jeg mener, saklige kommentarer ;-)
Flere idèer om hvordan jeg skal kunne endre på det?
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Prøv å de-aktiver hele programmet du bruker og prøv å gå inn på siden da. Fungerer det med antivirus/brannmur av så vet du i allefall at det er der problemet ligger?
Citroënnlig hilsen Eirik