Miljø eller ikke miljø....

Startet av André, fredag 24 okt 2008 @ 07:16:52

« forrige - neste »

citro1cx

Sitat fra: jwh på fredag 24 okt 2008 @ 16:09:23


For å forsøke å UNNGÅ at hobbyen vår forsvinner så er det EN VEI vi kan påvirke - IDAG, nemlig gjennom LMK.  Det er for meg uforståelig/uansvarlig/provoserende å se at N2CVK har valgt å stå utenfor (les: ikke støtte) vår sterkeste lobbyist.   Selvsagt er jeg medlem i Ø2CVK som har vært LMK-tilknyttet i flere år allerede.  Det må da være flere i N2CVK som snart ser det store bildet her....



Er det ikk slik at N2CVK ikke er vetaranbilklubb men en bruksbilklubb, eller....!? Noe som jeg vil tro må ha betydning for/mot et medlemskap i LMK?

sitat fra framsida på http://www.2cv.no/
SitatVelkommen til Norsk 2CV klubb!

Norsk 2CV klubb er klubben for Citroën 2CV og derivater (dvs. avleggere) - en rekke modeller som ble utviklet på bakgrunn av den opprinnelige Citroën 2CV


En annerledes bilklubb!
Klubben ble stiftet på Frognerseteren i Oslo en hustrig januarkveld i 1965, 25 personer hadde møtt opp for å danne dette fellesskapet, "fordi mennesker som kunne finne på å kjøpe en så rar bil i dette litt ugjestmilde landet - sikkert kunne komme til å behøve litt hjelp og støtte en gang i blant".

Og sånn har det vært siden, klubben er først og fremst en bruksbilklubb og altså ikke bare for gutter med oljete fingre. Vi satser i stor grad på sosiale aktiviteter for hele familien. Men selvsagt hjelper vi også til med å holde 2CV`n din i gang!
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Alx

Sitat fra: Roger H på fredag 24 okt 2008 @ 19:34:32
Er det ikk slik at N2CVK ikke er vetaranbilklubb men en bruksbilklubb, eller....!? Noe som jeg vil tro må ha betydning for/mot et medlemskap i LMK?

Men, samtidig er det for hvert år flere 2cv'er som blir veteraner. Og i LMK er det både veteranklubber og bruksbilklubber. Her er BMW Car Club Norway, Norsk A-modell Klubb og Klubb Alfa Romeo Norge i salig blanding (med Traction Norvege, Norsk DS/ID og Østfokd 2cv). De har jo også forhandlet frem forsikringer for "blivende klassikere". Når det gjelder forsikringsordningene er det selvsagt ikke alle veteraner heller som ønsker denne forsikringen ettersom den legger noen begrensninger. En 50-taller 2cv med ny 602-motor holder kanskje ikke de kravene som stilles til orginalitet? Men LMK er så mye mer enn forsikringen. Den er den viktigste lobby-organisasjonen for oss som har (gammel/klassiker)bil som hobby. Det er LMK som uttaler seg når nye lover skal vedtas. Ikke Norsk 2cv Klubb eller Norsk DS/ID Klubb for den saks skyld.

Det hele bunner vel i at sammen står vi sterkere...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

#17
SitatMen, samtidig er det for hvert år flere 2cv'er som blir veteraner. Og i LMK er det både veteranklubber og bruksbilklubber. Her er BMW Car Club Norway, Norsk A-modell Klubb og Klubb Alfa Romeo Norge i salig blanding (med Traction Norvege, Norsk DS/ID og Østfokd 2cv). De har jo også forhandlet frem forsikringer for "blivende klassikere". Når det gjelder forsikringsordningene er det selvsagt ikke alle veteraner heller som ønsker denne forsikringen ettersom den legger noen begrensninger. En 50-taller 2cv med ny 602-motor holder kanskje ikke de kravene som stilles til orginalitet? Men LMK er så mye mer enn forsikringen. Den er den viktigste lobby-organisasjonen for oss som har (gammel/klassiker)bil som hobby. Det er LMK som uttaler seg når nye lover skal vedtas. Ikke Norsk 2cv Klubb eller Norsk DS/ID Klubb for den saks skyld.

Det hele bunner vel i at sammen står vi sterkere...

Det er godt å lese slike innlegg som over her på forumet. 

Det er DETTE det store bildet handler om - en porsjon politikk.  Jeg har ingen LMK forsikringer på egne kjøretøy, og formuleringen på hjemmesiden tolker jeg mer til at N2CVK har mange medlemmer som ikke skrur bil, men bare kjører den.  Dette tror N2CVK er så unikt, men selv i en veteranbilklubb er det mange folk som ikke skruer i det hele tatt. Så N2CVK er IKKE så ulik andre bilklubber som mange ser ut til å tro.

jw

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Hei Forum
Jeg ser at fler enn jeg har lest aviser/ hørt nyheter idag. "Stunts" iscenesatt av politikere vil vi møte oftere framover. Bilen er en kilde til CO2 utslipp, og gamle biler er "værstinger" i klassen. Her vil jeg ønske at vi på kommende årsmøte, uten å nøle mer, melder oss inn i LMK, forsikringsfordel eller ei. Vi bør opptre klokt, gjerne som gruppe, da får vi "tyngde" og (somme tider) gjennomslagskraft. Vi må møte ministeren på hjemmebane og få avklart ministerens egen rolle der han transporteres med fly fra verdensdel til verdensdal.  Hans siste flyreise til Sri Lanka har produsert mer CO2 enn ALLE 2CV'er tilsammen til alle tider. Privatbilisme i veteranbildrakt bidrar mindre enn en god bøling melkekyr i utkantNorge.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

citro1cx

Sitat fra: brochmann på fredag 24 okt 2008 @ 22:41:16
Hans siste flyreise til Sri Lanka har produsert mer CO2 enn ALLE 2CV'er tilsammen til alle tider. Privatbilisme i veteranbildrakt bidrar mindre enn en god bøling melkekyr i utkantNorge.
inge

hehe...disse setningene er utrolig bra :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Uttalelsene i Aftenposten er nok ikke BARE et forsøk på å øke løssalget...  Politikere slipper stadig ut "prøveballonger", for å se resaksjonene.  Og ikke noe galt om Erik Solheim (han er ihvertfall en av de ytterst få av dagens regjeringsmeldemmer jeg greier å opparbeide noe som helst respekt for!), men det partiet han representerer har lang tradisjon som notorisk bilhater! Dessværre også i likhet med store deler av det som kaller seg "miljø-bevegelsen"...
Den kjappe og kontante reaksjonen fra LMK, kan derfor vise seg å være svært viktig!
Og apropos LMK og N2CVK...; Argumentene fra styret i N2CVK har vel gått på at for få av klubbens medlemmer ville nyte godt av et medlemsskap, samt at det tross alt koster penger for en klubb med bunnskrapt økonomi. Tror det koster 5 kroner pr medlem...  Nå bør vel ikke et ikke-medlem forskuttere det kommende årsmøtets behandling, men etterhvert som stadig flere av klubbmedlemmenes biler faktisk blir veteranbiler, blir jo det første argumentet svakere og svakere.  Viktigere BURDE det etter min mening være at også Norsk 2CV-klubb bidrar solidarisk med de øvrige bilklubbene her i landet, i arbeidet for å sikre levelige vilkår for hobbyen vår også i framtida!
Erik Solheim er faktisk meget moderat i sine miljø- og klima-uttalelser i forhold til andre "aktører i markedet" ("miljø"-markedet!). Bare se til Tyskland og allerede gjennomførte "miljø-soner" (med forbud mot biler uten katalysatorer etc.), samt grisehøye avgifter for såkalte "eldre" biler.  Nå har jo Tyskland en mektig bilprodusent-lobby vi heldigvis er foruten her i landet, men skal vi med bil-hobby overhode bli regna som anstendige mennesker i tida framover, kan vi ikke sitte hver på vår tue og tro Myndighetene vil la oss fortsette som før.  Vi MÅ stå sammen for å ha minste håp om gjennomslag, og vi HAR allerede redskapet; LMK.
DETTE håper jeg Norsk 2CV-klubb snart forstår.
Men LMK krever også at medlemsklubbene har en passus i sine respektive "formålsparagrafer" om å ta vare på gamle, historiske kjøretøy.  Det vil innebære at N2CVK endrer en liten smule i SIN - sliik vi gjorde i Østfold.
Jeg ser fram til den dagen VI kan si til NORSK 2CV-klubb; "velkommen i klubben"! ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Poirot

Sitat fra: EirikJ på fredag 24 okt 2008 @ 11:07:42
Men hva er en miljøvennlig bil? Em bil som forurenser minst mulig når den kjører fra A til B? Eller kanskje en bil som forurenser minst mulig når den kjører fra A til B + energi til produksjon + frakt + servicebehov + hugging og resirkulering??

Jeg tror at den mest miljøvennlige bilen er den som totalt slipper ut minst, uavhengig av en enkelt faktor som utslipp fra A til B.
Henviser til linken jeg postet for en stund siden.

2CV'en tror jeg kommer godt ut totalt. Mindre energikrevende bil å produsere tror jeg ikke det finnes.....Hverken før, under eller etter dens storhetstid. Lite deler= mindre industri og frakt. Og service med en oljeskvett og et fingerbøl-filter står i stor kontrast til en moderne bil av litt størrelse med 8 liter olje og et filter på størrelse med et bærspann. Men utover det har jeg ikke noen mening om hvordan den ville kommet ut totalt sett.

Når det gjelder Tyskland har jeg skjønt det slik at veteranbiler, hva nå det er, ikke omfattes av de nye reglene.

Tiltredes, Eirik!
Men dette er det vel bare Bellona og Naturvernforbundet (Oddekalv) som har fatta, alle de andre ser jo fortsatt "privatbilismen" som den store stygge ulven som er årsak til nær sagt ALT av forurensing og mijø-ødeleggelser her i verden...
Og det ER jo mye lettere å skylde på bilen; Det rammer uorganiserte enkeltindivider, det gir økte statlige inntekter i form av alskens gebyrer og "miljø"-avgifter - og det gir full support fra bil-FABRIKKANTENE som gir fullstendig blanke i miljø, men som absolutt ønsker å selge flere nye biler!
Men det utvilsomt minst forurensende, og det utvilsomt minst klimautslippende, er å stelle pent med og beholde de allerede produserte bilene lengst mulig! 
Når skal miljøvernerne begynne å stille spørsmål om hvor utslitte katalysator-potter havner?  Hvor energien til el-bilene kommer fra...?  For ikke å snakke om hvor el-bilenes utslitte batteripakker havner!  Og sist men lanagtfra minst, hvor mye framstilling og destruering/gjennvinning av en NY bil fører til av energibruk og forurensing.
Svaret på DÈT spørsmålet får vi ihvertfall ikke uten videre verken fra "miljø"-bevegelsen eller fra bilfabrikkantene!

Kanskje vi skulle få produsert noen "stickers" til 2CV`ene våre; "Vær miljøbevisst - kjør 2CV!"  ?
Bedre med 2CV enn bare èn!